Historia Xiaomi: początki chińskiego Apple'a

Historia Xiaomi: początki chińskiego Apple'a17.11.2021 14:21
Każde otwarcie salonu Mi Store przyciąga tłumy
Źródło zdjęć: © mistore.pl

Xiaomi jest firmą, która szybko zamieniła się w istotnego gracza na rynku mobilnym. Kto przyczynił się do jej sukcesu i jak wyglądały początki chińskiego giganta?

Xiaomi zostało założone w 2010 roku i trzeba przyznać, że firma doświadczyła imponująco szybkiego wzrostu. Jedno z podstawowych pytań jakie może przyjść do głowy, niewątpliwie będzie związane z założycielem chińskiego Apple'a. Kto tego wszystkiego dokonał?

Kto założył Xiaomi?

Lei Jun jest miliarderem, który czasem bywa określany jako chiński Steve Jobs. W 1992 roku Lei Jun zatrudnił się w Kingsoft w roli inżyniera. Co ciekawe, już w 1998 roku objął stanowisko CEO i wprowadził firmę na giełdę.

Później zdarzyło mu się zrezygnować z roli prezesa i po czasie powrócić do Kingsoftu, ale na sporo więcej uwagi zasługuje inne wydarzenie. W 2000 roku Lei Jun założył Joyo.com, czyli internetową księgarnię, którą po zaledwie czterech latach sprzedał za 75 milionów dolarów. Warto dodać, że nabywcą był Amazon.

Lei Jun i Lin Bin - współzałożyciele Xiaomi
Lei Jun i Lin Bin - współzałożyciele Xiaomi

Człowiek ten został seryjnym inwestorem, który zaangażował się w rozwój dziesiątek przedsiębiorstw, takich jak chociażby YY.com czy UCWeb. Można powiedzieć, że zakładając Xiaomi, Lei Jun był już bardzo doświadczoną i znaną w świecie technologii osobą, mającą na swoim koncie wiele imponujących sukcesów.

Jakie były początki Xiaomi?

W kwietniu 2010 roku doszło do założenia Xiaomi, czego podjął się Lei Jun oraz partnerzy, a wśród nich między innymi Lin Bin, wcześniej pracujący dla Google'a. Xiaomi skupiło się przede wszystkim na smartfonach, ponieważ na rynku mobilnym znajdował się ogromny potencjał. Oczywiście nie oznacza to, że walka z gigantami branży była czymś łatwym.

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na fakt, że pierwsze działania Xiaomi miały związek ze stworzeniem oprogramowania. Firma opracowała MIUI, mobilny system operacyjny oparty na Androidzie, który później był nieustannie rozwijany.

MIUI szybko podbiło serca wielu użytkowników i zadowalało ich ładnym wyglądem oraz ciekawymi funkcjami. Można powiedzieć, że ta nakładka systemowa w niemałym stopniu wspomogła sukces chińskiego Apple'a.

W 2011 roku na rynek trafił pierwszy smartfon od Xiaomi, lecz w tym momencie należy zaznaczyć, że pierwotną nazwą urządzenia było Xiaomi Phone, natomiast później przemianowano je na Mi 1. Wspominaliśmy o tym między innymi w jednym z naszych artykułów, który został w całości poświęcony historii pierwszego smartfona Xiaomi i stanowi wyczerpujące źródło informacji na ten temat.

Kluczowy jest fakt, że smartfon Mi 1 był pierwszym krokiem w pokazaniu klientom filozofii Xiaomi. Nabywcy tych urządzeń mogli liczyć na zaskakująco dobrą jakość przy atrakcyjnej cenie. Stanowiło to jeden z fundamentów strategii chińskiego Apple'a i pomogło w niezwykle szybkim wzroście popularności produktów firmy.

Późniejsze działania Xiaomi były kontynuacją wypuszczania na rynek bardzo dobrych jak na swoją cenę smartfonów. Dodatkowo Lei Jun skupił się na zdecydowanym wyjściu poza Chiny i ekspansji na inne kraje. Jednym z kluczowych momentów było wejście do Indii w 2014 roku. Xiaomi zaczęło obsługiwać także klientów z Europy i Ameryki.

W 2016 roku Xiaomi pojawiło się oficjalnie w Polsce. W 2018 roku zadebiutowało na giełdzie w Hong Kongu. Aktualnie firma wciąż pozostaje niezwykle istotnym graczem na światowej scenie urządzeń mobilnych i wiele osób kojarzy ją przede wszystkim ze smartfonami, chociaż zakres oferowanych przez nią produktów jest bardzo szeroki.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.