HTC ma sporo racji: "Na nieuczciwych działaniach Samsunga tracą klienci..."

HTC ma sporo racji: "Na nieuczciwych działaniach Samsunga tracą klienci..."23.04.2013 17:00
HTC
Mateusz Żołyniak

Ostatnio zrobiło się głośno o kolejnym starciu na linii HTC-Samsung. Tajwańska Komisja Sprawiedliwego Handlu zarzuciła południowokoreańskiemu gigantowi stosowanie nielegalnych praktyk, które miały na celu podkopanie wizerunku HTC.

W zeszłym tygodniu tajwańska Komisja Uczciwego Handlu wszczęła postępowanie przeciwko tamtejszemu oddziałowi Samsunga. Podejrzewa się go o to, że poprzez agencje marketingowe i PR-owe opłacał studentów, którzy zamieszczali w Internecie negatywne komentarze o produktach HTC i pozytywne o rozwiązaniach Samsunga. Jeżeli zarzuty się potwierdzą, firma z Korei będzie musiała zapłacić odszkodowanie w wysokości 835 tys. dol. Tajwański oddział Samsunga zaraz po wszczęciu postępowania zaprzestał wszelkich działań w Internecie i przeprosił za wywołane zamieszanie.

[solr id="komorkomania-pl-156075" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://michalmynarski.komorkomania.pl/3912,ekrany-full-hd-w-smartfonach-to-przesadza-ale-i-tak-staly-sie-standardem" _mphoto="htcone-153317-270x155-pn-607959c.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3773[/block]

Na tajwańskim rynku południowokoreański gigant już wcześniej w nielegalny sposób próbował odwodzić użytkowników od produktów rodzimej marki - w specyfikacjach modeli Galaxy pojawiały się funkcje, których w rzeczywistości urządzenia nie miały.

Ten incydent w swoich działaniach PR-owych postanowił zgrabnie wykorzystać polski oddział HTC. Tak sytuację skomentowała Agata Cichowicz, Marketing Manager HTC Poland:

To przykre, że Samsung, posunął się do tego rodzaju praktyk [...]. Działania wymierzone w smartfony HTC tak naprawdę uderzają w użytkowników, którzy poszukując na forach internetowych rzetelnych opinii przed zakupem nowego telefonu, trafiają na niemające nic wspólnego z prawdą opinie oszustów. Ludzie potrzebują różnych telefonów dostosowanych do swoich potrzeb, dla jednych ważna jest wytrzymała bateria, dla innych szybki procesor, świetny aparat czy doskonała jakość odtwarzanej muzyki. Dlatego Internet jest narzędziem, które może pomóc w wyborze najlepszego dla nas telefonu. Niestety takie nieuczciwe praktyki wprowadzają w błąd oraz powodują utratę zaufania do portali internetowych i opinii publikowanych na ich forach, a tracą na tym wszyscy.

Bardziej istotna dla HTC Polska jest druga część wypowiedzi, ponieważ świadczy ona o sile nowych produktów firmy:

W HTC skupiamy swoje działania na wprowadzaniu nowych, innowacyjnych rozwiązań stosowanych w naszych smartfonach. Konkurujemy technologią, pięknym designem, jakością materiałów użytych do produkcji a fakt, że firma, która i tak jest liderem rynkowym, celowo próbuje odwieść konsumentów od naszych telefonów, stanowi tylko o sile urządzeń z logo HTC. - dodaje Cichowicz

Pomijając PR-ową otoczkę, wypowiedź Agaty Cichowicz jest celna. Bez dwóch zdań produkty HTC są coraz lepsze i mogą śmiało konkurować z topowymi Galaxy, a Samsung, mimo że jest liderem, musi przyglądać się poczynaniom małej tajwańskiej firmy. Dotyczy to także rynku tajwańskiego, na którym dominacja serii Galaxy, a nie modelu One byłaby wielkim sukcesem Samsunga. "Celowe próby odwiedzenia konsumentów" nie są czymś dziwnym, bo to jeden z mechanizmów rynkowej rywalizacji, ale razić może sposób, w jaki realizuje je firma, która na marketing wydaje więcej niż Coca-Cola i Apple razem wzięte.

HTC vs Samsung
HTC vs Samsung

Marketing szeptany (buzz marketing) jest znany od początków Internetu. Wraz ze wzrostem znaczenia Sieci w kształtowaniu opinii publicznej mechanizm ten jest coraz częściej wykorzystywany. Mimo że większość firm - co oczywiste - nie przyznaje się do stosowania tego typu praktyk, są one dość powszechne. Szukając opinii, łatwiej uwierzyć przypadkowej osobie oceniającej kupiony produkt w sklepie internetowym niż reklamom czy testerowi, który może być przecież opłacony.

Niestety, coraz częściej są wykorzystywane czarne odmiany buzz marketingu, co wiąże się z tym, że dużo łatwiej uwierzyć w negatywne osądy. Pozytywne opinie często traktowane są z dystansem (zależnym od tego, jakie emocje budzi temat dyskusji).

[solr id="komorkomania-pl-156722" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3883,nokia-moze-zablokowac-sprzedaz-htc-one-kolejne-klody-pod-nogami-tajwanczykow" _mphoto="htcone-156722-232x168-ab8a830dcd.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3774[/block]

Nie wynika z tego nic dobrego. Opinie pojawiają się na stronach sklepów internetowych, są też sekcje komentarzy na popularnych portalach czy serwisach/blogach tematycznych. Wypowiedzi użytkowników danego urządzenia, którzy aby przestrzec innych, wytykają błędy i problemy, często przeplatają się z głupotami pisanymi przez podstawione osoby. Coraz trudniej rozróżnić, które komentarze są prawdziwe, a które napisały osoby opłacone przez firmę.

Rywalizacja producentów coraz częściej sprowadza się do PR-owych zagrywek, a nawet długoletnich procesów sądowych, a powinna raczej polegać na tworzeniu innowacyjnych produktów. Cóż, takie są niestety realia. I nie mam ma myśli tylko starcia na linii HTC-Samsung.

Źródło: TechCrunch • HTC Polska • własne

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.