Wpadka Huaweia. Czy internauci słusznie oskarżają go o kłamstwo?

Wpadka Huaweia. Czy internauci słusznie oskarżają go o kłamstwo?05.07.2016 11:50
Łukasz Skałba

Jaki jest najlepszy sposób na zareklamowanie możliwości fotograficznych smartfona? Pokazanie zdjęć nim wykonanych. Problem tylko w tym, że nie zawsze mamy gwarancję, czy aby na pewno producent jest pod tym względem szczery.

Fotografie zrobione smartfonami bywają różne. Gdy o 23 w nocy wyjdziesz przed blok i cykniesz fotkę swoim nowym flagowcem na którego wydałeś 3 tysiące zł - cóż, będziesz trochę zawiedziony. Z drugiej jednak strony widzisz, jak wyglądają zdjęcia zrobione tym samym urządzeniem umieszczane na stronach producenta.

Praktycznie zawsze te obrazki rzeczywiście zostały zarejestrowane tym danym smartfonem. Różnica jest jednak banalnie prosta. Ty do zrobienia zdjęcia używasz tylko smartfona. Producent natomiast, do smartfona dokłada jeszcze kupę profesjonalnego sprzętu (oświetlenie, blendy, stabilizatory itd.), którego wartość zazwyczaj wielokrotnie przekracza koszt samego urządzenia. Oszukuje? Nie - przecież wykonał zdjęcie smartfonem.

Gdy jednak spojrzymy na zdjęcie wrzucone na Google+ przez Huaweia (poniżej), to naprawdę trudno uwierzyć w jego “smartfonowość”. Świetna plastyka, piękny bokeh i flary obiektywu dodające tylko klimatu. Czy aby na pewno zostało ono wykonane smartfonem Huawei P9? Możliwości fotograficzne tego modelu są bardzo mocno promowane, ale to już chyba przesada…

Czym zostało zrobione to zdjęcie?, Źródło zdjęć: © Huawei
Czym zostało zrobione to zdjęcie?
Źródło zdjęć: © Huawei

Internauci zgodnie orzekli, że coś tutaj nie gra. I w gruncie rzeczy, rzeczywiście tak jest. Google+ ma to do siebie, że dane o zdjęciu (EXIF) może zobaczyć każdy. Jak słusznie zauważył serwis Android Police, nie została cyknięta huaweiem, a lustrzanką Canon EOS 5D Mark III (ok. 11 000 zł) z obiektywem EF70-200mm f/2.8L IS II USM (ok. 8 tysięcy zł). Internet zawrzał…

Bezwstydne kłamstwo?

Okazuje się jednak, że zaszło drobne nieporozumienie. Post (już usunięty z Google+) brzmiał w luźnym tłumaczeniu następująco:

Huawei (Google+):

Wraz z Ellą udało nam się uchwycić piękny wschód słońca. Dwa aparaty Leica w #HuaweiP9 czynią robienie zdjęć w słabych warunkach oświetleniowych czystą przyjemnością. Odkryj na nowo [url=http://czarekdziadurski.komorkomania.pl/33325,fotografia-architektura-budynki-poradnik]mobilną fotografię[/url] i podziel się z nami swoimi zdjęciami wschodzącego zdjęcia. #OO.

Jak widzicie, producent wcale nie powiedział, że udostępnione przez niego zdjęcie zostało zrobione smartfonem. Oczywiście post mocno to sugerował, ale nie można mówić o żadnych przekrętach. Huawei wrzucił ładne zdjęcie, pochwalił osiągi P9 w słabych warunkach oświetleniowych i zachęcił do wrzucania własnych fotek. Aż tyle i tylko tyle.

Całą sprawę wychwyciła i nagłośniła redakcja Android Police. Po krótkim czasie opublikowała ona aktualizację tekstu zawierającą oficjalne stanowisko chińskiego koncernu:

Huawei:

Niedawno pojawiły się doniesienia, że zdjęcie wrzucone do naszych mediów społecznościowych nie zostało wykonane smartfonem Huawei P9. Fotografia ta, która była profesjonalnie zrobiona podczas kręcenia reklamy P9, została udostępniona, aby zainspirować naszą społeczność. Teraz już wiemy, że powinniśmy jaśniej opisać to zdjęcie. Naszym celem nigdy nie było wprowadzenie kogoś w błąd. Usunęliśmy post i przepraszamy.

Sugestia była dosyć wyraźna. Jestem praktycznie pewny, że Huawei zrobił to celowo. A wy co sądzicie?

Na koniec warto przypomnieć wpadkę Nokii, która w jednej z reklam promowała optyczną stabilizację obrazu Lumii 920. Na filmie rzekomo nagranym smartfonem wyraźnie widać było cień oraz odbicie mężczyzny trzymającego profesjonalną kamerę.

Nokia Lumia 920 Pureview announcement fail or media stunt ?

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.