iOS 15.4 udowadnia, że polityka aktualizacyjna Apple'a nie jest bez skazy

iOS 15.4 udowadnia, że polityka aktualizacyjna Apple'a nie jest bez skazy15.03.2022 17:00

Jeśli chodzi o aktualizacje oprogramowania, zwykło się uważać, że Android jest be, a iOS cacy. W teorii może tak to wygląda, ale praktyka miewa z nią niewiele wspólnego.

Niezaprzeczalnym atutem iOS-u jest to, że Apple ma pełną kontrolę zarówno nad oprogramowaniem samym w sobie, jak i całym łańcuchem dystrybucyjnym.

Gdy Google wypuszcza nową wersję Androida, ta najpierw udostępniana jest producentom sprzętu, a zanim wyląduje na smartfonach użytkowników, musi jeszcze zahaczyć o testy operatorskie. Co prawda firma stara się obejść ten problem aktualizując coraz więcej systemowych komponentów przez Usługi Google Play, ale Apple jest w o wiele bardziej komfortowej sytuacji. Gdy tylko nowa funkcja zostanie ukończona, może trafić do wszystkich iPhone'ów natychmiast.

W teorii daje to Apple'owi możliwość szybkiej reakcji na nieprzewidziane okoliczności. To atut nie do przecenienia, bo przecież dobry system operacyjny powinien być rozwijany nie tylko zgodnie z rozpisanym na lata harmonogramem, ale i dynamicznie zmieniającymi się trendami. Apple jednak nie zawsze ze swojego asa w rękawie korzysta.

iOS 15.4 pozwala odblokować iPhone'a w maseczce. Apple potrzebował ponad 2 lat (!) na wprowadzenie tej funkcji

Apple z dumą chwali się, że wreszcie ukończył prace nad oczekiwanym od dawna rozwiązaniem. Skaner Face ID w iPhone'ach 12 i nowszych działa teraz nawet wtedy, gdy usta i nos są zasłonięte maseczką.

Funkcja ta jest dla producenta tak ważna, że informację na jej temat umieszczono na szczycie witryny promocyjnej iOS 15.

Jedynym zabezpieczeniem w większości iPhone'ów wprowadzonych na rynek w ciągu ostatnich 5 lat jest skaner twarzy. Gdy wybuchła pandemia, a zakrywanie twarzy w przestrzeni publicznej stało się konieczne, pojawił się problem. Nagle dokonywanie płatności, odblokowywanie telefonu czy nawet zerknięcie na powiadomienia na ekranie blokady stało się mocno utrudnione.

Warto w tym miejscu odnotować, że Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła pandemię COVID-19 dokładnie 11 marca 2020 roku. iOS 15.4 został wypuszczony 14 marca 2022.

Apple potrzebował 2 lat i 3 dni, by zareagować na nieoczekiwane okoliczności i ułatwić swoim klientom życie. W międzyczasie na rynek trafiły 2 generacje iPhone'ów.

I tak, wcześniej pojawiła się funkcje odblokowania iPhone'a Apple Watchem. Ciężko jednak oprzeć się wrażeniu, że Tim Cook zwyczajnie zwęszył okazję do podkręcenia sprzedaży swoich akcesoriów. Na wprowadzenie realnych, nieobciążających portfela udogodnień, potrzeba było 2 lat.

iOS wiele stracił w moich oczach

Gdyby wspomniana funkcja pojawiła się jeszcze w 2020 roku, krótko po wybuchu pandemii, mógłbym tylko przyklasnąć polityce aktualizacyjnej Apple'a. Użytkownicy mieliby dowód, że jego strategia działa. Że możliwość szybkiej reakcji daje im jakieś realne korzyści.

Tymczasem co mi po tym, że Apple w teorii może błyskawicznie rozwiązywać problemy, skoro w praktyce tego nie robi?

Zobacz również:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.