iPhone jak szminka, czyli dlaczego kryzys uderza we wszystkich oprócz Apple'a

iPhone jak szminka, czyli dlaczego kryzys uderza we wszystkich oprócz Apple'a14.06.2023 15:41
iPhone został dotknięty efektem szminki?
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Dlaczego iPhone sprzedaje się jak świeże bułeczki mimo inflacji i szalejącego kryzysu? Odpowiedź na to pytanie znają producenci kosmetyków.

Według raportu firmy analitycznej IDC, globalna sprzedaż smartfonów spadła w 2022 roku o 11,3 proc., a w samym pierwszym kwartale 2023 o 14,6 proc. Jako przyczyny takiego stanu rzeczy wskazywane są "niski popyt, inflacja i niepewność makroekonomiczna".

Tymczasem Apple w 2022 roku dostarczył raptem o 4 proc. mniej smartfonów niż rok wcześniej, a w pierwszym kwartale 2023 jedynie o 2,3 proc. mniej. Innymi sowy - producent iPhone'ów odczuwa skutki kryzysu w wielokrotnie mniejszym stopniu niż cała branża.

Warto dodać, że przypadku Apple'a chodzi nie tylko o warunki ekonomiczne. Pod koniec 2022 roku w jednej z fabryk, w której produkowane są iPhone'y, wybuchł kilkutygodniowy strajk, co po prostu przełożyło się na ograniczenie dostaw, mimo że chętnych do zakupu nie brakowało.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jeszcze ciekawiej wygląda to w przypadku tabletów. Mimo że cały rynek się kurczy, Apple dostarczył w 2022 roku aż o 7 proc. więcej (!) iPadów niż w 2021.

Jak to możliwe, że Apple - marka wyjątkowo droga - notuje nawet 10-krotnie mniejsze spadki niż chociażby Xiaomi, które ma w swojej ofercie tonę przystępnych cenowo urządzeń? Cóż, paradoksalnie to właśnie wysokie ceny zdają się być w tym przypadku kluczem do sukcesu.

iPhone a efekt szminki

W 2002 roku Leonard Lauder - ówczesny szef firmy kosmetycznej Estee Lauder Companies - przeanalizował historyczne dane sprzedażowe z czasu kryzysów gospodarczych w USA. Przedsiębiorca doszedł do ciekawych wniosków.

Lauder zauważył, że w obliczu pogarszających się warunków ekonomicznych, sprzedaż drogich produktów - jak samochody czy jachty - spada. Rośnie za to sprzedaż produktów uważanych za luksusowe, ale mimo wszystko pozostających bardziej przystępnymi, jak markowe kosmetyki. Twierdzenie to zostano nazwane przez ekonomistów efektem szminki.

Tu pojawia się pytanie: dlaczego tak się dzieje?

"Osoby bardzo bogate nadal będą konsumentami dóbr luksusowych. Tutaj nic się nie zmieni. Natomiast osoby, które pretendują do zamożności w tym momencie będą musiały zacząć oszczędzać, ale nie będą chciały z tej swojej predyspozycji do klasy wyższej rezygnować. Będą więc zastępowały na przykład drogie wakacje czy drogi zakup samochodu zastępnikiem w postaci drogich - ale w sensie jednostkowym tańszych - rzeczy, jak dobre ubranie... czy szminka" - tłumaczy w rozmowie z radiową Jedynką prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIK i BIG Infomonitor.

Wiele wskazuje na to, że efekt szminki można odnieść także do smartfonów premium. W dużej mierze sięgają po nie osoby bardzo zamożne, które w ogóle nie muszą zaciskać pasa, albo takie, które musiały zrezygnować z planów wymiany samochodu, przez co mogą traktować iPhone'a przynajmniej jako namiastkę luksusu.

Nic więc dziwnego, że Apple uznał, iż największy kryzys gospodarczy od lat to idealny moment na prezentację gogli za 20 000 zł.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.