iPhone mógł być pozbawiony slotu na kartę SIM już w 2007 roku. "Nie chcemy kolejnej dziury"

iPhone mógł być pozbawiony slotu na kartę SIM już w 2007 roku. "Nie chcemy kolejnej dziury"16.05.2022 17:19

Dziś pomysł Steve'a Jobsa byłby o wiele łatwiejszy do realizacji niż 15 lat temu, ale Apple'owi się póki co nie spieszy.

Gdy w 2016 roku na rynek trafił iPhone 7 bez gniazda słuchawkowego, zaczęły się spekulacje, że podobny los - prędzej czy później - czeka slot na kartę SIM. Okazuje się jednak, że plan pozbycia się fizycznych kart był rozważany dużo, dużo wcześniej.

Pierwszy iPhone bez slotu na kartę SIM. Tego chciał Steve Jobs

Tony Fadell - nazywany "ojcem iPoda" - podzielił się ciekawostką sprzed kilkunastu lat. Okazuje się, że podczas prac nad pierwszym iPhone'em Steve Jobs nalegał, by nie miał on slotu na kartę SIM. "Nie potrzebujemy kolejnej dziury" - miał argumentować ówczesny szef Apple'a.

Pomysł był jak najbardziej możliwy do realizacji. Równolegle z siecią GSM w Stanach Zjednoczonych rozwijana była wówczas infrastruktura CDMA, w przypadku której implementacja slotu nie była konieczna, bo łączność komórkowa była nawiązywana bezpośrednio z urządzeniem.

Postawienie na CDMA znacznie ograniczyłoby jednak grono potencjalnych klientów, bo miażdżąca większość operatorów na świecie dostarczała swoje usługi w oparciu o infrastrukturę GSM. I właśnie statystyki dotyczące popularności obu technologii miały przekonać Jobsa do zmiany zdania.

Co ciekawe, iPhone bez slotu na kartę SIM ostatecznie trafił do sprzedaży 4 lata później. Mowa o iPhonie 4 w opcjonalnym wariancie CDMA, który trafił ekskluzywnie do oferty amerykańskiej sieci Verizon. Jego bezpośredni następca - iPhone 4s CDMA - miał już jednak slot, więc pomysł ewidentnie nie chwycił.

Dziś stworzenie iPhone'a bez slotu na kartę SIM nie byłoby żadnym wyczynem, ale Apple się do tego nie kwapi

Wszystkie iPhone'y od XS w górę mają czip eSIM, który pozwala korzystać z usług komórkowych 4G i 5G bez fizycznej karty. Standard eSIM został zaadoptowany przez dziesiątki operatorów na świecie, również w Polsce.

Apple wciąż nie kwapi się jednak do wprowadzenia iPhone'a bez tacki na kartę. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że taki ruch tylko ograniczyłby grono potencjalnych klientów, dając firmie niewiele korzyści.

To, że iPhone nie ma slotu na kartę pamięci sprawia, że klienci, którym brakuje miejsca na dane, muszą sięgnąć po droższą wersję pamięciową. To dla Apple'a dodatkowy zysk.

To, że iPhone nie ma łatwo wymiennej baterii sprawia, że klienci szybciej pozbywają się urządzenia z zużytym akumulatorem lub zostawiają pieniądze w serwisie. To dla Apple'a dodatkowy zysk.

To, że iPhone nie ma gniazda słuchawkowego sprawia, że miliony klientów kupują bezprzewodowe słuchawki z linii AirPods. To dla Apple'a dodatkowy zysk.

Wywalenie gniazda na kartę SIM może i dałoby firmie większą kontrolę nad ekosystemem, ale nie napędziło sprzedaży żadnych dodatkowych akcesoriów czy usług. Z biznesowego punktu widzenia taka fanaberia nie ma więc sensu. Przynajmniej na razie.

Zobacz również:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.