Jak będzie wyglądać przyszłość płatności mobilnych?

Jak będzie wyglądać przyszłość płatności mobilnych?08.08.2012 15:30
Przyszłość płatności mobilnych (fot.: Flickr/{Guerrilla Futures | Jason Tester}/CC BY-ND 2.0)
Kira Czarczyńska

Zdaniem Visa Europe do 2020 roku ponad połowa płatności będzie się odbywała za pośrednictwem smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Swój wkład w przeniesienie zawartości portfela do telefonu zamierza mieć nawet taki gigant jak Google. Czy przekonamy się w końcu do płatności mobilnych?

Zdaniem Visa Europe do 2020 roku ponad połowa płatności Visa będzie się odbywała za pośrednictwem smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Swój wkład w przeniesienie zawartości portfela do telefonu zamierza mieć nawet taki gigant jak Google. Czy przekonamy się w końcu do płatności mobilnych?

Przyszłością regulowania rachunków, dokonywania zakupów i przeprowadzania innych codziennych transakcji finansowych ma być NFC (ang. Near Field Communication). To specyficzna technologia, pozwalająca dwóm urządzeniom komunikować się jedynie w bardzo bliskiej (do około 4 cm) odległości, na przykład właśnie w celu dokonania płatności. Wspierające NFC smartfony działają więc podobnie jak karty pay-pass, tyle że cyklem przekazania pieniędzy steruje specjalna aplikacja.

Vista Europe udostępnia aplikację PayWave (na wybranych rynkach, jak Wielka Brytania) do płatności mobilnych za pomocą NFC (także w wersji polskiej). Pozwala ona dokonywać transakcji w punktach wyposażonych w terminale zbliżeniowe. Od karty pay-pass różni się tym, że użytkownik może sam dowolnie definiować, które transakcje wymagają potwierdzenia kodem (np. wszystkie powyżej 50 zł). Aplikacja pozwala również śledzić historię wydatków, co likwiduje problem niespodzianki po przejrzeniu historii konta bankowego.

U nas zaczęło się od współpracy Visa i Orange Polska. Obecnie do dyspozycji mamy około 70 tysięcy terminali zbliżeniowych, a klienci banków używają 6,5 miliona kart zbliżeniowych Visa. Czy karty oraz breloki zbliżeniowe zostaną wyparte przez smartfony z NFC i specjalną aplikacją?

Zapewne tak, jeśli zaangażują się w to Google i Microsoft. Giganci dostrzegli potencjał transakcji zawieranych smartfonami wspierającymi NFC, co całkiem nieźle wróży na przyszłość. Projekty Google Wallet czy Wallet Hub mają pozwolić nie tylko powiązać telefony z kartami płatniczymi, ale także zapewnić łatwiejsze zarządzanie transakcjami - zarówno tymi online, jak i tradycyjnymi, w sklepach i placówkach usługowych. Usługa MS dodatkowo integruje się z kontem operatora, co zwiększa jej możliwości.

Biorąc pod uwagę duży potencjał technologii i coraz większe zainteresowanie NFC, myślę, że warto sprawdzić, jak łączność zbliżeniowa i płatności mobilne są wprowadzane w Polsce. Więcej napiszę o tym w osobnym tekście.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.