Rusza BLIK. Czy polski system płatności mobilnych sprawi, że wymienimy portfel na smartfona?
09.02.2015 19:08, aktual.: 09.02.2015 20:08
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W Polsce od dawna brakuje nowoczesnego i jednolitego systemu płatności mobilnych. Są co prawda aplikacje takie jak Skycash, ale są to rozwiązania pośrednie. Na szczęście już dzisiaj startuje BLIK!
Zbigniew Jagiełło:
Oddajemy dziś w ręce Polaków ogólnokrajowy standard płatności mobilnych BLIK. Biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia oraz różnorodność oferowanych w ramach systemu funkcji, jest to rozwiązanie unikatowe na skalę światową. Polacy otrzymują wyjątkową szansę na powszechne korzystanie z innowacyjnego systemu płatności bezgotówkowych przy użyciu telefonu, zaś współtworzące standard banki dają przykład współpracy i porozumienia z korzyścią dla wszystkich klientów banków w Polsce.
Brzmi całkiem nieźle, ale o co w tym wszystkim chodzi? BLIK to powszechny system płatności mobilnych, projekt Spółki PSP (Polski Standard Płatności), której udziałowcami jest sześć polskich banków :Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, oferujący usługi również pod marką Orange Finanse, PKO Bank Polski i Inteligo. W niedalekiej przyszłości do tego grona dołączą m. in.: Getin, Eurobank, NeoBank, BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole i Idea Bank.
Już w tym momencie system obejmuje swym zasięgiem ok. 60% wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych, więc jest duża szansa, że rzeczywiście stanie się on powszechnie obowiązującym standardem.
Podstawowe opcje jakie ma oferować BLIK to płatności w sklepach, punktach usługowych i w Internecie oraz wypłaty gotówki z bankomatów za pośrednictwem smartfona. W następnej kolejności planowane jest wprowadzenie usług dających możliwość przelewów pomiędzy dwoma użytkownikami telefonów (P2P). Czy to oznacza, że niedługo tradycyjny portfel zastąpimy smartfonem z odpowiednią aplikacją?
Adam Malicki:
Już na wstępie będzie to ponad milion użytkowników mających do dyspozycji kilkadziesiąt tysięcy punktów akceptacji.Jest to pierwsza licencja NBP dla systemu detalicznych płatności mobilnych. Bazując na powszechnych systemach rozliczeń Elixir i Express Elixir, BLIK będzie łatwo adaptowalnym rozwiązaniem dla każdego banku.
PSP zawarł umowy z integratorami internetowymi DotPay oraz PayPro, dzięki czemu możliwe będzie płacenie BLIKiem w ponad 5000 sklepach internetowych. Liczba punktów usługowych obsługujących BLIK ma się dynamicznie rozwijać:
Grzegorz Długosz:
W pierwszej kolejności Klienci banków będą mogli korzystać z sieci sklepów obsługiwanych przez eService. Będzie ona sukcesywnie dostosowywana do płatności BLIK. Każdego dnia rośnie o kilkaset kolejnych miejsc umożliwiających płacenie smartfonem. Podpisana z First Data Polska umowa pozwoli nam na osiągnięcie poziomu 150 tys. terminali obsługujących system BLIK w ciągu kilku miesięcy.
Wydaje się, że system BLIK ma już wszystko co trzeba - dużo punktów akceptacji tego rodzaju płatności oraz umowy z większością wiodących polskich banków. Plan działania jest ambitny. Czy płatność plastikiem zamienimy na płatność smartfonem? Czas pokaże.
Źródło: Informacja prasowa