Rusza BLIK. Czy polski system płatności mobilnych sprawi, że wymienimy portfel na smartfona?

W Polsce od dawna brakuje nowoczesnego i jednolitego systemu płatności mobilnych. Są co prawda aplikacje takie jak Skycash, ale są to rozwiązania pośrednie. Na szczęście już dzisiaj startuje BLIK!

Rusza BLIK. Czy polski system płatności mobilnych sprawi, że wymienimy portfel na smartfona?
Źródło zdjęć: © bank24.blox.pl
Łukasz Skałba

Zbigniew Jagiełło:

Oddajemy dziś w ręce Polaków ogólnokrajowy standard płatności mobilnych BLIK. Biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia oraz różnorodność oferowanych w ramach systemu funkcji, jest to rozwiązanie unikatowe na skalę światową. Polacy otrzymują wyjątkową szansę na powszechne korzystanie z innowacyjnego systemu płatności bezgotówkowych przy użyciu telefonu, zaś współtworzące standard banki dają przykład współpracy i porozumienia z korzyścią dla wszystkich klientów banków w Polsce.

Brzmi całkiem nieźle, ale o co w tym wszystkim chodzi? BLIK to powszechny system płatności mobilnych, projekt Spółki PSP (Polski Standard Płatności), której udziałowcami jest sześć polskich banków :Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, oferujący usługi również pod marką Orange Finanse, PKO Bank Polski i Inteligo. W niedalekiej przyszłości do tego grona dołączą m. in.: Getin, Eurobank, NeoBank, BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole i Idea Bank.

Już w tym momencie system obejmuje swym zasięgiem ok. 60% wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych, więc jest duża szansa, że rzeczywiście stanie się on powszechnie obowiązującym standardem.

Podstawowe opcje jakie ma oferować BLIK to płatności w sklepach, punktach usługowych i w Internecie oraz wypłaty gotówki z bankomatów za pośrednictwem smartfona. W następnej kolejności planowane jest wprowadzenie usług dających możliwość przelewów pomiędzy dwoma użytkownikami telefonów (P2P). Czy to oznacza, że niedługo tradycyjny portfel zastąpimy smartfonem z odpowiednią aplikacją?

Adam Malicki:

Już na wstępie będzie to ponad milion użytkowników mających do dyspozycji kilkadziesiąt tysięcy punktów akceptacji.Jest to pierwsza licencja NBP dla systemu detalicznych płatności mobilnych. Bazując na powszechnych systemach rozliczeń Elixir i Express Elixir, BLIK będzie łatwo adaptowalnym rozwiązaniem dla każdego banku.

PSP zawarł umowy z integratorami internetowymi DotPay oraz PayPro, dzięki czemu możliwe będzie płacenie BLIKiem w ponad 5000 sklepach internetowych. Liczba punktów usługowych obsługujących BLIK ma się dynamicznie rozwijać:

Grzegorz Długosz:

W pierwszej kolejności Klienci banków będą mogli korzystać z sieci sklepów obsługiwanych przez eService. Będzie ona sukcesywnie dostosowywana do płatności BLIK. Każdego dnia rośnie o kilkaset kolejnych miejsc umożliwiających płacenie smartfonem. Podpisana z First Data Polska umowa pozwoli nam na osiągnięcie poziomu 150 tys. terminali obsługujących system BLIK w ciągu kilku miesięcy.

Wydaje się, że system BLIK ma już wszystko co trzeba - dużo punktów akceptacji tego rodzaju płatności oraz umowy z większością wiodących polskich banków. Plan działania jest ambitny. Czy płatność plastikiem zamienimy na płatność smartfonem? Czas pokaże.

Źródło: Informacja prasowa

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)