Jaka przyszłość czeka Nokię?

Jaka przyszłość czeka Nokię?07.07.2013 21:00
Nokia EOS (fot. vizileaks)
Mateusz Żołyniak

W tym roku zaprezentowano już całą masę ciekawych smartfonów z Androidem. Wśród nich są zarówno flagowce czołowych producentów (Galaxy S4, HTC One, Xperia Z), jak również urządzenia, mające zagospodarować nowe nisze (Galaxy S4 Zoom, Xperia Z Ultra), a w ciągu kolejnych miesięcy pojawią się kolejne ważne nowości (Sony Honami, Galaxy Note 3, Optimus G2). Jedyne czym do tej pory odpowiedziała Nokia to tanie modele z WP8 i dwie wariacje na temat Lumii 920. To za mało, stanowczo za mało.

W tym roku zaprezentowano już całą masę ciekawych smartfonów z Androidem. Wśród nich są zarówno flagowce czołowych producentów (Galaxy S4, HTC One, Xperia Z), jak również urządzenia, mające zagospodarować nowe nisze (Galaxy S4 Zoom, Xperia Z Ultra), a w ciągu kolejnych miesięcy pojawią się kolejne ważne nowości (Sony Honami, Galaxy Note 3, Optimus G2). Jedyne czym do tej pory odpowiedziała Nokia to tanie modele z WP8 i dwie wariacje na temat Lumii 920. To za mało, stanowczo za mało.

Udziały rosną za wolno

W jednym z wywiadów podczas konferencji Microsoft Build Larry Lieberman, Windows Phone Product Manager, pochwalił się, że mobilne okienka wyprzedziły platformę BlackBerry i są już trzecim na rynku ekosystemem. Lieberman wspomniał, że Microsoft nie obawia się konkurencji ze strony Kanadyjczyków, którzy nie jest w stanie zaoferować użytkownikom tak wiele jak gigant z Redmond. Dotyczy to szczególnie „dostarczania produktów z wielu różnych pułapów cenowych do bardzo dużej grupy odbiorców”. Ciężko nie przyznać mu racji, ale też optymizm związanym z wyprzedzeniem zaczynającego od zera BlackBerry i "dużą grupą odbiorców" może nieco dziwić.

Nie było to przecież wielkie osiągnięcie, a udziały platformy Windows Phone na rynku wciąż nie powalają. Mimo wyłożenia milionów dolarów na marketing i promocję telefonów (szczególnie Lumii), mobilnym okienkom daleko do iOS, nie wspominając nawet o dominującym Androidzie. Potwierdzają to choćby dane z pierwszego kwartału o udziałach poszczególnych platform. Windows Phone'owi udało się wtedy zdobyć na Starym Kontynencie około 6% rynku, a sprzedaż smartfonów opartych na OS-ie Microsoftu (głównie Lumii) oscylowała w granicy 2 mln. Mimo że wiele osób wskazuje na duży wzrost sprzedaży rok do roku (aż 73%), ciężko porównywać wyniki choćby do wolumenu sprzedanych topowych Androidów.

Udziały platform mobilnych w rynku i kwartalna sprzedaż smartfonów
Udziały platform mobilnych w rynku i kwartalna sprzedaż smartfonów

Oczywiście, udziały stale rosną (na wielu rynkach kosztem iOS), ale stanowczo za wolno. Windows Phone z bardzo małym zasięgiem nie jest atrakcyjną platformą dla twórców aplikacji i gier, co jest wielkim problemem duetu Microsoft-Nokia. Hity pojawiają się z kilkumiesięcznymi opóźnieniami, Instagrama czy Flipboarda wciąż nie ma, a cześć znanych firm kompletnie olewa ekosytsem MS. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja, gdy spojrzy się na bazę gier, a przecież system tworzył giganta growej branży. Co więc z tego, że firma z Remond chwali się przekroczeniem progu 160 tys. aplikacji, jak kluczowych usług i tytułów wciąż brakuje.

Finowie z coraz większymi, szybszymi i lepiej wyposażonymi smartfonami z systemem Google'a, mogli walczyć jedynie ciekawostkami pokroju aparatów PureView, ładowania indukcyjne czy ekranu obsługiwanego w rękawiczkach. Obecnie konkurencja już te wszystkie funkcje oferuje, a przez ograniczenia Windows Phone'a Nokia nie ma już czym walczyć. System Micrsoftu przez długi czas nie pozwalał na implemenetację wielu ważnych dla Nokii rozwiązań, jak choćby słynnego aparatu PureView Pro z matrycą 41 Mpix. Oczywiście ciężko wymagać, aby Nokia co miesiąc zaskakiwała czymś nowym, ale aby pozostać na topie musi odpowiadać na ruchy konkurencji.

Lumia 925 i Amber niewiele pomogą

Ciężko za taką odpowiedź uznać model Lumia 925, który został zaprezentowany na specjalnej konferencji w Londynie. Nie zrozumcie mnie jednak źle. 925 to świetny smartfon, który w porównaniu do poprzednika ma jeszcze lepszy ekran, robi lepsze zdjęcia i jest lepiej wykonany. Jak jednak dobrze pokazały komentarze zaraz po premierze, nie tego oczekiwali użytkownicy od Nokii. Nie wspominając nawet o tym, że aby myśleć o dobrej sprzedaży Lumia 925 powinna być już dawno wprowadzona na rynek.

Amber Update for Nokia Lumia 920

Także aktualizacja Amber to za mało. Update wniesie co prawda sporo przydatnych funkcji (radio FM, nowe tryby fotograficzne czy obsługę Bluetooth 4.0 LE), a także poprawi jakość zdjęć robionych Lumią 920 (m.in. czas łapania ostrości, ostrość i temperaturę barw), ale użytkownicy oczekują większych, zauważalnych zmian. Dość wspomnieć tu o brakujących udogodnieniach typu centrum powiadomień, przełącznik modułów łączności dostępny z poziomu ekranu głównego czy możliwość ustawiania oddzielnych poziomów głośności dla systemu i poszczegółnych aplikacji. O tym jak ważne są to elementy UI dobrze pokazał niedawny lifting iOS, którego siódma wersja garściami czerpie sprawdzone już rozwiązania. Micorosft mimo że stawia na swój unikalny interfejs, musi pójść podobną drogą. Jest szansa, że pomoże w tym Nokia, która wraz z najbliższą akutalizacją Windows Phone ma otrzymać większe możliwości ingerencji w system i udostępnianie aktualizacji.

Nokia musi obrać ze cel Chiny

Kluczowe może być też dodanie wsparcia dla nowych podzespołów i to nie tylko ze względu na topowe modele. Niedawno Qualcomm zapowiedział bowiem, że jego tanie układy będą wspierane również przez system Microsoftu. Finowie już teraz przygotowują dobre urządzenia z niższej półki cenowej (Lumia 520 i 620), a zastosowanie Snapdragona 200 może pomóc w ekspansji na rynku chińskim, o który walczy każdy producent. Pozwoli to bowiem nie tylko zejść jeszcze z ceną, ale i umożliwia wypuszczenie telefonu z obsługą dwóch kart SIM, który będzie dostosowany do standardów Państwa Środka (ze wsparciem dla chińskiego systemu nawigacji).

EOS z pewnością pomoże

Aby myśleć o sprzedaży tanich urządzeń potrzebny jest topowy model, na którym można oprzeć działania marketingowe. Tu na szczęście Nokia może mieć asa w rękawie. Jest nim oczekiwany od dawna EOS, który ma być windowsowym odpowiedniekim 808 PureView (którego nazwa kodowa to Hyperion; w mitologii był ojcem bogini Eos).

Nokia EOS (fot. gsmarena.com)
Nokia EOS (fot. gsmarena.com)

PureView Pro jest rozwiązaniem, które może wyróżnić Nokię i sprawić, że przynajmniej na chwilę znowu powórci na usta dziennikarzy, ekspertów czy użytkowników. Model już w ten czwartek (11 lipca) zostanie oficjalnie zaprezentowany. Pisał o nim już Janek, więc przypomnę tylko, że EOS ma być podobny do Lumii 920, a na tylnym panelu znajdzie się wielki moduł aparatu z nowym obiektywem Zeiss Tessar, fizyczną przesłoną oraz wielką matrycą 41 Mpix (także fizycznie). Niestety, nie wiadomo czy Nokia zdecyduje się na optyczną stabilizację obrazu z modeli 920/925 (zatopienie soczewek w cieczy), ani jaki układ będzie napędzał EOS-a (patrząc na ostatnie wycieki, nie zdziwiłbym się gdyby był to Snapdragon 800).

Nokia Lumia 920 i Nokia EOS (fot. vizileaks)
Nokia Lumia 920 i Nokia EOS (fot. vizileaks)

Jakby nie patrzeć, Nokia EOS (która na rynku może zadebiutować jako Lumia 1020 lub Lumia 909) może być tym czego Finom potrzeba aby podnieść wyniki sprzedażowe. Smartfon może pomóc również w umocnieniu na pozycji lidera w segmencie fotograficznych smartfonów. W rozmowie ze mną Kevin Shields, wiceprezes Nokia, bronił się przed określaniem Windows Phone'ów Nokii jako stricte fotograficznych urządzeń, widać, że Finowie przykładają do tego aspektu ogromną uwagę. Można więc spodziewać się, że niedługo zobaczymy również inne modele robiące świetne zdjęcia.

Jednym z nich może być Nokia Zoom, której nazwa została zastrzeżona przez firmę. Finowie raczej nie będą szli śladami Samsunga (Galaxy Zoom) i inwestowali w niezbyt funkcjonalne hubrydy aparatów ze smartfonami. Stawiałbym już prędzej na wykorzystanie którejś z nowych technologii, jak np. aparaty wykorzystując 16-soczewkowy moduł firmy Pelican, którego zalety niedawno prezentowaliśmy.

Phablet z ekranem FullHD, a może i tablety

Nazwy kodowe nowych modeli Lumia (fot. my nokia blog)
Nazwy kodowe nowych modeli Lumia (fot. my nokia blog)

Ostatnio znowu powóciły też plotki o tablecie Nokii z Windowsem, które po sieci krążą od bardzo dawna. Sam mam mieszane odczucia wobec tego rozwiązania, ale kto wie czy nie okaże się ono dobrym ruchem. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że firma sięgnie po Windowsa 8.1, a nie wersję RT. Nokia miała całkiem udanego Bookleta 3G, więc od strony sprzętowej poradzi sobie zapewne i z tabletem.

Potrzebny "killer hardware"

Gdy w zeszłym roku Steve Ballmer prezentował pierwsze telefony z Windows Phone 8 wyraźnie zaznaczył, że urządzenia te świetnie dopełniają nowy system. Są tzw. "killer hardware'em", którego brakowało wcześniej. I rzeczywiście, Lumia 920 w momencie premeiry naprawdę wyróżniała się na rynku i oferowała sporo rozwiązań niedostępnych w żadnym innym smartfonie. Nokia musi iść tą drogą i starać się, aby każdy kolejny sprzęt oferował coś więcej niż rynkowy standard.

Aby firma myślała o zbliżeniu się do pozycji lidera, którym kiedyś sama była, Finowie muszą zaryzykować. Próbować stworzyć nowe trendy (jak obecnie wracający szał na fotograficzne telefony), a także walczyć z silną androidową konkurencją w nowopowstających segmentach rynku smartfonów. Firma ma całą gamę świetnych rozwiązań, więc dodając do tego silną markę i pieniądze na marketing Microsoftu, może się uda odbić od dna. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że mobilne okienka nie będą blokowały starań Nokii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.