Które mobilne przeglądarki są najpopularniejsze w Polsce i na świecie?

Które mobilne przeglądarki są najpopularniejsze w Polsce i na świecie?09.05.2015 14:09
Chrome na smartfonie z Androidem
Źródło zdjęć: © shutterstock.com
Konrad Błaszak

Na rynku mobilnym możemy wybierać spośród kilku przeglądarek, chociaż zdecydowana większość osób zostaje przy rozwiązaniach oferowanych nam standardowo. Potwierdzają to badania przeprowadzone w Polsce i na świecie.

Dzięki badaniom rynku prowadzonym regularnie przez statcounter.com możemy dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy o użytkownikach smartfonów i tabletów. Warto przyjrzeć się chociażby przeglądarkom z jakich oni korzystają na swoich telefonach.

Dane zostały zebrane w oparciu o witryny korzystające z opracowanego przez StatCountera trackera służącego do monitorowania aktywności na stronach internetowych, które miesięcznie generują miliardy wyświetleń (w samym czerwcu 2013 2,6 mld globalnie i 14 mln w Polsce).

Dane przedstawiają kwiecień 2015 i obejmują jedynie telefony (na końcu tablety zostały opisane oddzielnie). Warto również zobaczyć najpopularniejsze systemy mobilne oraz największych producentów smartfonów według tej samej metody badawczej.

Najpopularniejsze przeglądarki w Polsce, Źródło zdjęć: © statcounter.com
Najpopularniejsze przeglądarki w Polsce
Źródło zdjęć: © statcounter.com

Zacznijmy od naszego kraju. Wyraźnie widać, że w Polsce najpopularniejszym systemem jest Android, ponieważ ponad 49% ludzi korzysta z Chrome, a kolejne 34% ze standardowej przeglądarki tej platformy. Podium zamyka Opera ze znacząco słabszym rezultatem, ponieważ ma jedynie 5,89 procent. Czwarte miejsce z nieco gorszym wynikiem (5,08%) osiągnął mobilny Internet Explorer.

Ludzie korzystający ze starszych Nokii wygenerowali jedynie 2,02% wejść na badane strony, a użytkownicy iPhone to jedynie 1,07%. Szczególnie ten ostatni wynik jest bardzo zaskakujący. Użytkownicy produktów Apple raczej aktywnie korzystają z sieci i mimo nadal małej popularności telefonów z nadgryzionym jabłkiem sądziłem, że wynik będzie lepszy. Kolejne przeglądarki (Firefox, Dolfin, Netfront czy inne) nie przekroczyły nawet 1% udziałów na rynku.

Najpopularniejsze przeglądarki mobilne w Europie, Źródło zdjęć: © statcounter.com
Najpopularniejsze przeglądarki mobilne w Europie
Źródło zdjęć: © statcounter.com

Sytuacja wygląda już znacząco inaczej jeśli spojrzymy na całą Europę. Nadal pierwsze miejsce zajmuje Chrome (41,9%), ale druga lokata przypadła w udziale Safari, które osiągnęło 27,24%. Na trzecim jak można się domyślić jest przeglądarka systemowa Androida, która odpowiada za nieco ponad 1/5 wejść na badane strony (20,46%).

Wyraźnie można jeszcze dostrzec Internet Explorera (4%), Operę (2,73%) oraz przeglądarkę w urządzeniach Blackberry (1%). Reszta, czyli UC Browser, Firefox i Nokia nie osiągnęły nawet 1% wyświetleń na sprawdzonych stronach.

Najpopularniejsze przeglądarki na świecie, Źródło zdjęć: © statcounter.com
Najpopularniejsze przeglądarki na świecie
Źródło zdjęć: © statcounter.com

W kwestii mobilnych przeglądarek na świecie podium jest bardzo przewidywalne. Oczywiście na pierwszym miejscu znajdziemy Chrome (32,37%), za nim jest Safari (19,42%), a ostatnią lokatę na podium zajmuje systemowa przeglądarka Androida z 17,8%.

Pewnym zaskoczeniem jest czwartek miejsce, ponieważ znajduje się na nim UC Browser, czyli przeglądarka dostępna na kilka różnych systemów. Osiągnęła ona aż 13,86%, co jest sporo wynikiem lepszym od Opery (9,23%). Poza pierwszą piątką znaczenie na rynku ma jeszcze Internet Explorer (2,19%) i przeglądarka Nokii (2,02%). Blackberry udało się zdobyć jedynie 1% całego rynku.

Najpopularniejsze przeglądarki mobilne na świecie, Źródło zdjęć: © statcounter.com
Najpopularniejsze przeglądarki mobilne na świecie
Źródło zdjęć: © statcounter.com

Jak można się domyślać sytuacja w USA jest zupełnie inna, ponieważ w tym kraju bezsprzecznie króluje Safari, które zdobyła niemal połowę rynku (49,91%). Jest to wynik nieco lepszy niż połączone siły Chrome (38,53%) oraz przeglądarki Androida (9,04%), które łącznie wynoszą 47,57%. Jedyną przeglądarką wartą uwagi na tym rynku jest jeszcze Internet Explorer odpowiadający za 1,76% wyświetleń, a cała reszta nie zdobyła nawet 1%.

[1/4]
[2/4]
[3/4]
[4/4]

Warto przyjrzeć się również wynikom przeglądarek mobilnych na tabletach. Widać, że w Stanach, Europie jak i na świecie są one bardzo zbliżone. Safari dzięki popularności iPadów jest bezsprzecznie liderem (60-70%) i ma ogromną przewagę nad resztą. Zarówno globalnie jak i na Starym Kontynencie Chrome oraz systemowa przeglądarka Androida mają około 16%.

W USA sytuacja jest trochę inna, ponieważ do walki z Chrome (11,35%) oraz przeglądarką Androida (8,13%) włączyć może się również rozwiązanie Amazona, czyli Silk (6,57%). W Polsce nawet na rynku tabletów niepodzielnie rządzi system Google, systemowa przeglądarka Androida odpowiada za 39,39%, a Chrome za 36,51% wyświetleń badanych stron. Safari to już 19,33% tego rynku. Do zestawienia załapała się jeszcze Opera (2,13%) oraz Firefox (1,49%). Ciekawym zjawiskiem jest to, że na tabletach w naszym kraju ludzie chętniej wybierają przeglądarkę Androida, zamiast bardziej rozbudowanego Chrome.

Oczywiście warto pamiętać, że są to wyniki oparte na badanych stronach, więc mogą się one nieco różnic od stanu faktycznego, lecz wyniki zdają się obrazować dość dobrze otaczającą nas rzeczywistość. Znów warto zobaczyć, że różnica jest między Polską, a innymi rynkami jest niekiedy ogromna.

Źródło: statcounter.com

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.