Nowej generacji Moto 360 nie będzie. Czy to znaczy, że smartwatche się kończą?

Nowej generacji Moto 360 nie będzie. Czy to znaczy, że smartwatche się kończą?02.12.2016 16:05
Moto 360 2. gen.

Czekasz na nową generację Moto 360? Możesz się nie doczekać.

Lenovo porzuca smartwatche

"Nie widzimy wystarczającego zainteresowania na rynku, aby wypuścić nowego smartwatcha w tym czasie" - te słowa padły z ust cytowanego przez The Verge Shakila Barkata - szefa działu Lenovo odpowiedzialnego za rozwój produktów z linii Moto. Uciął on tym samym spekulacje, jakoby na początku przyszłego roku firma miała zaprezentować nowy zegarek z Androidem Wear 2.0.

Wiele osób odbiera te słowa jako potwierdzenie, że smartwatche się kończą. Moim zdaniem jest to jednak lekka nadinterpretacja. To trochę tak jakby w 2011 roku wieszczyć śmierć smartfonów, bo Nokia zrezygnowała z MeeGo.

Ok, faktem jest, że ostatnio można zauważyć spadek zainteresowania smartwatchami

Jak wynika z danych IDC, w trzecim kwartale 2016 na rynek trafiło o ponad 50 proc. mniej inteligentnych czasomierzy niż w analogicznym okresie ubiegłego.

Trzeba jednak zauważyć, że duży wpływ na takie wyniki miał Apple, który kontroluje teraz 40 proc. rynku. Jak zauważa samo IDC, raport został przygotowany dwa tygodnie po starcie sprzedaży Apple Watcha Series 2. Pierwsza generacja trafiła natomiast na rynek 1,5 roku wcześniej, a spadek sprzedaży jest wpisany w naturalny cykl życia produktu. W czwartym kwartale odnotujemy zapewne ponowny wzrost zainteresowania smartzegarkami.

Na smartwatche rzucili się wszyscy, przetrwają najsilniejsi

Na tym rynku dzieje się obecnie dokładnie to samo, co kilka lat temu działo się ze smartfonami - garstka producentów pożera rynek zostawiając reszcie kilka procent do podziału.

Smartwatche z Androidem Wear
Smartwatche z Androidem Wear

Lenovo jest producentem, który nie bardzo ma czym walczyć. Dlaczego?

Problemem jest brak systemu, który byłby zegarkowym odpowiednikiem Androida

Wbrew pozorom nie jest nim Android Wear. Android Wear to Windows Phone wśród zegarkowych systemów. Platforma kontrolowana w całości przez Google'a, który udostępnia ścisłe wytyczne odnośnie specyfikacji zegarków i nie pozwala partnerom ingerować w oprogramowanie i interfejs. Microsoftowi taka strategia nie wypaliła, dlaczego miałaby Google'owi?

Samsung uciekł w Tizena, stworzył świetny interfejs bazujący na obracanym pierścieniu i jako jeden z nielicznych odnotował wzrost, mimo iż raport IDC został przygotowany rok po premierze Geara S2 i kilka tygodni przed startem sprzedaży Geara S3. Przypadek?

Nie dziwi mnie więc to, że podobny kierunek obiera Huawei, a Lenovo po prostu odpuszcza. I pytanie, czy Lenovo nie wierzy w smartwatche, czy nie wierzy w Androida Wear.

Nie twierdzę jednak, że smartwatche mają przed sobą świetlaną przyszłość

Ta kategoria produktów to zapchajdziura przed kolejną dużą rzeczą, którą będzie najpewniej rozszerzona rzeczywistość. Do tego czasu najwięksi gracze na rynku będą się starali ugrać na inteligentnych zegarkach jak najwięcej lub przynajmniej jak najmniej stracić.

Smartwatche często nazywa się niewypałem, bo nie sprzedają tak dobrze jak smartfony, ale czy ktokolwiek miał powód sądzić, że kiedykolwiek będą? Pozwólcie, że przytoczę słowa, które napisałem 3 lata temu; niemal rok przed prezentację pierwszego Apple Watcha.

W ciągu ostatnich kilku lat rynek urządzeń mobilnych doczekał się dwóch rewolucji, z których najważniejszą jest oczywiście nadejście ery smartfonów. Tablety stawiam na drugim, mniej znaczącym miejscu, a smartwatche — moim zdaniem — na rewolucyjnym podium zajmą miejsce trzecie [...] Smartwatch nie ułatwi nam życia. On tylko ułatwi smartfonowi ułatwianie nam życia. To nie dzięki niemu będziemy mogli odebrać e-maila od osoby, która znajduje się na drugim końcu świata. On jedynie sprawi, że przeczytamy go 2 sekundy wcześniej. Z tego też powodu inteligentne zegarki — przynajmniej w takie formie, w jakiej znamy je dziś - nigdy nie będą gadżetami niezbędnymi.

Ja smartwatche lubię i używam ich nieprzerwanie od 2013 roku. Inteligentne zegarki mają także moi rodzice. Nigdy nie oczekiwałem jednak po nich rewolucji na miarę smartfonów. To z definicji produkt niszowy, bo mało kto chce i może sobie pozwolić na wydanie kilkuset lub nawet grubo ponad tysiąca złotych na - nie oszukujmy się - lekkie udogodnienie.

Jednocześnie nie sądzę, że powodem znikomej popularności smartwatchów jest ich funkcjonalne upośledzenie

Apple Watcha lubię głównie za wyświetlanie powiadomień, liczenie pokonanych kroków, mierzenie pulsu oraz możliwość prowadzenia rozmów głosowych, sterowania multimediami i dyktowania wiadomości. Reszty funkcji używam z rzadka i nie uważam, by nadgarstek był odpowiednim miejscem na bardziej zaawansowaną technologię.

Nie pytajmy, czy smartwatche się kończą, tylko czy kiedyś się zaczęły i kto liczył na to, że kiedykolwiek zaczną.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.