A miało być tak pięknie. Material You w Androidzie 12 to niewypał

A miało być tak pięknie. Material You w Androidzie 12 to niewypał13.04.2022 18:40

Z dużej chmury mały deszcz. Material You byłby naprawdę genialnym interfejsem, gdyby tylko deweloperzy włożyli odrobinę wysiłku w modyfikację swoich aplikacji. A ciężko od nich tego oczekiwać, skoro nawet Google nie świeci przykładem.

Material You to najmocniej promowana funkcja Androida 12. Google jest z niej dumny tak bardzo, że dostała choćby własną serię reklam.

Przypomnę, że mowa o funkcji, która dopasowuje kolorystykę interfejsu, aplikacji i widżetów do wybranej tapety. Oprogramowanie samo "wyciąga" dominujące barwy z obrazu i modyfikuje wygląd całego systemu. W teorii całego.

Material You potrafi wyglądać naprawdę ładnie i jednolicie

Zerknijcie choćby na te 3 widżety aplikacji Google'a: Dysku, Notatnika Keep i Map.

Wszystkie widżety mają kolorystykę dopasowaną do tapety i schludny, jednolity wygląd.

... ale często nie wygląda

Na poniższych dwóch pulpitach rozmieściłem losowe widżety innych aplikacji stworzonych przez samego Google'a.

Widżety Zegara i Gmaila zostały konsekwentnie zbudowane z wykorzystaniem języka Material You. Widżety agendy i Kalendarza mają zmodyfikowany kolor jedynie drobnych akcentów. Widżet zdjęć ma tylko przebudowany kształt. Widżety pogody, a nawet wyszukiwarki (!) nie wykorzystują elementów Material You w ogóle.

Android 12 został wydany ponad 6 miesięcy temu, a Google - który tak bardzo chwali się interfejsem Material You - nie zdążył zastosować się do swoich własnych zasad. Nie zmodyfikował nawet kolorystyki prostego widżetu wyszukiwarki. Widżetu, który jest domyślnie ustawiony na ekranie głównym praktycznie każdego smartfonu z Androidem.

Nieco lepiej implementacja Material You wypada w aplikacjach, ale i tu do ideału daleko

Sklep Play, Telefon, Chrome, Keep, Gboard, Wiadomości i zdecydowana większość pozostałych aplikacji Google'a mają już zmodyfikowane interfejsy, zgodne z Material You. Mapy czy Google Home wyglądają spójnie tylko u niektórych użytkowników (u mnie jeszcze nie). YouTube jest natomiast szary jak zawsze.

Skoro nawet Google ma w swoim portfolio tak poważne braki, ciężko się dziwić, że i zewnętrzni programiści mają Material You w nosie. W Sklepie Play aplikacji wykorzystujących dynamiczną zmianę kolorów ze świecą szukać.

Google w sprawie Material You nawet nie dogadał się z producentami smartfonów z Androidem 12

Samsung zaimplementował Material You w One UI 4, ale zrobił to po swojemu. Podczas gdy Google modyfikuje w swoich aplikacjach kolor teł i niemal wszystkich elementów, Samsung jedynie mniejszych akcentów. W efekcie apki Google'a i Samsunga wyglądają jak wyjęte z innych parafii.

Kalkulatory Google'a i Samsunga inaczej wykorzystują interfejs Material You
Kalkulatory Google'a i Samsunga inaczej wykorzystują interfejs Material You

Z kolei aplikacje Xiaomi w MIUI 13 nie zmieniają swojej kolorystyki w ogóle.

Material You w aplikacjach Xiaomi? A komu to potrzebne?
Material You w aplikacjach Xiaomi? A komu to potrzebne?

Od hucznego debiutu Material You minęło pół roku, a Google nie zdążył jeszcze zmodyfikować interfejsu swoich sztandarowych aplikacji i widżetów, ani dojść do stylistycznego porozumienia z największymi producentami smartfonów z jego systemem. Dobra robota, nie ma co.

Material You paradoksalnie sprawia, że interfejs Androida 12 wydaje mi się mniej spójny niż wcześniej

Gdy wszystkie aplikacje wyglądają inaczej, wzrok szybko się do tego przyzwyczaja i zakłada, że po prostu taki urok systemu. Że stylistyczna różnorodność jest wpisana w konwencję.

Gdy jednak korzysta się kolejno z pięciu aplikacji, które wyglądają tak samo, ta szósta z inną kolorystyką kłuje w oczy podwójnie.

Strach myślec o tym, że Google chce, by w Androidzie 13 interfejs Material You zmieniał także kolorystykę ikon. Wystarczy tylko, że twórcy aplikacji posłuchają jego uprzejmej prośby i wyślą mu kilka milionów odpowiednio przygotowanych plików graficznych. Co może pójść nie tak?

Zobacz również:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.