Jakich smartfonów najwięcej trafia do naprawy i co najczęściej się w nich psuje?

Jakich smartfonów najwięcej trafia do naprawy i co najczęściej się w nich psuje?13.07.2018 14:22
Co w smartfonach psuje się najczęściej?
Źródło zdjęć: © vladteodor95 / depositphotos.com

Ciekawi, których producentów smartfony najczęściej lądują w serwisach? Pojawił się interesujący raport na ten temat.

Informacji na temat awaryjności smartfonów dostarcza firma Blancco - wiodący dostawca narzędzi diagnostycznych dla urządzeń mobilnych. Firma przeanalizowała dane dotyczące refabrykacji milionów smartfonów w Ameryce Północnej, Europie Azji oraz Australii między 1 stycznia a 20 marca 2018 roku.

Refabrykacja polega na przywróceniu urządzenia do pierwotnego stanu w celu ponownej jego sprzedaży, dlatego w badaniu nie zostały uwzględnione stłuczenia ekranu, zalania oraz inne usterki mechaniczne. Dlatego też raport jest ciekawszy, bo ukazuje przede wszystkim problemy powstałe bez winy użytkownika.

TOP 10 marek, których smartfony najczęściej lądują w serwisach

Z raportu Blancco wynika, że w pierwszym kwartale 2018 najczęściej refabrykowane były smartfony z Androidem tych producentów:

Producenci smartfonów z Androidem, których najwięcej produktów trafiło do refabrykacji w pierwszym kwartale 2018, Źródło zdjęć: © blancco.com
Producenci smartfonów z Androidem, których najwięcej produktów trafiło do refabrykacji w pierwszym kwartale 2018
Źródło zdjęć: © blancco.com

Gwoli wyjaśnienia: pierwsza pozycja Samsunga wynika przede wszystkim z faktu, że przez kilka ostatnich lat był to największy producent smartfonów na świecie. Jego smartfony byłyby odnawiane najczęściej nawet gdyby odsetek awaryjności był dużo niższy niż w przypadku mniejszych marek.

Warto w tym miejscu zerknąć na największych dostawców smartfonów w 2017 roku według IDC.

Najwięksi dostawcy smartfonów w 2017 roku, Źródło zdjęć: © idc.com
Najwięksi dostawcy smartfonów w 2017 roku
Źródło zdjęć: © idc.com

Jak widać, również w przypadku Huaweia liczba naprawianych telefonów pokrywa się z grubsza z rynkowym udziałem.

Zaskakuje za to wysoka pozycja Xiaomi

Według IDC, w 2017 roku Xiaomi dostarczyło 6,3 proc. smartfonów (we wcześniejszych latach było to jeszcze mniej). Jeśli natomiast chodzi o naprawy, produkty tej marki stanowiły aż 14,2 proc. To ponad dwukrotność rynkowych udziałów w samym ubiegłym roku. Kiepsko.

Podejrzanie wysoko jest także Motorola, której w TOP 5 największych marek nie ma w ogóle.

Szkoda, że twórcy raportu odseparowali dane dotyczące iOS-u oraz Androida, więc nie wiadomo, jak na tle innych producentów wypada Apple.

Trzeba wziąć też poprawkę na to, że wysoka pozycja jednych, a brak innych marek, może wynikać ze skali ich popularności na rynkach, na których badanie akurat zostało przeprowadzone. Tak jest np. w przypadku mało znanych w naszej części świata firm InFocus czy Longcheer, które sprzedają sporo smartfonów w Indiach oraz Chinach.

TOP 10 iPhone'ów i iPadów, które najczęściej lądują w serwisach

Jak wspomniałem, Apple został odseparowany od twórców raportu. Przygotowali oni za to ranking z podziałem na poszczególne modele.

iPhone'y, które były najczęściej refabrykowane w pierwszym kwartale 2018, Źródło zdjęć: © blancco.com
iPhone'y, które były najczęściej refabrykowane w pierwszym kwartale 2018
Źródło zdjęć: © blancco.com

Wnioski? Przede wszystkim iPhone'y Plus zdają się być mniej awaryjne od mniejszych braci. Ciekawe.

Poza tym ogólna tendencja jest taka, że im starszy model, tym wyższa częstotliwość napraw. To nie powinno dziwić zważywszy na to, że wiele smartfonów może lądować w serwisie właśnie z racji wieku. Poza tym im dłuższa obecność na rynku, tym potencjalnie większa liczba sprzedanych egzemplarzy.

Co w smartfonach psuje się najcześciej?

Ciekawie prezentuje się część raportu poświęcona przyczynom, dla których smartfony trafiają do refabrykacji. W zależności od systemu, są one totalnie inne.

Najczęstsze usterki - Android

  1. Wydajność - 34 proc.
  2. Aparat - 14 proc.
  3. Mikrofon - 9 proc.
  4. Ładowanie baterii - 7 proc.
  5. Głośnik multimedialny - 7 proc.

Cóż, znaczną część androidów stanowią budżetowe modele, które - kolokwialnie mówiąc - zaczynają po jakimś czasie zamulać. Nie jest więc żadną niespodzianką, że to przyczyna największej liczby napraw.

O dziwo na drugim miejscu są jednak problemy z aparatem. Ciekawe, bo - bazując na własnych obserwacjach - obstawiałbym raczej problemy z baterią, które są dopiero na czwartej pozycji.

Najczęstsze usterki - iPhone

  1. Bluetooth - 9 proc.
  2. Wi-Fi - 8 proc.
  3. Zestaw słuchawkowy - 8 proc.
  4. Sieć komórkowa (internet) - 4 proc.
  5. Głośnik do rozmów - 3 proc.

Jak widać, w przypadku iPhone'ów przyczyny ingerencji serwisantów są diametralnie różne. Gdy smartfon Apple'a trafia do naprawy, zazwyczaj przez problemy z łącznością.

Czy te wszystkie dane pokrywają się z waszymi doświadczeniami? Dajcie znać w komentarzach.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.