Play już nie najtańszy do rozmów

Play już nie najtańszy do rozmów20.07.2009 10:26
Simblog.pl

Wpis gościnny z serwisu media2.pl

W ostatnim czasie niektórzy operatorzy telefonii komórkowej wprowadzili zmiany w swoich taryfach w segmencie pre-paid. Ponownie wzięliśmy pod lupę taryfy z tanimi, płaskimi stawkami na połączenia do krajowych sieci. Pod tym względem oferta Play Fresh została pokonana przez konkurentów, prowadzi jednak pod względem tanich SMS-ów.

Wpis gościnny z serwisu media2.pl

W ostatnim czasie niektórzy operatorzy telefonii komórkowej wprowadzili zmiany w swoich taryfach w segmencie pre-paid. Ponownie wzięliśmy pod lupę taryfy z tanimi, płaskimi stawkami na połączenia do krajowych sieci. Pod tym względem oferta Play Fresh została pokonana przez konkurentów, prowadzi jednak pod względem tanich SMS-ów.

Dzięki wojnie cenowej w segmencie pre-paid użytkownicy ofert komórkowych tzw. ?na kartę? (bez umowy z operatorem) mogą dzwonić do większości sieci już poniżej 30 groszy. Wojnę zapoczątkowały w tym samym czasie komórkowe sieci Plus (wprowadzając do Simplusa taryfę Twój profil) oraz Play wprowadzając ofertę Play Fresh z kwotą 29 groszy do wszystkich sieci, ale kilka dni temu oferta ta została pokonana przez wirtualnego operatora komórkowego - mBank mobile, który zaoferował kwotę 27 groszy do wszystkich krajowych sieci (także do Play) oraz miesięczny pakiet darmowego Internetu. Nadal jednak przewagą Play Fresh są duże pakiety darmowych SMS (np. za zasilanie konta). Która oferta jest najlepsza?

Operatorzy infrastukturalni

ramka-2
ramka-2

Wśród infrastrukturalnych graczy rynku telekomunikacyjnego podstawowa stawka za połączenia w segmencie pre-paid jest wyrównana i wynosi 29 groszy. Wyjątek stanowi Taryfa Pakietowa w sieci Heyah, w której użytkownik może aktywować (za dodatkową opłata lub zasilenie konta) Pakiet Taniej do wszystkich, wtedy minuta rozmowy zostanie obniżona do 25 groszy.

Warto zwrócić uwagę, że wśród operatorów infrastrukturalnych jedynie Play Fresh stosuje niską stawkę na połączenia do wszystkich krajowych sieci. Oferty pozostałych graczy wprawdzie oferują niskie stawki połączeń do większości krajowych sieci, ale nie obejmują one połączeń z numerami sieci Play. Połączenia z P4 są droższe, ale różnica w cenie wynika z decyzji Urzędu Komunikacji Elektronicznej (wyższe stawki MTR).

Play wygrywa także pod względem ceny za wysłanie wiadomości SMS do wszystkich sieci (9 groszy). Dodatkowo użytkownicy mogą liczyć na pakiety darmowych SMS-ów za zasilanie konta. Najdroższej wysłanie SMS-a kosztuje w Orange POP (20 groszy). Pod względem ceny za wysłanie MMS-a sieci Play (19 groszy) oraz Orange (20 groszy) stosują zbliżone, najniższe stawki.

Użytkownicy komórek coraz częściej korzystają także z mobilnego Internetu. Najtańszy Internet w standardzie posiada komórkowa sieć Heyah w taryfie Nowa Heyah (tylko 2 grosze za 100 kB). Jednak najbardziej rozbudowaną ofertę pakietów internetowych posiada Simplus - 25 MB (5 zł), 100 MB (10 zł), 250 MB (20 zł) i 500 MB (35 zł).

Warto zwrócić uwagę, ze wśród użytkowników pre-paid dużą popularnością cieszą się pakiety i usługi obniżające ceny połączeń i SMS wewnątrz sieci. Dlatego duzi gracze rynku od dawna stawiają na promocję aktywności użytkowników w obrębie własnej sieci . Obecnie najbardziej rozbudowaną ofertę pod tym względem posiada Orange. Simplus proponuje m.in. nielimitowane rozmowy i SMS z wybranym numerem (10 zł miesięcznie). Najmniej korzystanie pod tym względem wypadają oferty Heyah i Ery.

Operatorzy wirtualni (MVNO)

Po palcach operatorów infrastrukturalnych depczą tzw. operatorzy wirtualni (MVNO), którzy oferują swoje usługi z wykorzystaniem sieci operatorów infrastrukturalnych. Wirtualni stawiają przede wszystkim na tańsze połączenia krajowe oraz atrakcyjne pakiety internetowe. Okazuje się, że większość ofert głosowych jest atrakcyjniejszych od operatorów infrastrukturalnych.

ramka-3
ramka-3

Oferty pre-paid - operatorzy wirtualni (stan na dzień 19.07.09)

Obecne najbardziej atrakcyjnie (pod względem kosztów połączeń głosowych) prezentuje się oferta sieci mBank mobile, która wprowadziła promocyjną płaską stawkę 27 groszy za minutę połączenia do wszystkich krajowych sieci (także do Play). Warto zwrócić uwagę, że jeszcze tańsze połączenia (25 groszy) oferują sieci tuBiedronka (taktowanie co 15 sekund) oraz Carrefour Mova (w promocji 1 zł = 2 minuty w standardowej cenie + 2 darmowe minuty). Cena jednak nie dotyczy sieci Play. Przypomnijmy, że dla klientów mBanku, którzy posiadają specjalny kod i przeniosą swój dotychczasowy numer do mBank mobile trwa dodatkowa promocja z krajowymi połączeniami w cenie 19 groszy za minutę.

Oferta mBank mobile może zainteresować także fanów mobilnego Internetu, bo operator raz w miesiącu daje możliwość aktywacji darmowego pakietu internetowego 20 MB. Pod względem Internetu atrakcyjnie prezentuje się także oferta GaduAir, która oferuje m.in. darmowe Gadu-Gadu w komórce oraz darmowe pakiety internetowe za zasilenie konta. Najtańsze wiadomości SMS oferuje mBnak Mobile, z kolei najmniej za wysłanie MMS-a zapłacimy w GaduAir.

Co wybrać?

Trudno jest wskazać jedną ofertę, która będzie uniwersalna dla wszystkich. Odpowiedni wybór zależy przede wszystkim od naszego profilu dzwonienia. Jeśli użytkownik wykonuje dużą liczbę połączeń do wszystkich sieci, pod względem cen połączeń krajowych wygrywa obecnie nowa oferta mBank mobile (27 groszy). Przy wyborze tego operatora osoby dzwoniące do nas nie zapłacą (jak w przypadku Play) wyższej ceny za połączenie. Z kolei pod względem cen wiadomości SMS (9 groszy) oraz MMS (19 groszy) prowadzi Play, który w Play Fresh oferuje także duże pakiety darmowych wiadomości SMS. Osoby szukające taniego Internetu w komórce powinny zainteresować się pakietami w Simplusie, ofertą Nowa Heyah oraz darmowym pakietem w mBank mobile.

Mała cena "do wszystkich" i tak może okazać się zbyt droga. Warto zauważyć, że olbrzymia większość użytkowników pre-paid korzysta głównie z usług wewnątrz sieci. Dla takich klientów cena 27 groszy do wszystkich sieci może okazać się mało atrakcyjna, gdy większość połączeń wykonują wewnątrz sieci i dzięki pakietom takie połączenia mogą zostać znacznie ograniczone (np. nielimitowane rozmowy i SMS-y z jednym numerem w sieci Plus za kwotę 10 zł miesięcznie w ofercie Simplusa).

Reasumując, przed wyborem oferty danego operatora warto przeanalizować swój profil użytkowania telefonu komórkowego. Nie zawsze niska cena ?do wszystkich? będzie dla nas korzystna (np. gdy dzwonimy głównie do rodziny w tej samej sieci). Warto także pamiętać, że w przypadku niektórych operatorów (np. Play, Cyfrowy Polsat) klienci dzwoniąc do nas często będą ponosić wyższe koszty połączeń (asymetria stawek MTR).

Plusem ofert pre-paid jest brak abonamentu (nie wiążemy się z operatorem na kilka miesięcy), co powoduje, że w każdej chwili możemy zmienić operatora z zachowaniem dotychczasowego numeru (od 6 lipca 2009 roku obowiązuje nowe prawo, które znosi opłatę za przeniesienie numeru oraz przyspiesza realizację nawet do jednego dnia).

Wpis pochodzi z serwisu media2.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.