Plus ukarany. Zwróci klientom pieniądze za SMS-y premium

Plus ukarany. Zwróci klientom pieniądze za SMS-y premium02.06.2021 12:31

Poszkodowani klienci Plusa dostaną odszkodowanie o dwukrotności poniesionych kosztów.

Sprawa dotyczy usług SMS premium z wykorzystaniem numerów 7218 oraz 60228. W ostatnich latach klienci otrzymywali wiadomości m.in. o takiej treści: "Info Czat: Skrzynka nr [*] jest pełna! Odczytaj te wiadomosci za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba.".

To oczywista próba naciągnięcia klienta na płatną usługę, czego wiele osób nie było do końca świadomych. Do Polkomtela, operatora sieci Plus, trafiały liczne skargi, lecz ten miał umywać ręce.

Zdaniem UOKiK-u, Plus dotychczas nie uwzględniał reklamacji w sposób zgodny z prawem telekomunikacyjnym

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwraca uwagę na to, że Plus odrzucał reklamacje zasłaniając się tym, że SMS-y premium dostarczają zewnętrzne firmy. "Każda otrzymana wiadomość podlega opłacie. Szczegółowe informacje na temat świadczenia tej usługi, w tym informacje związane ze sposobem jej uruchomienia, wyłączenia, zablokowania opisane są w Regulaminie promocji >>Zwrotny SMS, MMS, WAP Push Premium<<. Często serwisy rozrywkowe i informacyjne świadczone są przez zewnętrznych dostawców usług, a nie przez firmę Polkomtel Sp. z o.o. Zatem wszelkie uwagi dotyczące aktywowania usługi należy kierować do odpowiedniego dostawcy serwisu. Biorąc pod uwagę przedstawione uzasadnienie, reklamację rozpatrzyłem negatywnie" - brzmi jedna z przykładowych odpowiedzi Plusa.

UOKiK podkreśla jednak, że - w świetle prawa - to operator komórkowy jest dostawcą usług SMS premium, a nie jego kontrahenci. Dodatkowo Plus został oskarżony o brak pełnej wiedzy na temat podmiotów, które realizowały dodatkowe świadczenia.

Kara dla Plusa. Klienci dostaną podwojony zwrot pieniędzy

Osoby, które w dniach między 1 stycznia 2015 a 16 lipca 2020 złożyły do Polkomtelu reklamację dotyczącą numerów 7218 lub/i 60228, która została odrzucona, otrzymają rekompensatę w formie dwukrotności poniesionych kosztów.

Plus jest zobowiązany do poinformowania klientów (obecnych i byłych) o możliwości wyboru sposobu zwrotu pieniędzy. Aktualni klienci, którzy nie wybiorą formy rekompensaty sami, otrzymają zwrot na konto abonenta.

Dodatkowo Plus ma zmienić swoje podejście do reklamacji

Decyzją UOKiK-u, Plus ma "rozpatrywać pozytywnie i zwracać kwestionowane opłaty, jeśli konsument został wprowadzony w błąd, szczególnie na etapie aktywacji usługi premium".

Dodatkowo - niezależnie od podjętej decyzji - w jej uzasadnieniu mają znaleźć się pełne informacje na temat usługi SMS premium oraz podmiotu, który za nią stoi.

Plus ma też zmienić swoje relacje z partnerami

Operator dostał obowiązek skontaktowania się z firmami stojącymi za usługami SMS premium i zdobycia kompletu niezbędnych danych na ich temat. M.in. dokładny adres, kontakt mailowy oraz telefoniczny, regulamin usługi oraz maksymalny czas usunięcia nieprawidłowości.

Jeśli jakaś firma nie dostarczy kompletu informacji, Plus ma zablokować swoim klientom możliwość korzystania z jej usług.

Ponadto Plus ma lepiej monitorować wszelkie nieprawidłowości

Polkomtel będzie teraz lepiej przyglądać się świadczonym przez siebie usługom SMS premium. Gdy zanotuje wzrost zgłoszeń na daną firmę o 10 proc., będzie musiał zobowiązać ją do wyjaśnienia przyczyn i usunięcia nieprawidłowości.

Usługi firm, które nie dostarczą kompletu danych, zostaną zablokowane.

SMS-y premium bywają wykorzystywane do naciągania klientów, ale prawo stoi po ich stronie

Aktualnie łączny koszt usług premium domyślnie nie może przekroczyć 35 zł w jednym okresie rozliczeniowym. Decyzja o zwiększeniu lub zmniejszeniu limitu stoi po stronie klienta.

Każdy użytkownik usług telekomunikacyjnych może także skontaktować się z operatorem i zażądać całkowitej blokady usług premium. Nawet tych bezpłatnych.

Wszelkie nieprawidłowości - przede wszystkim te wynikające z braku świadomości o opłatach w chwili aktywacji usług - można zgłaszać operatorowi. Ten ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.