Polski rynek smartfonów: zmiana lidera, Samsung przed Nokią

Polski rynek smartfonów: zmiana lidera, Samsung przed Nokią22.02.2012 11:50
Samsung wyprzedził Nokię w Polsce (fot. tech-gadget.co.in)
Kamil Homziak

Większość publikowanych w Internecie rankingów sprzedaży smartfonów dotyczy rynku światowego, amerykańskiego lub europejskiego. A jak te telefony mają się w Polsce? Raport za zeszły rok przygotowało IDC.

W 2011 roku sprzedano w Polsce 10,8 mln komórek, co trzecia to smartfon. Ogólnie najlepiej poradziła sobie Nokia, ale trzy ostatnie miesiące 2011 roku należały do Samsunga (sprzedał o kilkanaście tysięcy sztuk telefonów więcej). Można się więc spodziewać, że w raportach dotyczących bieżącego roku to Koreańczycy będą górą.

Według Marka Kujdy z IDC słabe wyniki fińskiego giganta to efekt re­zy­gna­cji z dłu­go roz­wi­ja­ne­go przez tę fir­mę (choć ma­ło in­nowa­cyj­ne­go) Symbiana. Mogło to zniechęcić wielu użytkowników do zakupu komórek Nokii, a modele oparte na platformie Windows Phone 7 pojawiły się w Polsce w pierwszych tygodniach 2012.

Kujda zwraca też uwagę na różnorodność oferty Samsunga: od ta­nich smart­fo­nów za kil­ka­set złotych do fla­go­wych mo­de­li z An­dro­idem, któ­re w dru­gim pół­ro­czu sprze­da­wa­ły się w Pol­sce nawet lepiej od iPhone'a. We­dług Woj­cie­cha Wa­si­lew­skie­go, dy­rek­to­ra sprze­da­ży i mar­ke­tin­gu Sam­sun­ga w Pol­sce, ko­re­ań­ska fir­ma sprze­da­ła w na­szym kra­ju w ubie­głym ro­ku około 1,5 mln telefonów. W wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" podkreślił on, że Pol­ska to jed­en z nie­wie­lu krajów eu­ropej­skich, w któ­rych No­kia tak dłu­go była liderem sprzedaży smartfonów.

W Polsce w ujęciu rok do roku wzrost sprzedaży smartfonów jest jednak niewielki. W roku 2010 rozeszło się ich 10 mln, więc 8-procentową dynamikę trudno uznać za imponującą. Nie oznacza to bynajmniej, że polski rynek smartfonów się nasycił. Problem stanowi ich wciąż wysoka cena, a operatorzy nie są skłonni obniżać marż. Jeśli koszt zakupu jest niższy, to zwykle przy umowie dłuższej niż 2 lata, przez co Polacy rzadziej wymieniają stare modele na nowoczesne. Podobnie, abonenci, którzy przedłużali umowy kilkanaście miesięcy temu (jeszcze przed smartfonowym boomem), nie zdążyli jeszcze podpisać aneksu do umowy i wybrać nowej słuchawki.

Mimo wszystko w najbliższych miesiącach w naszych kieszeniach z pewnością będzie dzwonić coraz więcej tego typu słuchawek. Coraz większy popyt sprawia, że proste modele stają się coraz tańsze, a operatorzy mogą zaoferować je za niewielkie kwoty nawet w niskich taryfach. Na rodzimym rynku należy się też spodziewać dalszego zwiększania dystansu pomiędzy Samsungiem a Nokią. Premiera Lumii nie zmieni sytuacji - mało którego Polaka będzie na nie stać.

Źródło: Rzeczpospolita

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.