Rejestracja karty SIM - co trzeba o niej wiedzieć?

Rejestracja karty SIM - co trzeba o niej wiedzieć?16.12.2016 12:52
Mateusz Żołyniak

Od 25 lipca 2016 roku na polskim rynku istnieje obowiązek rejestracji wszystkich kart SIM, a wykorzystywane obecnie przez użytkowników karty przedpłacowe muszą zostać zarejestrowane przed 1 lutego 2017 roku. Oto, co trzeba widzieć o rejestracji kart SIM w Polsce.

Rejestracja kart SIM, czyli przypisywanie ich do konkretnych użytkowników, nie jest czymś nowym na polskim rynku. Od zawsze dokonuje jej każdy klient, który wybiera ofertę abonamentową lub typu mix. Spora zmianą jest to, że od 25 lipca 2016 roku nie ma możliwości nabywania kart prepaidowych bez ich wcześniejszej rejestracji.

Dlaczego wprowadzono obowiązek rejestracji wszystkich kart SIM, w tym tych prepaidowych?

Nowa ustawa antyterrorystyczna, której szczegóły znajdziecie na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, ma pomóc we wzmocnieniu mechanizmów koordynacji działań służb i organów w walce z przestępczością zorganizowaną i terroryzmem. Jedną z jej części jest zaostrzenie przepisów dotyczących korzystania z kart SIM.

Zmiany w prawie telekomunikacyjnym, które weszły w życie 25 lipca tego roku, nakazują operatorom rejestrację wszystkich kart przedpłacowych (prepaid). Dotyczy to użytkowników korzystających już z ofert na kartę danej sieci oraz klientów, którzy chcą kupić nowy starter w salonie czy kiosku.

Kogo dotyczy obowiązek rejestracji?

Kartę SIM musi zarejestrować każdy użytkownik, który korzysta lub zamierza korzystać z ofert polskich sieci komórkowych. Bez znaczenia jest to, czy korzysta ze standardowej oferty czy z karty do Internetu mobilnego, ani skąd dostał kartę przedpłacową - startery otrzymane w różnych promocjach również należy zarejestrować.

Samodzielnej rejestracji mogą dokonać użytkownicy, którzy mają ukończone co najmniej 13 lat i posiadają dokument potwierdzający tożsamość. Obowiązkiem objęci są obcokrajowcy, którzy chcą kupić starter polskiej sieci i z niego korzystać. Przepis ich nie dotyczy, gdy korzystają z usług zagranicznych operatorów.

Jak sprawdzić, czy numer został już zarejestrowany?

Osoby, które nie wiedzą, czy już wcześniej dokonywały rejestracji swojej karty SIM, mogą sprawdzić to na kilka sposobów - wysyłając wiadomość SMS na specjalny numer, dzwoniąc na infolinię lub na stronie internetowej operatora. Na virginmobile.pl należy przykładowo wejść w "Zarządzanie kontem" i odszukać zakładkę "Rejestracja numerów".

Status rejestracji można sprawdzić na stronie virginmobile.pl
Status rejestracji można sprawdzić na stronie virginmobile.pl

Co jest wymagane do rejestracji?

Rejestrując kartę SIM należy przekazać operatorowi imię, nazwisko i PESEL, a gdy użytkownik nie posiada ostatniego - numer i serię dokumentu tożsamości (dowodu osobistego, paszportu). Cudzoziemcy, którzy nie są obywatelami Unii Europejskiej lub Konfederacji Szwajcarskiej, muszą podać numer i serię paszportu lub karty pobytu.

Do potwierdzenia rejestracji potrzebne będą:

  • dowód osobisty lub paszport;
  • kod PUK lub urządzenie z kartą SIM, gdy decydujemy się na potwierdzenie z wykorzystaniem kodu autoryzacyjnego.

Do zarejestrowania numeru firmowego potrzebne będą: numer karty SIM, nazwa firmy, REGON lub NIP. Opcjonalnie można podać numer w Krajowym Rejestrze Sądowym albo ewidencji działalności gospodarczej.

Jak można dokonać rejestracji?

Rejestracja numeru przywiązanego do karty prepaidowej nie różni się od procesu, który dokonywany jest przy zawieraniu umowy abonamentowej. Klient kupując kartę w salonie czy wybranym kiosku (np. Ruch) musi udostępnić swoje dane i potwierdzić je przedstawiając dowód tożsamości lub paszport.

Co z osobami, które korzystają już z prepaidowej karty? W tym wypadku należy:

  • wybrać się do salonu operatora lub stacjonarnej placówki partnera, gdy operator (np. Virgin Mobile) nie ma własnych salonów;
  • skorzystać z opcji rejestracji za pośrednictwem strony internetowej, którą oferują m.in. T-Mobile i Virgin Mobile (potwierdzenie może być dokonane za pośrednictwem kuriera);
  • skorzystać strony internetowej banków Millenium i ING Bank Śląski, co promuje m.in. sieć Play;
  • wysłać wiadomość SMS lub skontaktować się z infolinią danej sieci, gdy chce się zarejestrować dodatkowy numer na kartę mając już ofertę abonamentową, typu mix lub zarejestrowany wcześniej numer prepaid.

Więc o procesie rejestracji znajdziecie we wpisie: Jak zarejestrować przedpłacową kartą SIM?

Co dzieje się z udostępnionymi danymi?

Dane przekazywane w salonach, punktach partnerskich lub na stronach WWW sieci, przesyłane są do operatorów szyfrowanym i uwierzytelnionym połączeniem. Dane osobowe przechowywane są zgodnie z przepisami, które uwzględniają zarówno kryteria bezpieczeństwa fizycznego, jak i informatycznego zgodnie z wymogami GIODO.

Tak jak w przypadku ofert abonamentowych czy typu mix, operator ma obowiązek do przechowywania danych klienta przez okres 12 miesięcy od dnia zakończenia świadczenia usług telekomunikacyjnych. Po tym czasie dane są usuwane (nie są nigdzie przekazywane).

Co się stanie, gdy karta nie zostanie zarejestrowana do końca stycznia 2017 roku?

Czas na rejestracje prepaidowych kart SIM jest ograniczony. Należy dokonać tego do końca stycznia 2017 roku. Jeżeli użytkownicy tego nie zrobią, to 1 lutego ich numery zostaną dezaktywowane. Nie będzie można ani wykonywać połączeń głosowych, ani ich odbierać.

Nie będzie można również wysyłać wiadomości SMS czy korzystać z internetu. Smartfony będą zwyczajnie głuche, więc warto się pospieszyć. Szczególnie, że można na tym skorzystać.

Wyjścia nie ma, ale są i plusy

Operatorom zależy, aby użytkownicy jak najszybciej dokonali stosownej rejestracji i na zachętę przygotowali całą masę promocji. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej:

Play/Red Bull Mobile

Play swoim klientom daje rok ważności konta oraz 500 zł (100 zł przy kupnie nowej karty) i pakiet 10 GB do wykorzystania w ciągu 30 dni. Promocje dostępne są również w RBM (taryfy Energy i 7 MNP).

Plus/Plush

Plus w swoich ofertach na kartę proponuje użytkownikom rok ważności konta oraz 500 zł i pakiet 50 GB, które należy wykorzystać w 30 dni. Oferta Plush jest podobna, ale bez rocznej ważności konta.

Orange/nju Mobile

Orange w swoich ofertach i w nju Mobile daje jeszcze więcej - 1000 zł i pakiet danych 100 GB. Niestety, bonusy również trzeba wykorzystać w 30 dni.

T-Mobile/Heyah

Klienci ofert na kartę T-Mobile i Heyah mogą otrzymać co miesiąc pakiet 10 GB (przez rok), gdy będą doładowywać konto kwotą co najmniej 25 zł. Do pierwszego doładowania dodawany jest również miesiąc nielimitowanych rozmów do wszystkich krajowych sieci komórkowych.

Virgin Mobile

Virgin Mobile oferuje klientom aż 50-procentowy zwrot opłaty za dowolnym #PakietWszystko (#PEŁENLUZ, #BEZLIMITU, #NAJLEPIEJ i #DLAMNIESUPER) przez dwa cykle rozliczeniowe. Mogą oni zyskać darmowe i nielimitowane rozmowy, SMS-y do wszystkich sieci oraz nawet 13 GB na transfer danych.

Materiał powstał we współpracy z Virgin Mobile.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.