Rośnie sprzedaż smartfonów, Android niezaprzeczalnym liderem

Rośnie sprzedaż smartfonów, Android niezaprzeczalnym liderem16.11.2011 13:00
Kamil Bąkowski

Firma analityczna Gartner opublikowała dane dotyczące sprzedaży telefonów, w tym smartfonów, w III kwartale 2011 roku. Zgodnie z nimi Android zyskał jeszcze większą popularność, stając się niezaprzeczalnym liderem na rynku smartfonów. Miejsce drugie utrzymał Symbian. Stawkę na podium zamyka platforma Apple'a, iOS.

Łącznie na całym świecie sprzedano ponad 440,5 mln urządzeń mobilnych w III kwartale 2011 roku, co oznacza 5,6% wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku. Sporą popularnością cieszyły się zwykłe telefony bez systemów operacyjnych, zwłaszcza na rynkach wschodzących. Mowa o modelach np. z funkcją dual SIM. Najwyraźniej Nokia dostrzegła wspomniany trend nieco wcześniej. Dlatego na ostatniej konferencji Nokia World 2011 fiński producent zaprezentował kilka tanich telefonów z serii Asha: Asha 200, Asha 201, Asha 300 oraz Asha 303.

Nokia pozostała najpopularniejszym producentem telefonów komórkowych na świecie: sprzedała 105 mln sztuk swoich modeli (23,9% udział na rynku). Na miejscu drugim jest Samsung (17,8%), a na trzecim LG z wynikiem 4,8%.

W III kwartale odnotowano sprzedaż 115 mln sztuk smartfonów, co oznacza wzrost sprzedaży telefonów z systemem operacyjnym o 7% w porównaniu z II kwartałem 2011 roku i aż o 42% w stosunku do analogicznego kwartału w 2010 roku. Analitycy zauważają, że sprzedaż smartfonów w Stanach Zjednoczonych oraz Europie Zachodniej zmalała. Może to wynikać z prostej przyczyny: większość konsumentów wstrzymała się z zakupem smartfona, czekając na nowe modele, w tym iPhone'a 4S.

Gartner potwierdził również to, co wiedzieliśmy już wcześniej: Samsung jest nowym królem smartfonów. Koreańska firma potroiła sprzedaż smartfonów w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku. Po raz pierwszy producent wyprzedził na rynku smartfonów Nokię w Europie Zachodniej oraz w Azji. Udało się to dzięki modelom z linii Galaxy, zarówno tym niskobudżetowym, np. Galaxy Ace, jak i wysokobudżetowym - Galaxy S II.

Apple sprzedał "zaledwie" 17 mln iPhone'ów, co oznacza spadek o blisko 2,5 mln egzemplarzy względem II kwartału 2011 roku. Powodem mniejszej sprzedaży sztuk było oczekiwanie przez klientów na premierę nowego modelu telefonu - iPhone 4S. Nietrudno zgadnąć, że pozytywnie wpłynie to na wyniki w IV kwartale 2011 roku i Apple odnotuje największą sprzedaż iPhone'a w historii. Warto przytoczyć przykład 4 mln sprzedanych sztuk iPhone'a 4S w zaledwie 3 dni od daty premiery.

Jeszcze ciekawiej wygląda zestawienie sprzedaży smartfonów z podziałem na systemy operacyjne w III kwartale 2011 roku (tabela poniżej).

Niezaprzeczalnym liderem na rynku smartfonów pozostał Android z aż 52,5% udziałem na rynku globalnym telefonów komórkowych z systemem operacyjnym. Na kolejnym miejscu znalazł się Symbian z 17% udziałem na rynku. Stawkę na podium zamyka Apple z platformą iOS (15%). Sprzedaż smartfonów w III kwartale 2011 roku najlepiej obrazuje poniższy diagram kołowy:

Globalna sprzedaż smartfonów z podziałem na system operacyjny -­ III kwartał 2011
Globalna sprzedaż smartfonów z podziałem na system operacyjny -­ III kwartał 2011

Android podbija świat

Platforma Google’a odnotowała blisko 28% wzrost sprzedaży w porównaniu z II kwartałem 2011 roku oraz aż 67% wzrost względem I kwartału 2011 roku. Android podbija świat ofertą smartfonów na rynek masowy. Konsumenci mogą znaleźć zarówno telefon z górnej półki, jak i model tańszy za kilkaset złotych. Jak słusznie zauważają analitycy Gartnera, powodem aż tak dużej różnicy w sprzedaży smartfonów z Androidem był brak nowych produktów z Windows Phone’em 7, BlackBerry OS.

Na koniec warto zauważyć trend, który utrzymuje się już kolejny kwartał. Platforma Samsunga, bada, jest bardziej popularna niż Windows Phone. Możemy mówić również o stagnacji sprzedaży smartfonów z mobilnymi okienkami, a nawet spadku sprzedaży telefonów o kilkaset tysięcy. Dla porównania, smartfony z badą odnotowały 21% wzrost sprzedaży w III kwartale w porównaniu z II kwartałem.

Nasuwa się więc pytanie: czy Windows Phone ma szansę na rynku platform mobilnych? Wszystko zależy od Nokii oraz nowych telefonów Lumia: Lumia 710 oraz Lumia 800. Jeśli smartfony Nokii z platformą Windows Phone nie zwiększą sprzedaży mobilnych okienek, to możemy przypuszczać, że platforma Microsoftu dla urządzeń mobilnych zniknie szybciej z rynku, niż na nim się pojawiła.

Poniżej wykres liniowy prezentujący globalną sprzedaż smartfonów z podziałem na system operacyjny w ostatnich trzech kwartałach.

Globalna sprzedaż smartfonów z podziałem na system operacyjny - I kwartał 2011 -­ III kwartał 2011
Globalna sprzedaż smartfonów z podziałem na system operacyjny - I kwartał 2011 -­ III kwartał 2011

Źródło: Gartner

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.