Rynek smartfonów w Europie się kurczy. Tak źle nie było od 2013 roku

Rynek smartfonów w Europie się kurczy. Tak źle nie było od 2013 roku17.06.2022 15:48

Analitycy oczekują ponadto, że "sytuacja pogorszy się, zanim się poprawi".

Z raportu Counterpoint Research wynika, że w pierwszym kwartale 2022 do Europy trafiło 49 milionów smartfonów. To wynik o 12 proc. niższy niż rok wcześniej i najsłabszy od 2013 roku.

Aby podkreślić, o jak kiepskich liczbach mówimy, warto przypomnieć, że 9 lat temu smartfony znajdowały się na fali wznoszącej i dopiero wypierały zwykłe komórki.

Dlaczego kupujemy coraz mniej smartfonów? Analitycy wskazują na 5 przyczyn

Eksperci wskazują, że gigantyczny spadek jest spowodowany:

  • niedoborem komponentów;
  • licznymi blokadami w Chinach związanymi z pandemią COVID-19;
  • inflacją;
  • napaścią Rosji na Ukrainę;
  • wstrzymaniem sprzedaży smartfonów na terenie Rosji przez największe marki.

Co ciekawe, konsekwencje samego wycofania się gigantów z rynku rosyjskiego mają być "stosunkowo niewielkie". Analitycy zauważają, że Rosja odpowiada raptem za 6 proc. europejskiej sprzedaży Samsunga i Apple'a. Poza tym wstrzymanie dostaw rozpoczęło się w marcu, a więc na sam koniec kwartału.

Counterpoint Research oczekuje, że w kolejnych kwartałach czekają nas kolejne spadki. Nie zanosi się bowiem, by sytuacja ekonomiczna uległa w najbliższym czasie poprawie.

Największym przegranym jest aktualnie Xiaomi, które odnotowało aż 36-procenrowy spadek rok do roku. Jako przyczynę wskazuje są niedobory komponentów, przy czym firma ma już wykazywać "wczesne oznaki poprawy".

Większość notuje spadki, ale pojedyncze marki rosną. Zwłaszcza realme

Choć cały rynek się skurczył, realme jako jedyna marka z TOP 5 zaliczyła wzrost, dostarczając aż o 67 proc. smartfonów więcej niż rok wcześniej.

Analitycy zauważają, że w ujęciu procentowym jeszcze większe wzrosty odnotowała Nokia oraz Google. Udziały tych marek wciąż są jednak zbyt małe, by w ogóle zostały uwzględnione w raporcie.

Zobacz także:

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.