Afera z Note'em 7 pokazuje, że Apple stąpa po cienkim lodzie

Afera z Note'em 7 pokazuje, że Apple stąpa po cienkim lodzie10.10.2016 16:35

Samsung wstrzymał produkcję Note'a 7, a operatorzy wycofują go sprzedaży. Czy sprawa jest poważna? Jest. Mogło być jednak gorzej, gdyby Samsung był Apple'em.

Przed kilkoma dniami firma podzieliła się prognozami dotyczącymi wyników finansowych za trzeci kwartał 2016. Zysk operacyjny ma być o ok. 6 proc. wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Wniosek? Cała afera związana z Note'em 7 nie odbiła się przesadnie na wynikach finansowych Samsunga. Oczywiście ewentualne wycofanie tego modelu z rynku pociągnie za sobą dodatkowo koszta i odbije się na wizerunku firmy, ale patrząc na całe przedsiębiorstwo, wszystko zapewne rozejdzie się po kościach.

W całym zamieszaniu łatwo zapomnieć, że Note7 jest tylko kroplą w oceanie produktów Samsunga

To tylko jeden model smartfona i w dodatku wcale nie najpopularniejszy; oczkiem w głowie Koreańczyków wciąż pozostaje linia Galaxy S. Nie mówiąc już o tym, że wszystkie smartfony to tylko jeden z wielu segmentów działalności Samsunga.

Co więcej - Samsung jako dostawca podzespołów sporo zarabia także na smartfonach konkurencji (również na iPhonie). Można się domyśleć, że podzespoły z Note'a 7 - o ile ten zostanie całkowicie wycofany ze sprzedaży - zostaną przepakowane do innych urządzeń, co pozwoli zminimalizować straty. Ciekawostka: wiedzieliście, że gogle Oculus Rift DK2 wykorzystywały ekran wyciągnięty żywcem z Note'a 3?

Struktura przychodów Samsunga jest tak rozległa, że wpadka na jednym szczeblu nie jest w stanie zachwiać kondycją finansową całej firmy.

A teraz wyobraźmy sobie, że podobny problem spotyka Apple'a

Zerknijmy na przychody Apple'a w drugim kwartale roku kalendarzowego 2015:

  • iPhone - 24,05 mld dol.;
  • iPad - 4,88 mld dol.;
  • Mac - 5,24 mld dol.;
  • Usługi - 5,98 mld dol.;
  • Inne produkty - 2,22 mld dol.;
  • Łączne przychody - 42,36 mld dol.

Od kwietnia do czerwca iPhone odpowiadał za 56 proc. całych przychodów firmy. A przypominam, że mówimy o kwartale poprzedzającym premierę nowego modelu. Pod koniec 2015 roku iPhone'y wygenerowały 68 proc. przychodów Apple'a.

Apple zarabia na iPhonie więcej niż na wszystkich pozostałych produktach razem wziętych

Gdyby to Apple z jakichś powodów musiał wymienić wszystkie telefony sprzedane w ciągu kilku tygodni (dziesiątki milionów egzemplarzy) lub - co gorsza - całkowicie wycofać jakiś model z rynku, mówilibyśmy o totalnej finansowej katastrofie.

A dział kontroli jakości z Cupertino też ma sporo na sumieniu

Przypomnę kilka afer, których bohaterem były iPhone'y:

iPhone 6 Plus Bend Test

Zadajmy sobie pytanie: czym - z technicznego punktu widzenia - różni się wadliwy panel dotykowy czy antena od wadliwej baterii? Tylko tym, że - szczęśliwie dla Apple'a - panel dotykowy i antena nie zagrażają zdrowiu użytkowników.

Nie zmienia to jednak faktu, że w każdym z tych przypadków dział kontroli jakości dał ciała, przez co doszło do przeoczenia, które nie powinno mieć miejsca

Dziś śmiejemy się z wyginających się obudów, a jutro wadliwa ładowarka może zabić człowieka. Przy tej skali produkcji miliony rzeczy mogą pójść nie tak. Afera z Note'em 7 uświadamia, że budowanie imperium na jednym produkcie może być bardzo ryzykowne.

Nie zdziwię się jeśli Apple i tak oberwie rykoszetem

Note7 jasno pokazuje, jak może skończyć się opieranie całej działalności firmy na jednym produkcie. To może dać do myślenia inwestorom.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.