Samsung swoje, ludzie swoje. Czy marka Galaxy ma jeszcze sens?

Samsung swoje, ludzie swoje. Czy marka Galaxy ma jeszcze sens?14.02.2022 16:49

Mobilne urządzenia Samsunga wypuszczane są pod marką Galaxy nieprzerwanie od 2009 roku. Nazwa ta niespecjalnie przyjęła się jednak nie tylko wśród zwykłych zjadaczy chleba, ale i wieloletnich partnerów Koreańczyków.

Nie jestem przekonany, czy kiedykolwiek słyszałem, by ktoś - mówiąc podczas prywatnej rozmowy o smartfonie Samsunga - użył nazwy Galaxy. Odkąd pamiętam, taki Galaxy S II nazywany był po prostu "Samsungiem S II".

Twarde dane nie kłamią. Ludzie nie chcą używać nazwy Galaxy

Mając świadomość, że sytuacja może tak wyglądać jedynie w mojej bańce, przyjrzałem się popularności haseł "Samsung Galaxy S21", "Galaxy S21" i "Samsung S21" w wyszukiwarce Google. Oto wyniki:

Wyszukując informacji na temat ubiegłorocznego flagowca, ludzie używają potocznej nazwy częściej niż dwóch oficjalnych razem wziętych. To mówi samo za siebie.

Z ciekawości zajrzałem też na Allegro. W chwili pisania tego tekstu istnieje 83 066 ofert z hasłem "Samsung S21" oraz 168 520 ofert z zapisem "Galaxy S21". Tutaj rynkowa nazwa wygrywa, ale pamiętajmy, że na Allegro znaczna część ofert pochodzi od oficjalnych dystrybutorów, którzy są kontraktowo zobowiązani do posługiwania się konkretnymi oznaczeniami.

Gdy widuję telefony Samsunga w osiedlowych komisach, nazwa "Galaxy" nie widnieje na plakietkach praktycznie nigdy. To tak jakby ludzie masowo nazywali iPhone'a 13 "Apple'em 13".

Nawet Google'owi posługiwanie się nazwą Galaxy nie weszło w krew

Impulsem do napisania tego tekstu była informacja prasowa Google'a, w której firma wymieniła kilka telefonów z zapowiedzianym interfejsem Material You. Flagowiec Koreańczyków został opisany jako "Samsung S21" i jest to przy okazji jedyny smartfon na liście, który nie został oznaczony zgodnie z wytycznymi producenta.

Jeśli nawet gigantycznej firmie, która sama jest producentem telefonów i wieloletnim partnerem Samsunga, zdarza się posługiwać potocznymi nazwami, jak oczekiwać od zwykłych konsumentów, że będą się zachowywać inaczej?

A gdyby Samsung zrezygnował z marki Galaxy? Takie rzeczy już się zdarzały

Mniej więcej w tym samym czasie, gdy Samsung utworzył linię Galaxy, jego rodzimy rywal zaczął rozwijać markę LG Optimus (w Polsce ze względów licencyjnych przemianowano ją na Swift). Została ona jednak porzucona już w 2013 roku, gdy następcą modelu LG Optimus G został LG G2.

W 2021 roku na podobny ruch zdecydowało się Xiaomi, które po 10 latach uśmierciło linię Mi. I tak rok po Xiaomi Mi 11 pojawił się smartfon nazwany po prostu Xiaomi 12.

Co z Samsungiem? Cóż, jestem pewien, że w jego dziale marketingu pracują ludzie mądrzejsi ode mnie i firma konsekwentnie trzyma się marki Galaxy nie bez powodu.

Przecież jeszcze przy okazji premiery Galaxy S22 na całym świecie pojawiły się billboardy zapowiadające nie nowego samsunga, ale nowego galaxy. Najwidoczniej stosowanie nazw smartfonów, których ludzie nie chcą używać, ma swoje biznesowe uzasadnienie.

Samsung Lights Up the Dark in Cities Around the World in the Lead Up to 2022 Unpacked

Mam jednocześnie przekonanie graniczące z pewnością, że to dla Samsunga sytuacja trudna. Przez ostatnich kilkanaście lat firma wpompowała pewnie już miliardy dolarów w promowanie marki, która wciąż nie chwyciła. Każdy kolejny smartfon wprowadzony jest na rynek ze świadomością, że jego nazwa się nie przyjmie.

Zobacz również:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.