Zabójcze selfie. Coraz więcej osób ginie przez własną głupotę

Zabójcze selfie. Coraz więcej osób ginie przez własną głupotę22.11.2016 15:03
Źródło zdjęć: © smedia
Łukasz Skałba

Większość z nas robi od czasu do czasu selfie. W ostatnich latach stało się to bardzo popularnym sposobem wyrażania siebie. Niestety niektórzy nie potrafią zachować umiaru.

Uniwersytet Carnegie Mellon w Pensylwanii przeanalizował wszystkie zgony spowodowane chęcią zrobienia selfie z ostatnich 29 miesięcy. Praca naukowa nosi nazwę Me, Myself and My Killfie: Characterizing and Preventing Selfie Deaths i opisuje aż 127 przypadków.

Selfie to niebezpieczny fenomen

Ludzie robiący sobie sami zdjęcia to prawdziwa plaga. Większość z nich wrzuci je potem na różne serwisy społecznościowe, aby pochwalić się swoim (często wykreowanym i podkolorowanym) życiem osobom, które nazywają znajomymi.

Najwięcej fanów selfie to ludzie bardzo młodzi. Od zawsze poszukują oni akceptacji w oczach rówieśników i aprobaty społeczeństwa. Zmieniał się tylko sposób jej uzyskiwania, a selfie to obecnie najnowszy z nich. Niestety generacja Z nie zawsze potrafi zachować umiar i aby zaimponować “znajomym” robi rzeczy, których nie powinna robić.

Shanghai Tower (650 meters)

Jakie zdjęcia zbierają największe żniwa?

Badania wykazały, że w ciągu ostatnich 2,5 roku robiąc selfie zmarło 127 osób. Większość niefortunnych zdarzeń (76) miała miejsce w Indiach. W USA ofiar było natomiast tylko 8.

Najwięcej wypadków było spowodowane chęcią zrobienia sobie selfie na dużej wysokości. Do sieci regularnie trafiają fotki i filmiki przedstawiające młode osoby wspinające się na dachy budynków, dźwigi lub mosty. Statystyki pokazują, że rzeczywiście jest to bardzo niebezpieczne i śmiercionośne zajęcie. Trudno się dziwić.

Źródło zdjęć: © dsx.wheather
Źródło zdjęć: © dsx.wheather

Drugim najpopularniejszym winowajcą jest woda, a trzecim - pociągi. Według badaczy, w sieci pojawiła się niedawno nowa moda. Nastolatki robią sobie zdjęcia na torach lub w ich pobliżu, gdyż według nich jest to romantyczne i symbolizuje niekończącą się przyjaźń.

W sumie wyodrębniono 8 rodzajów śmierci podczas robienia selfie. Często do takich wypadków dochodzi przy zdjęciach z bronią (w krajach, w których jest ona legalna), pojazdami, infrastrukturą elektryczną oraz ze zwierzętami. Młodzież widząc jakieś egzotyczne zwierze często chce się pochwalić zdjęciem w jego towarzystwie, co jak nietrudno się domyślić, kończy się różnie.

Grupowe selfibójstwo

Okazuje się, że często jedno zdjęcie okazuje się zabójcze dla kilku osób. Było tak w aż 24 przypadkach. Dobrym przykładem jest zdarzenie mające miejsce w pobliżu jeziora Mangrul w Indiach. Grupa 10 nastolatków utopiła się po przewróceniu łódki, gdy usiłowali wykonać idealne ujęcie selfie.

Z demograficznego punktu widzenia

Wyniki analizy nie zaskakują. Więcej ofiar śmiertelnych jest wśród mężczyzn. Płeć ta od zawsze była skora do podejmowania większego ryzyka - jest to nawet uzasadnione ewolucyjnie. Dane mówiące, że wśród selfiebójców jest aż 76 proc. mężczyzn były więc do przewidzenia. Dzieje się tak, mimo że kobiety statystycznie robią znacznie więcej selfie niż mężczyźni.

Jeśli chodzi o wiek, to również nie ma tutaj niespodzianek. Najwięcej ofiar to osoby z generacji Z. Aż 70 proc. z nich miał mniej niż 24 lata.

Źródło zdjęć: © emaze.com
Źródło zdjęć: © emaze.com

Niepokojący trend

Statystyki mówią wprost. Przez swoją głupotę ginie coraz więcej osób. W 2014 roku odnotowano tylko 15 ofiar selfie, w 2015 - 39, a w 2016 - już 73.

Technologie się upowszechniają, ale nie jest to jedyny czynnik. Żyjemy w coraz bardziej narcystycznym społeczeństwie, pokazując w social mediach wykreowany i nieprawdziwy świat. Potwierdza to między innymi niezwykle duża popularność Snapchata oraz rosnąca liczba selfibójców.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.