Czy potrzebujemy smartfonów z 12 GB RAM-u?

Czy potrzebujemy smartfonów z 12 GB RAM-u?19.12.2018 12:51

Stało się - światło dzienne ujrzał pierwszy smartfon z 12 GB pamięci RAM, który już za kilka tygodni trafi na sklepowe półki. Tylko czy taka ilość pamięci operacyjnej to nie przesada?

Wiem, wiem - taki temat pojawia się praktycznie za każdym razem, gdy dochodzi do RAM-owego przełomu. Tak było, gdy pojawiały się pierwsze smartfony z 2, 4 czy 8 GB RAM-u, czyli ilościami, które w danym momencie mogły się wydawać absurdalne.

Dotychczas zawsze byłem zdania, że RAM-u nigdy dość i lepiej mieć go za dużo niż za mało. Tej opinii nie zmieniam. O ile jednak dotychczas zawsze odczuwałem realną korzyść z przeskoku na większą ilość pamięci, o tyle mam wątpliwości, czy byłbym w stanie odczuć realną korzyść.

Ile RAM-u potrzeba do komfortowej pracy?

To oczywiście kwestia indywidualnych potrzeb, jak i optymalizacji samego urządzenia. Sam patrzę jednak na urządzenia tak:

  • 4 GB - za mało;
  • 6 GB - wystarczająco;
  • 8 GB - nie czuję wielkiej różnicy względem 6 GB, ale w miarę możliwości chętnie bym do takiego wariantu dopłacił, żeby był zapas choćby na poczet przyszłych aktualizacji Androida i nadchodzących, bardziej wymagających gier.

Warto zerknąć na porównanie Galaxy S8 z 4 i 6 GB pamięci RAM, przeprowadzone przez PhoneBuffa. Test polegał na dwukrotnym uruchamianiu 12 aplikacji i 4 gier jedna po drugiej.

Galaxy S8+ (6GB RAM) vs. Galaxy S8 (4GB RAM) Speed Test

Wariant mocniejszy bez problemu upchnął w 6 GB wszystkie 16 aplikacji. I takie działanie w zupełności mi wystarcza. 8 GB to już w ogóle bajka, bo można doliczyć do tego spory, 2-gigabajtowy zapas pamięci.

12 GB? To już chyba fanaberia

Nie twierdzę, że takie telefony w ogóle nie mają sensu, bo można bezpiecznie założyć, że Lenovo Z5 Pro GT w najmocniejszej konfiguracji faktycznie będzie pozwalał na trzymanie w tle większej liczby apek. Jeśli ktoś naprawdę katuje telefon przełączając się między dziesięcioma potężnymi grami, może to być dla niego dobry wybór.

Pytanie jednak, czy będzie to różnica na tyle znacząca w codziennym użytkowaniu, by warto było do najmocniejszej wersji dopłacić. Dodam, że wersja 8 GB kosztuje równowartość 1850 zł, a wariant 12 GB ok. 2400 zł. Przepaść cenowa jest więc aż 30-procentowa (choć wyższa cena obejmuje też więcej pamięci na dane).

Osobiście - mając wybór - raczej nie zdecydowałbym się na dopłatę kilkuset złotych dla samego RAM-u, którego potencjalnie i tak bym specjalnie nie odczuł.

Rynek nie jest i jeszcze długo nie będzie gotowy na 12 GB RAM-u

Większa ilość RAM-u to nie tylko komfortowa praca, ale i potencjał obsługi bardziej wymagających gier i aplikacji. Tylko że nikt tego potencjału nie wykorzysta.

Lenovo Z5 Pro GT - pierwszy smartfon z 12 GB pamięci RAM
Lenovo Z5 Pro GT - pierwszy smartfon z 12 GB pamięci RAM

To trochę jak z superwydajnymi komputerami dla graczy. Ich teoretyczne możliwości imponują, ale w praktyce nigdy nie są przez twórców gier w pełni wykorzystywane. Rynek determinowany jest bowiem przez konsole i słabsze maszyny, których jest więcej niż maszyn o maksymalnie wyśrubowanej specyfikacji.

Dodać też należy, że smartfony niektórych producentów domyślnie i tak celowo ubijają wybrane apki w tle w celu zaoszczędzenia energii.

Ze skrajności w skrajność

Ciekawe czasy nastały. Mniej więcej w tym samym czasie, w którym kilka nowych i popularnych flagowców - wliczając w to Pixela 3, Xperię XZ3 czy iPhone'a XS - ma w podstawowych wersjach 4 GB RAM-u, pojawia się smartfon mający tego RAM-u 3 razy więcej lub, jak kto woli, o 8 GB więcej.

Takiego rozstrzału między najdroższymi i najpopularniejszymi flagowcami a najmocniejszymi możliwymi konfiguracjami nie było jeszcze nigdy.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.