Targi IFA 2022 zaostrzyły mój apetyt na okulary AR. Tej rewolucji już nic nie powstrzyma

Targi IFA 2022 zaostrzyły mój apetyt na okulary AR. Tej rewolucji już nic nie powstrzyma05.09.2022 12:38
Okulary AR marki Rokid
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Utwierdzam się w przekonaniu, że rozszerzona rzeczywistość ma szansę stać się jedyną platformą komputerową, jakiej potrzebujemy. Dni smartfonów, smartwatchów, monitorów, a może nawet i telewizorów są już policzone.

Nie jest tajemnicą, że najwięksi giganci świata technologii w pocie czoła pracują nad rozszerzoną rzeczywistością. Lekkie i wygodne okulary, które pozwalają wyświetlić interaktywne obiekty i osadzić je w przestrzeni, to marzenie Apple'a, Samsunga, Google'a, Mety i wielu, wielu innych firm.

Wybierając się na targi IFA 2022 liczyłem na to, że będę miał okazję pobawić się jakimiś ciekawymi produktami AR. I choć widzę, że do konsumenckiego poziomu droga jest jeszcze daleka, już istniejące rozwiązania dają wyobrażenie na temat tego, jak ekscytująca czeka nas przyszłość.

Na targach IFA zobaczyłem różne wizje okularów AR

Na kilku stoiskach znalazłem proste okulary pokroju Cosmo Vision. Akurat ten model przeznaczony jest dla rowerzystów, a jego monochromatyczny ekran wyświetla aktualną godzinę, prędkość, dystans do celu i nawigację.

Cosmo Vision, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Cosmo Vision
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Od strony funkcjonalnej jest to urządzenie dość prymitywne, ale miło zaskoczyła mnie jego lekkość i kompaktowość. Jest to już poziom zbliżony do zwykłych okularów dla rowerzystów. Przypomnijmy, że w 2015 roku Sony prezentowało jeszcze uboższy funkcjonalnie prototyp, który wyglądał tak:

Prototyp okularów Sony z 2015 roku, Źródło zdjęć: © Sony
Prototyp okularów Sony z 2015 roku
Źródło zdjęć: © Sony

Na IFA 2022 znalazłem też okulary TCL NXTWEAR S, które promowane są jako przenośne kino. Zawierają one dwa ekrany Micro OLED o rozdzielczości 1080p, które potrafią wyświetlać obraz z telefonu, komputera czy konsoli, zastępując tym samym monitor lub telewizor. Są nawet w stanie generować obraz 3D.

TCL NXTWEAR S, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
TCL NXTWEAR S
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Najciekawsze w tych okularach jest to, że oglądanie filmu nie wymaga skupiania wzroku na szkle znajdującym się tuż przed oczyma. Specjalny układ soczewek sprawia, że ma się wrażenie patrzenia na wielki wyświetlacz z odległości kilku metrów.

Jakość obrazu już na tym etapie jest naprawdę znakomita. Przyciemniane szkła sprawiają, że odtwarzany film jest doskonale widoczny nawet w jasnym otoczeniu, a jednocześnie można spokojnie chodzić po domu bez konieczności zdejmowania okularów.

Kilku wystawców miało na swoim stoisku gogle HoloLens Microsoftu. Te wciąż zachwycają poziomem zaawansowania technologicznego, ale za cenę wagi i gabarytów.

Microsoft HoloLens, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Microsoft HoloLens
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Na IFA 2022 miałem okazję pobawić się aplikacją do projektowania samochodów. Widziałem przed sobą trójwymiarowy hologram auta w skali 1:1, który był precyzyjnie osadzony w przestrzeni. Mogłem obejrzeć go z każdej strony i wejść z nim w interakcję za pomocą gestów.

Rozszerzona rzeczywistość wymaga już "tylko" połączenia gotowych technologii

Na targach chyba największe wrażenie zrobiły na mnie TCL NXTWEAR S. Jestem w szoku, jak ostry i żywy obraz są w stanie wygenerować już istniejące okulary.

Urządzeniu brakuje już "tylko" wyższej mocy obliczeniowej i czujników, które pozwoliłyby na precyzyjne mapowanie otoczenia i zakotwiczenie wyświetlanego obrazu w przestrzeni. No i oczywiście wyższej kompaktowości.

Po dodaniu technologii, które można już znaleźć w innych produktach, będziemy w domu. Możliwość wyświetlenia czegokolwiek gdziekolwiek ma szansę sprawić, że jakiekolwiek inne platformy komputerowe staną się zbędne.

Na wysyp urządzeń, które nadają się do codziennego użytku, najpewniej przyjdzie nam jeszcze poczekać 3-5 lat. Już teraz widać jednak, że jesteśmy bardzo blisko realizacji tej wizji.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.