Masz problem z natrętnymi telemarketerami? Oto skuteczny sposób na walkę z niechcianymi połączeniami

Masz problem z natrętnymi telemarketerami? Oto skuteczny sposób na walkę z niechcianymi połączeniami08.02.2017 14:55
Telemarketer
Źródło zdjęć: © belchonock / depositphotos.com

Do twoich uszu dociera wydobywający się z telefonu dźwięk dzwonka. Zerkasz na ekran - nieznany numer. Odebrać, czy nie odbierać? W końcu odbierasz, bo przecież może chodzić o coś ważnego. Trzy sekundy później wysłuchujesz pieśni pochwalnej o nowych, przełomowych garnkach. Brzmi znajomo? Na szczęście istnieje prosty sposób na ochronę przed niechcianymi połączeniami.

Niechciane połączenia? Jest na to aplikacja

A nawet kilka aplikacji, ale tak naprawdę liczą się tylko dwie - Truecaller oraz Hiya. Obie służą do tego samego: do identyfikacji numerów osób dzwoniących.

Ja prywatnie korzystam z Truecallera - apki mogącej się poszczycić bazą ponad 250 milionów użytkowników i ponad dwóch miliardów numerów, która pamięta jeszcze czasy Symbiana i Windowsa Mobile. Dlatego też dziś skupię się przede wszystkim na tej aplikacji.

Hiya to nieco mniej popularne narzędzie, ale warto śledzić jego rozwój. Wcześniej znane było ono jako Whitepages. Stojąca za nim firma postanowiła wydzielić biznes zajmujący się rozwojem aplikacji, zmienić jej nazwę i rozpocząć promocję na szeroką skalę. Nawiązano już nawet partnerstwo z siecią T-Mobile oraz Samsungiem; Hiya jest zintegrowana z dialerem nowszych smartfonów z linii Galaxy. Może się więc okazać, że w niedalekiej przyszłości to właśnie ta aplikacja będzie najpopularniejsza na świecie.

Jak zablokować niechciane połączenia?

Truecaller to usługa tworzona przez społeczność. Gdy użytkownik aplikacji odbierze połączenie od telemarketera, oszusta lub innego intruza, może oznaczyć je jako spam i napisać, kto stoi po drugiej stronie słuchawki. Inni użytkownicy przed odebraniem połączenia ujrzą dzięki temu nazwę kontaktu oraz liczbę osób, które uznały połączenie za niechciane.

Jeśli telemarketerzy dzwonią do ciebie sporadycznie i wystarczy ci, że aplikacja wyświetli informację o spamie - po zainstalowaniu apki i zalogowaniu się nie musisz robić nic.

Jeśli natomiast telemarketerzy są bardziej natarczywi i zależy ci na tym, by w ogóle nie mogli się do ciebie dodzwonić, jest na to sposób.

Jak zablokować niechciane połączenia w Truecaller?

[b]Wersja na Androida:[/b]

  • []Zainstaluj i uruchom aplikację Truecaller[]Przejdź do zakładki Blokuj Kliknij opcję "Włącz blokowanie"

[b]Wersja na iOS:[/b]

  • []Zainstaluj aplikację Truecaller[]Wejdź do ustawień telefonu, a następnie zakładek Telefon => Blokowanie i identyfikacja połączeń Zezwól aplikacji Truecaller blokować połączenia

W przypadku wersji na Androida w Ustawieniach blokowania można zdecydować, czy aplikacja ma automatycznie odrzucać połączenia od przychodzących, czy tylko wyciszać dzwonek. Możliwe jest także zablokowanie wszystkich zastrzeżonych numerów.

Truecaller potrafi także identyfikować numery osób prywatnych

Wbrew pozorom funkcjonalność aplikacji nie ogranicza się tylko do informowania o spamie. Potrafi ona także identyfikować zwykłe osoby, o czym kiedyś już zresztą wspominałem.

Apka radzi sobie z tym naprawdę nieźle. Prawidłowo opisuje nazwy kontaktów zdecydowanej większości numerów, które próbują się ze mną połączyć.

Tu pojawia się jednak mały haczyk

Tego typu usługi nie biorą bazy numerów z sufitu. Po zainstalowaniu aplikacji prosi ona o dostęp do kontaktów, które wysyłane są na serwery firmy. Tak powstaje gigantyczny katalog numerów, który wykorzystywany jest do identyfikowania połączeń.

Czy jest się czego obawiać? Cóż, osobiście akurat w przypadku takich usług raczej nie obawiam się o niecne zamiary twórców; baza numerów jest po prostu niezbędna do ich prawidłowego działania. Bardziej martwić mogą gry i totalnie niepowiązane z wykonywaniem połączeń apki, które domagają się dostępu do kontaktów. A takich jest mnóstwo.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.