W 2011 roku do sklepów trafiło więcej smartfonów niż... komputerów!

W 2011 roku do sklepów trafiło więcej smartfonów niż... komputerów!08.02.2012 11:00
Galaxy Nexus | fot. androidandme.com
Michał Mynarski

O erze post-PC najwięcej się tylko mówi. I chociaż my, Polacy, w naszym małym grajdołku efektu zmian generowanych przez ten trend długo nie ujrzymy, to nie możemy ignorować pewnych przesłanek, szczególnie kiedy są one poparte statystykami.

Z tabel opublikowanych przez serwis Canalys Research wynika, że w 2011 roku do sklepów trafiło więcej smartfonów niż komputerów. I żeby było jasne: mowa nie tylko o desktopach - wliczają się w to również umierające netbooki oraz notebooki i tablety. Wynik prawie o 70 mln większy robi wrażenie pomimo kosmicznej defragmentacji systemów i ich wersji (na czele z Androidem).

sprzedaż urządzeń w 2011 roku (fot. engadget)
sprzedaż urządzeń w 2011 roku (fot. engadget)

Skupmy się na chwilę na samych smartfonach i podziale sił na rynku po 2011 roku. W tym celu trzeba sięgnąć do innych statystyk, autorstwa ComScore. Nie zaskoczę Was stwierdzeniem, że najlepiej radzą sobie systemy Apple’a i Google’a. Platformy te zdominowały rok 2011 kosztem BlackBerry i Microsoftu.

W zeszłym roku w Stanach pod kontrolą Androida działało 47% smartfonów, a pod iOS niespełna 30%. RIM traci powoli swoje udziały - zmniejszyły się one do 16%. Microsoft, pomimo rozwoju Windows Phone 7, również notuje spadek o niecały 1% w porównaniu z wynikami z sierpnia. To zapewne efekt niesamowitej ekspansji czołówki zestawienia.

Zgodnie z przewidywaniami analityków gigant z Redmond nie przekroczył progu 5%. Z ciekawostek można dodać, że szacunkowo w USA znajduje się już 97 mln użytkowników smartfonów i wszystko wskazuje na to, że w przyszłym miesiącu możemy szykować się na kamień milowy.

Statystyki systemów
Statystyki systemów

Jeśli spojrzeć na wyniki producentów przez pryzmat całego rynku mobilnego, sytuacja się zmienia. Triumfuje i detronizuje Samsung, który przebił magiczne 25%. Za nim z 1/5 rynku jest LG. Trochę w tyle pozostaje Motorola, a Apple uplasował się na 4 miejscu z zagarniętą 12% częścią rynku. To i tak niezły wynik, biorąc pod uwagę, że Gigant z Cuperino ma jednocześnie tylko 3 modele w ofercie.

Statystyki producentów
Statystyki producentów

Wróćmy jeszcze na chwilę do użytego przeze mnie pojęcia „umierające netbooki”. Po słupkach sprzedaży widać, że jest to konsekwencja rosnącej popularności tabletów. To można z kolei uznać za pierwszy symptom zbliżającej się dominacji urządzeń mobilnych.

Netbooki zanotowały w 2011 spadek sprzedaży o 32%, co jest wynikiem jednoznacznym - urządzenia te wkrótce zostaną zmarginalizowane. Co więcej, samych tabletów do sklepów dostarczono dwa razy więcej niż netbooków i o ponad połowę mniej niż komputerów stacjonarnych. Pozwala to jasno określić, kosztem jakich urządzeń iPad i spółka zdobywają rynek.

Z ciekawostek pozamobilnych dodam, że Apple jest aktualnie jedynym producentem komputerów, który notuje wzrost sprzedaży w tym segmencie w Europie.

Czy powyższe zestawienie nie pozwala nam wysnuć tezy, że już wkrótce komputer może stać się tylko uzupełnieniem tego, co oferują urządzenia mobilne, a jego miejsce znajdzie się w centrum tego systemu z rolą zarządcy?

Źródło: engadget, 9to5mac

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.