Wi-Fi Calling - co to jest? Co warto wiedzieć?

Wi-Fi Calling - co to jest? Co warto wiedzieć?24.10.2016 16:15
Rozmowa przez telefon
Źródło zdjęć: © pexels.com (lic. CC)
Mateusz Żołyniak

Sieci Plus i Play już pod koniec ubiegłego roku zaczęły testy Wi-Fi Calling. Teraz fioletowy operator - jako pierwszy w Polsce - wprowadza to rozwiązania do swojej oferty. Co trzeba o nim wiedzieć? Do czego może przydać się opcja Wi-Fi Calling?

Czym jest Wi-Fi Calling?

Wi-Fi Calling to technologia, która umożliwia korzystanie z usług komórkowych bez dostępu do odpowiednich nadajników. Daje ona możliwość prowadzenia rozmów i wysyłania wiadomości SMS za pośrednictwem sieci Wi-Fi. Numer telefonu użytkownika (przypisany do karty SIM) jest oczywiście wyświetlany, a sama usługa działa na całym świecie. Osoba, do której użytkownik dzwoni za pośrednictwem Wi-Fi Calling nie musi korzystać z tej samej usługi.

[b]Uwaga:[/b] Wiadomości MMS nie są obsługiwane w tej technologii w Play. Można je odbierać podczas korzystania z Wi-Fi Calling, ale wymaga to wykorzystania połączenia komórkowego.

Jakie korzyści płyną z korzystania z Wi-Fi Calling?

Technologia Wi-Fi Calling daje kilka korzyści polskim użytkownikom. Jej trzy podstawowe zalety to:

  • możliwość wykonywania połączeń głosowych w miejscach, gdzie nie ma zasięgu żadnej z polskich sieci komórkowych;
  • poprawienie jakości rozmów, w miejscach o słabym zasięgu lub we wnętrzach budynków, które utrudniają rozchodzenie się fal - rozmowy w Wi-Fi Calling mają włączone HD Voice;
  • obniżenie kosztów rozmów międzynarodowych, dzięki uniknięciu opłat międzyoperatorskich.

Warto zwrócić uwagę na ostatni punkt. Korzystanie z Wi-Fi Calling sprawia, że połączenia wykonywane za granicą rozliczane są jak w sieci Play. Dzwoniąc z Niemiec czy Francji do Polski, opłata za połączenie będzie identyczna jak w przypadku rozmowy lokalnej w Polsce. Dzwoniąc z kolei z Niemiec czy Francji do Szwecji, koszt będzie taki sam jak w przypadku rozmowy z Polski do Szwecji.

Wi-Fi Calling w Play
Wi-Fi Calling w Play

Jak włączyć Wi-Fi Calling w Play?

Sieć Play wprowadziła natywną obsługę Wi-Fi Calling. Rozwiązanie jest więc wbudowane w oprogramowanie danego smartfona - nie wymaga konfiguracji czy instalacji dodatkowych aplikacji. Usługę Wi-Fi Calling aktywuje się jednym bezpłatnym SMS-em (o treści START na numer 282) i wyłącza w ten sam sposób (treść wiadomości zmienia się jedynie na STOP).

Dużą zaletą natywnej obsługi jest taka sama interpretacja rozmów wykonywanych za pośrednictwem sieci komórkowej, jak i Wi-Fi. Oznacza to, że połączenia Wi-Fi Calling będą pojawiać się w dialerze/książce kontaktowej, a wiadomość SMS w dedykowanej aplikacji do ich obsługi.

Natywne rozwiązanie wprowadzone przez sieć Play jest wygodne dla użytkownika, ale wnosi też kilka ważnych ograniczeń. Główne to możliwość korzystania z Wi-Fi Calling tylko w ofertach abonamentowych (nie działa w prepaidzie czy ofertach mix) i na smartfonach kupionych u fioletowego operatora (zmodyfikowany soft nie jest dostępny dla egzemplarzy z wolnej sprzedaży). Nie można więc kupić smartfona, włożyć do niego karty Playa i cieszyć się nowym rozwiązaniem.

Na jakich telefonach można korzystać z Wi-Fi Calling?

LG K8 i K10 z obsługą Wi-Fi Calling, Źródło zdjęć: © play
LG K8 i K10 z obsługą Wi-Fi Calling
Źródło zdjęć: © play

Play póki co wprowadził obsługę Wi-Fi Calling w dziewięciu smartfonach:

Opcje do wyboru nie powalają, ale plusem jest to, że rozwiązanie dostępne jest nie tylko na topowych, drogich modelach, ale i kilku tańszych smartfonach LG. Play obiecuje, że pracuje już nad rozszerzeniem oferty - Wi-Fi Calling ma być systematycznie wprowadzane w kolejnych urządzeń, a także innych taryfach.

Ile kosztuje Wi-Fi Calling w Play

Użytkownicy z rozwiązania korzystają za darmo (brak opłat aktywacyjnych). Ceny połączeń uzależnione są od planu taryfowego - gdy użytkownik ma opcję bez limitów, wszystkie krajowe rozmowy są darmowe. Połączenia zagraniczne, o czym wspomniałem, rozliczane są jak prowadzone z sieci Play. Ceny do krajów Unii Europejskiej w zależności od taryfy wahają się przykładowo od 0,25 do 0,55 gr za minutę. Szczegółowy cennik można znaleźć w regulaminie usługi.

Wi-Fi Calling w Plusie, Orange i T-Mobile?

Play pierwszy wprowadził do oferty Wi-Fi Calling, ale pozostali operatorzy nie będą chcieli pozostać w tyle. Sieć Plus usługę sprawdza już od ubiegłego roku, a obecnie przeprowadzana jest trzecia tura testów. Biorą w nich udział osoby korzystające z oferty Plus Abonament i smartfonów z systemem Android w wersji co najmniej 4.4. Można więc spodziewać się, że Plus przygotuje dedykowaną aplikację do obsługi Wi-Fi Calling.

Wi-Fi Calling w Plus, Źródło zdjęć: © plus
Wi-Fi Calling w Plus
Źródło zdjęć: © plus

Przedstawiciele sieci Orange już jakiś czas temu ujawnili, że testują Wi-Fi Calling, ale nie zdradzili szczegółów i dat związanych z wprowadzeniem usługi. Podobnie sprawy mają się z siecią T-Mobile, która obiecuje, że jej Wi-Fi Calling będzie wspierać MMS, rozmowy konferencyjne i przełączanie na VoLTE (Voice over LTE).

Można spodziewać się, że ruch Playa będzie bodźcem do działania dla pozostałych operatorów. I dobrze, ponieważ nowe rozwiązanie umożliwi prowadzenie rozmów w miejscach o słabym zasięgu, a do tego może pomóc w obniżeniu kosztów rozmów zagranicznych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.