WiFi w telefonie - co warto wiedzieć

WiFi w telefonie - co warto wiedzieć04.12.2010 18:56
Jakub Płaza

WiFi w telefonie to szalenie istotna rzecz. Dzięki niemu nie musimy płacić za transfer danych poprzez sieć 3G. Wszyscy dobrze wiemy, że operatorzy słono liczą sobie za wykorzystanie kilobajty. Z pomocą przychodzą specjalne pakiety oraz główny bohater niniejszego artykułu.

Co to jest sieć?

Sieć to połączenie wielu komputerów i innych urządzeń ze sobą odpowiednimi kanałami wraz z oprogramowaniem służącym do jej działania. Może to być sieć połączona z kilku komputerów na uczelni, sieć komputerów w mieście lub całym kraju. Jedną z sieci jest także internet.

Co to jest internet?

Internet to sieć komputerów łącząca urządzenia na całym świecie. Określa się go też jako sieć sieci. Dzięki niemu możemy natychmiastowo wymieniać wiadomości z osobami na drugim końcu kuli ziemskiej, wyszukiwać informacje czy przesyłać pliki. Możemy się z nim łączyć przewodowo poprzez kabel lub bezprzewodowo, np. przez Wi-Fi.

Co to jest Wi-Fi?

Wi-Fi to technologia, która umożliwia dostęp do internetu metodą bezprzewodową. Zasięg sieci jest ograniczony od kilku metrów do kilku kilometrów. Funkcję Wi-Fi mogą mieć różne urządzenia, nie tylko komputery czy telefony, ale także drukarki, lodówki, pralki, a nawet grille.

WiFi jest skrótem, który tak naprawdę niewiele znaczy. Jego rozwinięcie brzmi „Wireless Fidelity”, co można przetłumaczyć jako bezprzewodowa dokładność. Ważne jest jednak to, że nasze magiczne 4 litery są znakiem towarowym WiFi Alliance. Znajdziemy je w urządzeniach wyposażonych w łączność opartą na standardach IEEE 802.11. Dzięki niemu mamy pewność, że WiFi w telefonie połączy się każdym urządzeniem, które je ma.

Z Wireless Fidelity powinien kojarzyć się jeszcze jeden, czteroliterowy skrót – WLAN (wireless local area network, czyli bezprzewodowa sieć lokalna). WLAN bazuje oczywiście na WiFi.

Rozebrane na czynniki pierwsze

Pewnie część z Was nieraz zastanawiała się, co tak naprawdę oznacza ciąg liter i cyfr IEEE 802.11. Najwyższa pora stanąć twarzą w twarz z faktami.

IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers - Instytut Inżynierów Elektryków i Elektroników – tak zwane “potrójne E”) to grupa specjalistów, która zajmuje się ustalaniem różnych standardów dla urządzeń elektronicznych.

802.11 to grupa standardów. Są podstawą certyfikatów WiFi, a więc dotyczą sieci bezprzewodowych. Liczebnik 11 jest numerem grupy z IEEE 802, która je sporządziła. Cała grupa obejmuje cztery główne, również dobrze Wam znane, protokoły – a, b, g oraz n. Wszystkie są wykorzystywane przez sieci WiFi dostępne w Polsce. W ramach ciekawostki pozwolę sobie wspomnieć o tym, iż literek alfabetu jest w tym przypadku jeszcze więcej. Stanowią już tylko poprawki lub odpowiadają za bezpieczeństwo.

B jak BlackBerry, G jak Google i N jak Nokia

WiFi w telefonie możemy spotkać w trzech standardach – b, g oraz n. Nie mogę jednak nie wyjaśnić, czym się od siebie różnią. Zacznijmy zatem od początku:

  • 801.11b jest najsłabszy z naszej trójcy. Prędkość pobierania danych to w tym przypadku 11 Mb/s (w praktyce około 5,5 Mb/s). Charakteryzuje się częstotliwością rzędu 2,4 GHz i całkiem niezłym zasięgiem. Standard podzielono na 14 kanałów. W Polsce wykorzystuje się te od 1 do 13.
  • 801.11g jest szybszy i nowocześniejszy od swojego poprzednika. Powstał siedem lat temu i jest obecnie najpowszechniej wykorzystywany. Przy częstotliwości 2,4 GHz, transfer powinien wynosić teoretycznie 54 Mb/s. W praktyce są to 20-22,4 Mb/s.
  • 801.11n to standard, który coraz częściej pojawia się w smartfonach. Do powszechnego użytku wszedł dopiero w 2009 roku, chociaż po raz pierwszy pojawił się już 7 lat wcześniej. Oferuje transfer do 600 Mb/s, czyli dla nas będzie to maksymalnie 100 Mb/s.

Ciekawe, czy do szanownego grona dołączy kolejny? Z drugiej strony ostatnio na topie są inne technologie. Doskonały przykład jednej z nich to LTE, która jest właśnie wdrażana w naszym kraju.

Żyjemy w państwie, które jest niestety oporne na tego rodzaju rozwiązania. WiFi to dla nas nadal coś wyjątkowego, a nie oczywistego. Z darmowego dostępu do sieci skorzystamy w kawiarniach, centrach handlowych, uczelniach itd. Mając WiFi w telefonie, nie będzie nam dane cieszyć się nim zbyt często.

Wiele osób kupuje „telefony internetowe” i cieszy się ich możliwościami w domowym zaciszu. Wszystko to dzięki sygnałowi pochodzącemu z własnego (chociaż czasami niekoniecznie) routera, za który i tak płacą. Nie wygląda to różowo, ale co poradzić, kiedy mamy do dyspozycji niewielki pakiet danych?

Co to jest router?

Router to urządzenie sieciowe służące do rozdzielania i udostępniania łącza internetowego na kilka urządzeń. Telefony korzystają z routerów bezprzewodowych, które umożliwiają połączenie z siecią internetową bez kabli właśnie dzięki Wi-Fi.

Bogatsze państwa już od dawna snuły plany o darmowym i bezprzewodowym Internecie na skalę całego miasta. Pierwszym, któremu udało się to zrealizować, było Sunnyvale w Kalifornii (rok 2005). Londyn ma zostać w całości objęty WiFi do 2012 roku.

Telefon jako router

Obecnie kilka modeli smartfonów może działać jako router WiFi. Dzięki temu Internet z sieci komórkowej udostępniamy innym urządzeniom (oczywiście wyposażonym w WiFi). Funkcja ta może okazać się niezastąpiona.

WiFi w telefonie to szalenie istotna rzecz. Nawet jeśli jego zasięg nie jest tak rozległy jak w innych krajach. Miejmy nadzieję, że stale będzie się rozszerzał. Wtedy każdy i wszędzie skorzysta z darmowego Internetu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.