Xiaomi Mi 1, czyli pierwszy smartfon chińskiego giganta [Podróż w czasie]

Xiaomi Mi 1, czyli pierwszy smartfon chińskiego giganta [Podróż w czasie]13.04.2019 11:38

Chińskie Xiaomi skończyło w tym roku 9 lat. Dlatego dziś porozmawiamy o początkach firmy. A konkretnie - o Xiaomi Mi 1, czyli ich pierwszym telefonie.

Lei Jun, wspólnie z kilkoma partnerami, założył Xiaomi 6 kwietnia 2010 roku. Pierwszym produktem firmy było MIUI, czyli zmodyfikowana wersja Androida, będąca konkurencją dla CyanogenModa. Alternatywne oprogramowanie można było zainstalować na wiele popularnych modeli, dodając tym samym nowe funkcje i interfejs lub/i przedłużając życie już niewspieranych urządzeń.

Monetyzacja samego oprogramowania byłaby trudna, dlatego Xiaomi nie zwlekało długo z produkcją własnych smartfonów.

Xiaomi Mi 1 ujrzał światło dzienne w sierpniu 2011

1,5 roku po założeniu firmy, Xiaomi miało już pierwszy telefon. Warto jednak w tym miejscu odnotować, że Mi 1 to nazwa umowa. Smartfon zadebiutował jako Xiaomi Phone, a na Mi 1 został przemianowany dopiero później, gdy doczekał się swoich następców.

Xiaomi nie oszczędzało na podzespołach. Smartfon miał:

  • 4-calowy ekran LCD o rozdzielczości 854 x 480 (245 ppi);
  • dwurdzeniowy układ Snapdragon S3 z zegarem 1,5 GHz;
  • 1 GB pamięci RAM;
  • 4 GB rozszerzalnej pamięci wewnętrznej;
  • 8-megapikselowy aparat z przysłoną f/2,4;
  • dużą baterię 1930 mAh.

Nad wszystkim czuwało oczywiście MIUI, bazujące na Androidzie 2.3.5 Gingerbread.

Obudowa była dostępna w wielu wersjach kolorystycznych, plastikowa i dość gruba nawet jak na ówczesne standardy (11,9 mm). Plusem była za to wyjątkowo duża bateria 1930 mAh; większość konkurencyjnych smartfonów miała akumulatory o pojemności ok. 1500 mAh.

Pod ekranem znajdowały się trzy pojemnościowe przyciski nawigacyjne, a na lewej krawędzi tzw. Mi Key. Był to konfigurowalny przycisk, który można było wykorzystać do robienia zdjęć, powracania do pulpitu głównego czy uruchamiania Weibo - najpopularniejszego serwis społecznościowego w Chinach.

Firma chwaliła się także zastosowaniem dwuczęściowej anteny ukrytej w obramowaniu i wyraźnie podkreślała, że działa ona prawidłowo bez względu na to, w jaki sposób telefon jest trzymany.

Cena była oczywiście znakomita

Xiaomi Phone wyceniony był na 1999 juanów, co stanowiło wówczas równowartość 1130 zł. Dla porównania Samsung Galaxy S II, z którym Mi 1 bezpośrednio konkurował, kosztował w dniu premiery 2299 zł. Nawet z uwzględnieniem podatków flagowiec Xiaomi był tańszy o ponad 1/3.

Dostępność telefonu była jednak ograniczona. Przede wszystkim sprzedawany był on wyłącznie w Chinach. Początkowo jedynie za pośrednictwem internetowego sklepu Xiaomi, który zasłynął z tego, że kolejne niewielkie partie produktów pojawiały się w nim raz na jakiś czas. Dopiero po kilku tygodniach smartfon trafił do oferty operatora China Unicom.

Ciężko jednak nazwać ten telefon kultowym

Historia Xiaomi Mi 1 jest bardzo słabo udokumentowana, bo jego premiera nie odbiła się zbyt szerokim echem. Trzeba pamiętać, że Xiaomi było wówczas młodą firmą, którą kojarzyła jedynie garstka zapaleńców interesująca się zmodyfikowanym oprogramowaniem. W większej popularyzacji nie pomogła mocno ograniczona dostępność.

Nie zmienia to jednak faktu, że Xiaomi w ciągu kilku lat udało się zbudować mocną pozycję nie tylko na rynku smartfonów, ale i elektroniki użytkowej w ogóle. Tym tematem zajmiemy się jednak przy innej okazji.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.