Selfie to coraz popularniejsze... zabezpieczenie biometryczne

Selfie to coraz popularniejsze... zabezpieczenie biometryczne17.10.2016 16:23
Źródło zdjęć: © pixbay.com
Łukasz Skałba

Większość z nas robi sobie selfie. Moda ta szturmem opanowała cały świat, a producenci smartfonów instalują w swoich urządzeniach coraz lepsze przednie aparaty. A gdyby tak wykorzystać ten proces do stworzenia nowego rodzaju zabezpieczeń biometrycznych?

Kilka lat temu w smartfonach zaczęto umieszczać czytniki linii papilarnych - zabezpieczenie biometryczne, wykorzystujące unikalność naszego odcisku palca. Mają to już praktycznie wszyscy, więc producenci zaczęli kombinować.

Microsoft i Samsung “wymyślili” na przykład skaner tęczówki oka, który obecny jest w Lumiach 950 czy w wycofanym już modelu Galaxy Note 7. Prawdopodobnie podobne rozwiązanie ujrzymy jednak również w nadchodzącym Galaxy S8.

Po co jednak skaner tęczówki oka, skoro można zeskanować rysy całej twarzy. Parę lat temu taka funkcja pojawiła się w Androidzie. Pomysł ten wykorzystał już także między innymi MasterCard. Dzięki aplikacji Identity Check Mobile, możemy zweryfikować płatność internetową… patrząc w przednią kamerkę smartfona. Aplikacja sugeruje aby podczas weryfikacji mrugać oczyma. Dzięki temu smartfon będzie miał pewność, że nie próbujemy oszukać systemu na przykład zdjęciem.

Obecnie zdjęcia przechowywane są na serwerach Master Card, lecz po odszyfrowaniu ich zawartości są one natychmiast usuwane. Firma pracuje jednak nad tym, aby w przyszłym roku wszystkie zdjęcia pozostawały wewnątrz aplikacji na smartfonie.

Co ważne, nie mówimy tutaj o nowinkach zza oceanu. MasterCard wprowadził wspomnianą wyżej aplikację w Europie. Prawie wszyscy (92 proc.) użytkownicy, którzy przetestowali usługę, są z niej zadowoleni i zadeklarowali chęć do logowania się takim sposobem do mobilnych aplikacji bankowych.

MasterCard nie jest pierwszy!

Podobne rozwiązanie stosuje od jakiegoś czasu Uber. Aplikacja prosi swoich kierowców o zrobienie sobie zdjęcia przed przyjęciem każdej nowej jazdy. Ma to potwierdzać ich tożsamość i zwiększyć przez to bezpieczeństwo pasażerów.

Selfie kierowców trafiają do chmury Microsoftu Cognitive Services, gdzie są analizowane i weryfikowane. Uber chwali się, że mimo niskiej jakości niektórych fotek, algorytm ten sprawdza się w 99 proc. przypadków.

Jak działa rozpoznawanie twarzy?

Rozpoznawanie twarzy działa analogicznie do analizy odcisku palca skanerem linii papilarnych (który opisałem w osobnym artykule). Zdjęcie twarzy jest wyostrzane, a jej kształt jest izolowany od zbędnych obiektów i tła. Następnie mierzone są proporcje między różnymi odległościami, takie jak szerokość nosa, rozstaw oczu czy kształt szczęki. Wszystkie te dane są przekształcane następnie na bardzo długi ciąg cyfr, który jest następnie bardzo dokładnie porównany do ciągu zdjęcia stanowiącego punkt odniesienia.

[photo position="undefined"]96750[/photo]

Technologia nie jest jeszcze w 100 proc. skuteczna. Mimo to, większość osób jej ufa i chce z niej korzystać. A Wy, zabezpieczylibyście swoje środki na koncie bankowym zdjęciem swojej twarzy?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.