Zoom w smartfonie to zły pomysł!

Zoom w smartfonie to zły pomysł!09.01.2015 13:17
Źródło zdjęć: © wikipedia.org
Łukasz Skałba

Coraz więcej producentów tworzy smartfony z zoomem optycznym. Ale czy zastosowanie zmiennej ogniskowej na pewno jest dobrym posunięciem?

Z roku na rok aparaty w smartfonach stają się coraz lepsze. Producenci na szczęście nie ograniczają się tylko do zwiększania ilości megapikseli. Postęp dokonuje się także w jasności obiektywów, stabilizacji obrazu a często także w wielkości matryc światłoczułych. Niektórzy próbują wprowadzić "rewolucyjne" rozwiązania - jedne są bardziej udane (laserowy autofocus), a inne trochę mniej (UltraPixele). Użytkownikom przeszkadza jedynie fakt, że aby sfotografować daleki obiekt z bliska, muszą do niego po prostu podejść. Na rynku pojawiają się więc smartfony z optycznym przybliżeniem. Pomysł nie jest nowy, wystarczy wspomnieć Nokię N93 z 2006 roku, ale bez wątpienia rozwiązanie to wraca do łask.

Największym problemem jest tutaj oczywiście zmieszczenie ruchomych soczewek w cienkiej obudowie telefonu. Rozwiązania są różne. Niedawno jedna z mało znanych firm - DynaOptics zaprezentowała własny pomysł na płaski zoom. W przeciwieństwie do tradycyjnych zoomów, w których soczewki przybliżają i oddalają się względem siebie, opracowane przez nich soczewki asymetryczne (nie mylić z asferycznymi) przesuwają się na boki w jednej płaszczyźnie.

Są jednak dwie rzeczy, które nie dają mi spokoju. Po pierwsze, czy stosowanie zoomów nie przyniesie więcej wad niż korzyści? O tym, jak dobrze aparat radzi sobie w słabym oświetleniu decyduje przede wszystkim jasność obiektywu - im mniejsza wartość przysłony, tym obiektyw zbiera więcej światła. Flagowe konstrukcje np. Samsung Galaxy S5 mają aparaty o jasności f/2.2. Dla porównania dobry, stałoogniskowy obiektyw lustrzanki cechuje się jasności f/1.4. No właśnie! Stałoogniskowy... Problem w tym, że obiektywy zmiennoogniskowe zawsze mają dużo gorszą jasność, a wartości f/2.0 lub niższe są praktycznie nieosiągalne. Smartfony (przez małe rozmiary matrycy) mają słabe osiągi w słabszym oświetleniu i rejestrują w takich warunkach mało szczegółów. Czy naprawdę chcemy, aby te parametry były jeszcze gorsze?

Idealnym przykładem jest tutaj, zaprezentowany na tegorocznych targach CES, Asus ZenFone Zoom. Ma on 3-krotny zoom optyczny, a jego jasność zawiera się w granicach f/2.7 - f/4.8 (w zależności od ogniskowej). To oznacza, że dla maksymalnego przybliżenia, aparat będzie przechwytywał około 150% mniej światła niż konstrukcje bez zoomu!

Źródło zdjęć: © pocketnow.com
Źródło zdjęć: © pocketnow.com

Poza tym tanie obiektywy zmiennoogniskowe tworzą różne zniekształcenia, takie jak dystorsja czy aberracja chromatyczna. Zoomy są także o wiele mniej ostre niż stałki. Zadajmy sobie pytanie: czy ważniejsza jest jakość zdjęcia, ilość jego szczegółów w słabym oświetleniu, ogólna ostrość i jakość odwzorowania czy możliwość wygodnego przybliżenia jakiegoś fragmentu obrazu? Przecież można po prostu zbliżyć się do obiektu albo wykadrować zdjęcie na komputerze (zaleta dużej ilości Mpix).

Po drugie, brak zoomu pozwala skupić się fotografowi na samym zdjęciu, kadrze - wyzwala naszą kreatywność i zachęca do poszukiwania coraz ciekawszych fotograficznych motywów. Poza tym i tak większość ludzi ceni aparaty w smartfonach za prostotę obsługi - wyciągają z kieszeni i robią zdjęcie... Po co to utrudniać?

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.