Apple i Samsung biorą wszystko, reszta walczy o ochłapy. Te liczby pokazują, jak wygląda zarabianie na smartfonach
Gdyby przyszło ci do głowy założenie firmy produkującej smartfony, nie mamy dobrych wieści. Realnie cały rynkiem trzęsą dwie firmy, a dziesiątki pozostałych mają do podziału grosze.
10.08.2023 | aktual.: 14.08.2023 16:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
No dobra, może nie do końca grosze, bo gra toczy się o udział w rynku napędzanym każdego roku przez grubo ponad miliard konsumentów. Nie napawa optymizmem jednak to, że wszystkie chińskie firmy razem wzięte nie zarabiają na smartfonach nawet 1/20 tego, co zgarnia Apple.
Kto i ile zarabia na smartfonach? Liczą się tylko Apple i Samsung
Firma analityczna Counterpoint Research opublikowała raport dotyczący przychodów i zysków wygenerowanych przez producentów smartfonów w drugim kwartale 2023. Dane mogą być dla niektórych szokujące.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Udział w przychodach:
- Apple - 45 proc.
- Samsung - 17 proc.
- reszta - 38 proc.
Na tym poziomie nie wygląda to może szczególnie imponująco, ale pamiętajmy, że przychody same w sobie mówią niewiele. Możesz sprzedać smartfony warte miliard dol., ale wydać na produkcję, dystrybucję, R&D i marketing 1,5 mld, więc - mimo wygenerowania gigantycznych przychodów - zaliczyć ogromne straty.
Dlatego liczy się to, kto potrafi przyciągać pieniądze i oszczędnie je wydawać. Dopiero w tym aspekcie robi się naprawdę ciekawie.
Udział w zysku operacyjnym:
- Apple - 85 proc.
- Samsung - 12 proc.
- reszta - 3 proc.
Tak, wszyscy poza Apple'em i Samsungiem mają do podziału 3 proc. pieniędzy
Jeśli od wartości sprzedaży wszystkich smartfonów na świecie odejmiemy koszty prowadzenia biznesów, Apple zgarnia 85 proc. pieniędzy, które zostają na stole. Wszyscy poza Apple'em i Samsungiem mają do podziału 3 proc.
O te 3 proc. walczą m.in. Xiaomi, Huawei, Motorola, Sony, Nokia, ASUS, OPPO, OnePlus, realme, vivo, Honor, Google, Nothing, Infinix, Tecno, ZTE, HTC i TCL. Nie wspominając już nawet o dziesiątkach mniejszych, często lokalnych marek.
Liczby nie kłamią - Apple może i nie sprzedaje najwięcej smartfonów, ale zarabia na nich ponad 5 razy więcej niż wszyscy pozostali producenci razem wzięci.
W czym tkwi sekret tej firmy? Cóż, Apple:
- produkuje swoje smartfony relatywnie tanio, ale sprzedaje je drogo, co przekłada się na wyjątkowo wysoką marżę;
- mimo wysokich cen, sprzedaje grubo ponad 200 mln iPhone'ów rocznie, co przekłada się na gigantyczne przychody;
- wprowadza na rynek tylko 4-5 modeli rocznie (dodatkowo bardzo do siebie podobnych), co jeszcze bardziej niweluje koszty prowadzenia biznesu.
Dodajmy do tego oszczędne wydatki na marketing, prace badawczo-rozwojowe czy sieć dystrybucji i mamy przepis na sukces. Brzmi prosto, ale - jak widać - nikt nie jest nawet blisko jego powtórzenia.
Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii