Apple traci na rynku tabletów. Nic dziwnego
Kilka dni temu Michał pisał o tym, że - jeśli weźmiemy pod uwagę ruch sieciowy - iPad dominuje na rynku amerykańskim. Tymczasem firma analityczna IDC publikuje statystyki dotyczące sprzedaży tabletów na rynku globalnym. Te nie są już tak kolorowe dla firmy Apple.
06.08.2013 | aktual.: 06.08.2013 16:00
Kilka dni temu Michał pisał o tym, że - jeśli weźmiemy pod uwagę ruch sieciowy - iPad dominuje na rynku amerykańskim. Tymczasem firma analityczna IDC publikuje statystyki dotyczące sprzedaży tabletów na rynku globalnym. Te nie są już tak kolorowe dla firmy Apple.
Gigant z Cupertino sprzedał w drugim kwartale 14,6 miliona iPadów; w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 17 milionów. Spadek nie powinien jednak nikogo dziwić, ponieważ w marcu 2012 roku zadebiutował iPad trzeciej generacji, więc miał on wtedy swoje pięć minut.
[solr id="komorkomania-pl-179600" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3252,ipad-mini-2-bez-ekranu-retina-stracilem-zainteresowanie" _mphoto="ipad-mini-2-179600-270x1-dd096d6.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4202[/block]
Co jednak ciekawe, w ubiegłym roku te 17 milionów egzemplarzy dało firmie Apple 60,3% udziałów na rynku. W tym roku natomiast te 14,6 miliona przełożyło się już tylko na 32,4% udziałów w globalnej sprzedaży tabletów. Gdzie jest zatem pozostała część tabletowego tortu? Oczywiście należy do Androida - w ubiegłym kwartale do klientów trafiło 28,8 milionów tabletów z zielonym robocikiem na pokładzie, co przełożyło się na 62,6% udziałów. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to kolejno 10,7 miliona egzemplarzy i 38% udziałów. Widać więc wyraźnie, że w ciągu roku role Apple'a i Google'a na rynku tabletów się odwróciły.
A jak radzą sobie pozostałe systemy? Z "liczącej się" konkurencji jest Windows, który w ubiegłym kwartale zgarnął dla siebie 4% udziałów. Wynik jest niezbyt imponujący, ale warto zaznaczyć, że w roku ubiegłym wynosił jedynie 0,3%, więc Microsoft może się chwalić 527-procentowym wzrostem ;)
W rozbiciu na poszczególnych producentów palmę pierwszeństwa wciąż dzierży Apple z 32,4% udziałów na rynku, a na drugim miejscu jest Samsung z 18-procentowym wynikiem. Asus najwidoczniej za długo zwlekał z premierą nowego Nexusa, ponieważ w ubiegłym kwartale zajął trzecie miejsce z 4,5% udziałów.
Dokładne wyniki są następujące:
Tom Mainelli z firmy analitycznej IDC podkreśla, że winę za taki rozkład sił na rynku tabletów ponosi Apple, który od dawna nie zaprezentował żadnego tabletu.
Premiera nowego iPada zawsze wpływa na wzrost zainteresowania konsumentów tabletami, co pomaga zarówno firmie Apple, jak i konkurentom. Bez nowych iPadów rynek wyraźnie zwolnił i taki stan rzeczy prawdopodobnie utrzyma się jeszcze w trzecim kwartale. Niemniej jednak w czwartym kwartale oczekujemy nowych produktów Apple'a, Amazonu oraz innych producentów, które wpłyną na imponujący wzrost rynku tabletów.
[solr id="komorkomania-pl-178214" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3285,iphone-5-wkrotce-zostanie-wycofany-ze-sprzedazy-tak-sadze" _mphoto="apple-iphone-5-178214-25-914f064.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4203[/block]
Spore zmiany powinny nastąpić jeszcze w tym kwartale, gdyż światło dzienne ujrzał niedawno odświeżony Nexus 7, który - według przewidywań analityków - również będzie się sprzedawał całkiem nieźle.
Źródło: Phone Arena