Czy NaviExpert może zastąpić nawigację offline? [konkurs]
Coraz większa liczba użytkowników w Polsce korzysta z ofert internetu mobilnego w swoich telefonach. Dlatego niedawno postanowiliśmy sprawdzić, czy NaviExpert może być dobrym i tańszym zamiennikiem programów do nawigacji offline, jak: Navigon MobileNavigator, Sygic Mobile Maps czy popularna AutoMapa.
25.08.2010 | aktual.: 25.08.2010 12:00
Jak zapewne większość z Was wie, NaviExpert jest programem wymagającym do działania stałego połączenia z internetem. Wynikają z tego zarówno korzyści, jak i wady. Zacznę od tych pierwszych.
Dostępność na wszystkie platformy
Pierwsza z zalet programu to jego dostępność praktycznie na wszystkie mobilne platformy. Z NaviExperta mogą korzystać posiadacze smartfonów z Androidem,Windows Mobile czy Symbianem (wkrótce pojawi się także wersja na bada OS i iOS), a także użytkownicy większości ?zwykłych komórek? (Java). Nie ma tu żadnych ograniczeń wynikających z dostępności tylko na jedną wybraną platformę (AutoMapa) lub na telefony z zaawansowanym systemem operacyjnym.
Stale aktualne mapy
Kolejnym plusem programu, który wynika bezpośrednio z pracy w trybie online, jest dostępność stale aktualnych map Polski. Wbrew pozorom jest to dość istotna zaleta NaviExperta. Większość programów do nawigacji (Sygic, Navigon) korzysta z dokładnych map Navteqa, które są aktualizowane co trzy miesiące. Niestety, w tych mapach wszystkie informacje o zmianach organizacji ruchu, rozbudowie skrzyżowań czy nowych drogach dodawane są co kwartał. W NaviExpercie mapy aktualizowane są na bieżąco (nawet co kilka dni), dzięki czemu często możliwe jest wytyczenie szybszej i wygodniejszej trasy, która zawiera drogi niedostępne w innych programach do nawigacji.
Community Traffic Online
Istotna zaleta NaviExperta, która przydaje się w szczególności w dużych miastach, jak Wrocław, Warszawa czy Kraków, to funkcja Community Traffic Online. Jej zadaniem jest wysyłanie do systemu anonimowych informacji o czasie przejazdu danego samochodu konkretną drogą. Dzięki temu system jest w stanie określić natężenie ruchu w mieście i wyeliminować z przewidywanej trasy ulice, na których utworzyły się korki.
Co ciekawe, funkcja ta zbiera także informacje o skrótach wykorzystywanych przez doświadczonych kierowców, co przyspiesza dotarcie do celu, oraz o natężeniu ruchu związanym z konkretną porą dnia. To z kolei umożliwia ominięcie tras, którymi najczęściej jeździ się do pracy.
Informacje o punktach POI
W programie nie zabrakło także stale aktualizowanej bazy punktów POI. Baza ta dostarczana jest przez firmę Imagis i uzupełniana o informacje z takich serwisów internetowych, jak Gastronauci.pl, eholiday.pl czy Coigdzie.pl. Dzięki temu znajdują się tam informacje o noclegach, restauracjach, imprezach sportowych i koncertach, a nawet repertuar kin.
Informacje o remontach i fotoradarach
To jednak nie wszystko. NaviExpert posiada także bazę informacji o remontach drogowych i fotoradarach, którą na bieżąco aktualizują sami użytkownicy. Obecnie jest ich ponad 500 tys.
Cena
Niewątpliwym plusem NaviExperta jest jego cena oraz możliwość wyboru abonamentu na usługę. Co to oznacza? W praktyce licencję NaviExperta możemy wykupić (za 3 zł) nawet na 24 godziny, gdy akurat mamy zamiar udać się w krótką wycieczkę w nieznane miejsce. Licencję można wykupić także na 4 dni, 30 dni, 1 rok lub 2 lata. Oczywiście im dłuższy abonament wybierzemy, tym mniej zapłacimy. Cena programów to odpowiednio: 4 dni ? 10,98 zł, 30 dni ? 24 zł, 1 rok ? 99 zł, 2 lata ? 149 zł.
Z NaviExperta można korzystać także za granicą, o ile nie boimy się kosztów internetu mobilnego w roamingu. Cena licencji na całą Europę na 1 miesiąc to 29 zł.
Wady
Z pracy w trybie online wynika także kilka wad NaviExperta. Pierwszą z nich jest konieczność posiadania pakietu danych w telefonie. Program nie pochłania ogromnej ilości danych (w ciągu dwóch dni ciągłego działania zostało NaviExpert pobrał około 4-6 MB danych), ale dla osób stale korzystających z nawigacji brak pakietu może skutkować dość dużymi opłatami (to zależy oczywiście od taryfy).
Inną wadę rozwiązania, która wynika z infrastruktury operatorów komórkowych, jest korzystanie z NaviExperta na trasie. Niestety, bez dostępu do sieci nie mamy możliwości przeliczania i wybierania tras.
Jak NaviExpert sprawuje się w praktyce?
Interfejs nie różni się zasadniczo od UI innych nawigacji. Na głównej karcie mamy cztery ikony ? Nawiguj, Mapa, Szukaj i Narzędzia, które prowadzą do kolejnych kart z opcjami programu. Nie będę ich jednak szczegółowo opisywał teraz, ponieważ pojawi się to w teście nowej wersji programu i wolę się skupić na samym jego działaniu.
Wbrew wcześniejszym obawom NaviExpert działa bardzo szybko. Wczytywanie map trwa chwilę i czasami nie sposób zauważyć, że korzysta się z aplikacji wymagającej stałego połączenia z internetem.
Podczas krótkich testów miałem okazję na HTC Desire porównać NaviExperta z MobileNavigatorem Navigonu i Sygic Mobile Maps 10. Jak spisał się NaviExpert w różnych warunkach? Podczas jazdy przez mniejsze miejscowości wszystkie programy zachowywały się podobnie. Trasy, które wyznaczały, były identyczne. To samo dotyczyło informacji o fotoradarach czy punktach POI ? wszystkie ważne stacje paliw, hotele i sklepy pojawiły się we wszystkich programach.
NaviExpert swoje możliwości pokazał jednak dopiero podczas jazdy po Warszawie. Trasy wyznaczane przez niego często wiodły bocznymi uliczkami, które w ogóle nie były uwzględniane w aplikacjach Sygica i Navigonu, ale prawie zawsze pozwalały dojechać do celu o kilka lub kilkanaście minut szybciej.
Duży plus dla NaviExperta należy się za funkcję omijania korków i remontów drogowych. Dzięki temu udało mi się ominąć miejsca, w których wystąpiły chwilowe (kilkudniowe) utrudnienia w ruchu drogowym.
Jedyną małą wadą, jaką zauważyłem podczas korzystania z NaviExperta na HTC Desire i HTC HD2, było dość długie wczytywanie pełnej mapy (z zaznaczonymi punktami POI), gdy telefon korzystał z EDGE. Na szczęście, trwa to zazwyczaj tylko około minuty, a program bardzo szybko pobiera później kolejne fragmenty mapy.
Podsumowanie
NaviExpert podczas krótkiego okresu intensywnego testowania aplikacji bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Może śmiało konkurować z programami działającymi offline. Dodatkowo, funkcje ułatwiające omijanie korków i remontów sprawują się świetnie.
We wrześniu ma pojawić się kolejna, wzbogacona o kilka nowych funkcji (m.in. nawigacja piesza i nawigacja miejskimi środkami transportu) wersja NaviExperta i wtedy jeszcze raz, tym razem dokładnie, przyjrzymy się jego zaletom i wadom.
Konkurs
Na koniec miło mi poinformować, że mamy dla Was do wygrania 5 rocznych licencji na nawigację NaviExpert. Będziecie mogli je wygrać w konkursie, który przeprowadzimy w czwartek (26 sierpnia). Waszym zadaniem będzie udzielenie odpowiedzi na trzy proste pytania. W konkursie, który odbędzie się na SIMblogu między 19 a 20, będzie liczyła się szybkość, więc warto poszukać jeszcze dodatkowych informacji o NaviExpercie.