Final Cut Pro na iPada już do pobrania. Liczymy, czy opłaca się go kupić
Wraz z Final Cutem Pro przybywa mobilny Logic Pro.
24.05.2023 18:29
Prośby o wydanie tabletowej wersji aplikacji Final Cut Pro spływały do Apple'a mniej więcej od 2015 roku. Światło dzienne ujrzał wówczas iPad Pro, który promowany był przecież jako narzędzie dla profesjonalistów.
Gdy w 2021 roku pojawił się iPad Pro z przepotężnym czipem M1, brak profesjonalnego edytora wideo, który byłby w stanie wykorzystać jego potencjał, zakrawał już o absurd.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Okazało się jednak, że Apple po cichu pracował nad długo oczekiwanym portem, bo ten kilka tygodni temu został wreszcie zapowiedziany. I - zgodnie z obietnicą - właśnie trafia do użytkowników.
Final Cut Pro i Logic Pro na iPada już do pobrania. Ale nie dla każdego
Mowa o zaawansowanych narzędziach dla profesjonalistów, więc nie dziwi, że mają one spore wymagania sprzętowe.
Edytor wideo Final Cut Pro można pobrać wyłącznie na iPady z czipem M1 lub nowszym, a więc topowe modele z ostatnich dwóch lat. Przy czym najbardziej rozbudowana, bo wykorzystująca zbliżeniowe funkcje rysika, jest wersja na iPada Pro z M2.
Aplikacja do tworzenia muzyki Logic Pro jest zdecydowanie bardziej łaskawa, bo wymaga do działania jedynie czipu A12 Bionic. Łapie się więc nawet podstawowy iPad (8 gen.) z 2020 roku, iPad Air z 2019 oraz iPad Pro z 2018.
Czy Final Cut Pro na iPada jest tańszy od wersji na komputery? To zależy...
Tabletowe wersje aplikacji Final Cut Pro i Logic Pro dostępne są w ramach abonamentu za 24,99 zł/mies. lub 249 zł rocznie za sztukę.
W przypadku wersji na komputery Mac Apple pobiera jednorazową opłatę: 1499,99 zł za Final Cut Pro i 999,99 zł za Logic Pro.
Oznacza to, że łączny koszt korzystania z mobilnego edytora wideo przewyższy cenę wersji desktopowej po 5 lub 6 latach, w zależności od tego, czy ktoś zdecyduje się na abonament miesięczny, czy roczny.
W przypadku Logic Pro koszty związane z tabletową aplikacją będą wyższe maksymalnie po 4 latach.
Opłacalność wyboru wersji na iPada uzależniona jest więc od tego, czy planuje się go używać przez długie lata. Oraz oczywiście tego, czy niewielki abonament nie jest dla kogoś atrakcyjniejszą opcją niż duży jednorazowy wydatek.
Pod uwagę można wziąć także koszty związane z zakupem sprzętu. Ceny iPada Air z czipem M1 startują z poziomu 3799 zł, podczas gdy najtańszy MacBook Air z M1 kosztuje 5799 zł.
Za iPadem przemawiać może także to, że można go wykorzystać nie tylko do montowania, ale i wcześniejszego... nagrania wideo. W przeciwieństwie do MacBooka, z tabletu można więc uczynić kompletną stację roboczą.
Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii