Google utrudni ci instalację aplikacji na Androida. Albo dla twojego dobra, albo dla pieniędzy
Google najwidoczniej chce, by korzystanie ze Sklepu Play było mniej wygodne. Zmiany mogą wpłynąć pozytywnie zarówno na twoje bezpieczeństwo, jak i przychody Google'a.
21.08.2023 | aktual.: 21.08.2023 17:55
Kilka lat temu Sklep Play zaczął wyświetlać przycisk "Zainstaluj" bezpośrednio na liście z wynikami wyszukiwania aplikacji. Dzięki temu przed instalacją szukanego programu nie trzeba było otwierać jej pełnej karty ze wszystkimi szczegółami.
Z jednej strony zwiększyło to wygodę korzystania z zasobów sklepu. Z drugiej natomiast było zbawieniem dla twórców kiepskich programów, bo pominięcie karty z opisem i komentarzami zwiększa ryzyko nadziania się na podróbkę lub apkę marnej jakości.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Google zaczął utrudniać instalację wyszukiwanych aplikacji
Część użytkowników zauważyła, że przycisk "Zainstaluj" zniknął z większości wyników wyszukiwania. Zmiana została wprowadzona w sposób niekonsekwentny, więc najpewniej znajduje się w fazie testów, ale można już się domyślić, do czego Google dąży.
Gdy wyszukuję bardzo ogólne hasło "game", Sklep Play nie wyświetla przycisku instalacji przy żadnym wyniku. Chcąc zainstalować jakąś grę, muszę przejść do jej pełnej karty.
Gdy jednak szukam konkretnego tytułu "Subway Surfers", mogę go zainstalować bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki.
Serwis Android Police spekuluje, że Google chce w ten sposób zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników, niejako zmuszając ich do podejmowania świadomych decyzji. Jeśli ktoś szuka konkretnego programu wpisując jego pełną nazwę, Sklep Play ułatwi mu instalację. W innym wypadku konieczne będzie rzucenie okiem na kartę aplikacji, co zwiększy szansę na podjęcie świadomej decyzji.
Osobiście mam jednak inną teorię.
Gdy nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze?
Teoria Android Police ma sens, ale mam własną. Gdy szukam konkretnego programu "Adobe Reader", przycisk instalacji widoczny jest zarówno przy nim, jak i zupełnie innym programie, który jest reklamowany.
To samo, gdy wpisuję mało konkretne hasło "browser". Sklep Play eksponuje wówczas reklamowaną przeglądarkę Firefox i wyświetla przy niej - i tylko przy niej - przycisk instalacji.
Podejrzewam więc, że testowane zmiany mają - przy okazji lub przede wszystkim - zwiększyć skuteczność reklam w Sklepie Play. Gdy ukryje się przycisk instalacji z większości wyszukiwanych pozycji, rośnie prawdopodobieństwo, że użytkownik zainstaluje promowany program, prawda? A to ostatecznie może znacznie zwiększyć wpływy z reklam, które są przecież głównym źródłem przychodów całej korporacji.
Podkreślam jednak, że są to jedynie moje domysły. Swoje prawdziwe intencje zna tylko Google.
Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii