IDC: Smartfony zdobywają polski rynek, Nokia wciąż liderem

IDC: Smartfony zdobywają polski rynek, Nokia wciąż liderem27.09.2011 12:00
IDC: Udziały Samsunga i HTC w Polsce rosną (fot. na lic. CC/Flickr/Altered Consciousness)
IDC: Udziały Samsunga i HTC w Polsce rosną (fot. na lic. CC/Flickr/Altered Consciousness)
Kamil Homziak

Raporty IDC dotyczące rynku telekomunikacyjnego są jednymi z najchętniej cytowanych. Firma wydała właśnie analizę dotyczącą polskiego rynku. Jak bardzo różni się ona od innych?

Według Marka Kujdy z IDC w tym roku Polacy kupią 11 mln telefonów komórkowych, spośród których co trzeci będzie smartfonem. W przyszłym roku nabywców ma znaleźć o pół miliona telefonów więcej, a smartfony będą stanowić prawie połowę rynku. Przyrost nowych sztuk następuje powoli z uwagi na wysokie nasycenie, dynamicznie rośnie jedynie udział smartfonów w całkowitej sprzedaży. Potwierdza to także Wojciech Wasilewski, dyrektor marketingu i sprzedaży Samsung Polska:

Od roku widzimy lawinowy wzrost sprzedaży smartfonów na polskim rynku. Jest to spowodowane głównie tym, że tego typu produkty wchodzą na niższe półki cenowe i dzięki temu znalazły się w głównym nurcie telefonów sprzedawanych przez operatorów. W tej chwili już w większości ofert operatorskich można kupić porządnego smartfona za złotówkę

Mimo widocznej na całym świecie tendencji spadkowej liderem polskiego rynku smartfonów wciąż jest Nokia. Drugie miejsce należy do Samsunga, któremu po piętach depcze HTC (tylko jeden punkt procentowy mniej). Tuż za podium uplasował się Sony Ericsson, a jeszcze niżej światowy lider sprzedaży smartfonów - Apple, co może świadczyć o tym, że iPhone'y są wciąż za drogie dla wielu Polaków. Nie należy sądzić, że sytuację zmieni premiera nowej, piątej generacji. Prędzej napędzi ona sprzedaż starszych wersji, których cena powinna spaść.

Z wyżej zaprezentowanym rankingiem nie zgadza się cytowany wcześniej Wojciech Wasilewski. Według niego to Samsung, a nie Nokia sprzedaje w Polsce najwięcej smartfonów, zgarniając około 40-45% rynku. Dynamiką wzrostu chwali się także HTC, które twierdzi, że w ciągu ostatnich trzech kwartałów podwoiło swoje udziały. Te, według analiz spółki, kształtują się na poziomie 17%.

IDC podaje też inny ranking, w którym pod uwagę brana jest sprzedaż wszystkich telefonów, także tych podstawowych. Tutaj kolejność jest nieco inna. Co prawda na czele pozostają wciąż Nokia i Samsung, ale kolejne miejsca należą już do Sony Ericssona i LG. W porównaniu z innymi wynikami w zestawieniu brakować może też BlackBerry czy Motoroli, ale marki te nigdy nie cieszyły się w Polsce dużą popularnością. Wyraźnie widać jednak, że i u nas trend się zmienia - czy wkrótce i w kraju nad Wisłą liderem sprzedaży smartfonów i niesmartfonów zostanie południowokoreański Samsung? A może do czołówki dołączą też tanie marki, takie jak ZTE czy Huawei, ostatnio mocno promowany dzięki wspólnej akcji z Playem?

Źródło: RPKom

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)