Ile kosztuje nowy iPad? Czy produkcja się opóźni przez brak wyświetlaczy?

Nowy iPad nie trafił jeszcze do sklepów, a eksperci już wyliczyli, jaki jest koszt jego produkcji. Klienci (przynajmniej ci z Ameryki) już zarezerwowali całą pierwszą pulę nowych tabletów, a wytwarzanie nowych sztuk może wkrótce stanąć przez brak wyświetlaczy.

Ile kosztuje iPad 3? (fot. iFixIt)
Ile kosztuje iPad 3? (fot. iFixIt)
Kamil Homziak

Nowy iPad nie trafił jeszcze do sklepów, a eksperci już wyliczyli, jaki jest koszt jego produkcji. Klienci (przynajmniej ci z Ameryki) już zarezerwowali całą pierwszą pulę nowych tabletów, a wytwarzanie nowych sztuk może wkrótce stanąć przez brak wyświetlaczy.

Analitycy UBM TechInsights są zgodni - nowy iPad jest droższy od poprzednika, a że w detalu kosztuje tyle samo, co dwójka, to Apple zarabia mniej. Według nich, zmontowanie tabletu w wersji 16 GB z modemem 4G to koszt około 310 dolarów. Oczywiście należy doliczyć do tego jeszcze koszta związane z zaprojektowaniem urządzenia, koniecznością przetestowania, wykupienia odpowiednich licencji (np. odnośnie łączności 3G/4G) czy promocji nowego iPada. Biorąc pod uwagę cenę rynkową, czyli 629 dolarów za wersję WiFi+4G, widać, że marża jest mniejsza niż w przypadku iPada 2 (co najmniej o kilka dolarów).

W trójce najbardziej kosztowny, jak się łatwo domyślić, jest niespełna 10-calowy wyświetlacz Retina o rozdzielczości 2048 x 1536 pikseli. Jego wytworzenie kosztuje 70 dolarów, stara wersja 1024 x 768 pikseli była warta o 20 dolarów mniej. Znacznie droższy jest też układ odpowiedzialny za transfer danych - koszt wersji 4G to 21 dolarów, starszej 3G - 10 dolarów. O 6 dolarów (z 22 do 28) wzrosła także cena procesora. Warto jednak pamiętać, że podane wyżej ceny nie uwzględniają kosztów montażu, transportu, marketingu oraz dalszego rozwoju. Z drugiej strony, Apple składa u dostawców komponentów naprawdę duże zamówienia, może więc liczyć na znaczące upusty.

Zamówienia są tak duże, że producenci wyświetlacza: Sharp, Samsung i LG, nie nadążają z ich produkcją. Największe problemy ma pierwsza z firm, która stosuje inną technologię. W związku ze zwiększoną rozdzielczością, nowy iPad korzysta z dwa razy większej ilości diod LED, co w połączeniu z łasym na prąd modemem 4G tłumaczy fakt zastosowania bardziej pojemnej baterii. Czy wkrótce można spodziewać się przestojów w produkcji tabletu? Niewykluczone, że tak - w przypadku iPada 2 odpowiednią ilość sztuk zaczęto dostarczać dopiero w kilka miesięcy po premierze.

Jak na razie, w amerykańskim internetowym Apple Store wyprzedano wszystkie 9 wariantów nowego iPada dostępnych w przedsprzedaży. Na kolejną dostawę nie trzeba będzie jednak czekać długo, do 19 marca. Przy takim zainteresowaniu Apple, mimo mniejszej marży, z pewnością wyjdzie na swoje.

Źródło: Phone Arena

Źródło artykułu:WP Komórkomania

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)