iPhone SE zaliczył wyjątkowo słaby pierwszy weekend sprzedaży?

iPhone SE z 4-calowym ekranem to wielka niewiadoma. Z jednej strony telefon nie ma zbyt dużej konkurencji, z drugiej ogromna większość osób szuka smartfonów ze znacznie większymi ekranami.

iPhone SE zaliczył wyjątkowo słaby pierwszy weekend sprzedaży? 1
Łukasz Skałba

Firma Slice Intelligence zajmuje się monitorowaniem tego, kto, w jakim czasie i w jakich ilościach kupuje dany produkt. Swoje wyliczenia opierają oni na e-rachunkach wyciągniętych ze sklepów internetowych, a więc ich raport ogranicza się tylko do zamówień złożonych online. Na ich stronie właśnie pojawił się szczegółowy raport dotyczący wyników iPhone’a SE. Dotyczy on zamówień online z pierwszego weekendu sprzedaży. Wyniki nieco zaskakują.

iPhone SE zaliczył wyjątkowo słaby pierwszy weekend sprzedaży? 2
Ilość sprzedanych sztuk w pierwszy weekend © Slice Intelligence

Zacznijmy od liczby sprzedanych sztuk. Punktem odniesienia w raporcie jest iPhone 6, który zaliczył wyjątkowo dobry start. Na wykresie jego wyniki wynoszą więc 100 proc. iPhone 6s nie sprzedawał się w sklepach internetowych od razu aż tak dobrze i znalazł wtedy prawie dwa razy mniej nabywców. Sprzedaż iPhone’a SE to natomiast 3 proc wyniku szóstki. Oznacza to, że w pierwsze 48 godzin kupiło go ponad 30 razy mniej osób niż iPhone’a 6. Czy to oznacza, że iPhone z mniejszym ekranem był złym pomysłem? Czyżby Apple się pomylił…?

Stali klienci czy nowi użytkownicy?

Nie do końca. Model SE ma przyciągnąć do ekosystemu Apple głównie nowych klientów, a więc takich, którzy nie czekają z utęsknieniem na każde nowe jabłko. Zdziwiłbym się, gdyby tacy ludzie kupili nowość giganta z Cupertino w pierwszym tygodniu sprzedaży. Bardzo chętnie zobaczyłbym wyniki po kilku miesiącach, a nawet po ponad roku. Moje przypuszczenia częściowo potwierdzają dokładniejsze dane demograficzne zawarte w raporcie Slice Intelligence.

iPhone SE zaliczył wyjątkowo słaby pierwszy weekend sprzedaży? 3
© Slice Intelligence

Osoby kupujące od razu po premierze to głównie stali klienci firmy. Tylko 35 proc. wszystkich nabywców SE kupiło go przesiadając się z poprzedniej generacji smartfona Apple'a. W przypadku modelu 6s, odsetek ten wynosi prawie 50 proc. Wśród nabywców nowinki Apple, 16 proc. osób przesiadło się z innego systemu operacyjnego. W przypadku iPhone 6s - 10 proc. Nie są to jakieś ogromne różnice, ale na pewno znaczące statystycznie.

Kto kupuje tańszego iPhone’a?

Najpopularniejszą grupą wiekową wśród nabywców nowego iPhone’a są osoby w wieku 25-34 lat. Nie jest to jednak nic niezwykłego, gdyż podobnie było w przypadku praktycznie wszystkich poprzednich generacji. Różnice pojawiają się w przypadku bardziej skrajny grup wiekowych. iPhone’a SE kupuje znacznie więcej osób młodych (18-24 lat) oraz starszych (65+). Jest to dosyć logiczne. Osoby młode przyciąga niższa cena smartfona, a starsze - mniejszy rozmiar.

iPhone SE zaliczył wyjątkowo słaby pierwszy weekend sprzedaży? 4
Nabywcy iPhone'ów ze względu na wiek © Slice Intelligence

Bardzo dziwnie prezentują się natomiast dane na temat płci użytkowników. Według raportu, aż 77 proc. to mężczyźni. Osobiście myślałem, że zgrabniejszy i bardziej poręczny model będzie popularniejszy wśród kobiet.

iPhone SE zaliczył wyjątkowo słaby pierwszy weekend sprzedaży? 5
Klienci Apple, a edukacja © Slice Intelligence

Ostatni wykres różnicuje klientów ze względu na poziom wykształcenia. Założenie jest takie, że wykształcenie ściśle koreluje z wysokością zarobków, co może przełożyć się na wyniki sprzedaż modelu SE. 39 proc. jego nabywców ma wykształcenie wyższe. Jest to o 7 proc. mniej niż w przypadku iPhone’a 6s. Jak przewidywano, tańszy iPhone znalazł więcej (niż inne modele) nabywców z wykształceniem średnim i niższym.

Dobry ruch Apple?

Nowym, tańszym iPhonem Apple chce przyciągnąć nowych klientów. Statystyki pokazują, że to się po części udaje. Mamy więcej nabywców w skrajnych grupach wiekowych oraz klientów z niższym wykształceniem. Zwiększył się także odsetek kupujących, którzy do tej pory używali smartfonów z Androidem. Liczba sprzedanych sztuk nie jest na razie zbyt imponująca, ale myślę, że to kwestia czasu i specyfiki produktu. Mam nadzieję, że za kilka miesięcy pojawią się podobne raporty. Wtedy zobaczylibyśmy, czy smartfony z 4-calowymi ekranami mają jeszcze sens.

Źródło artykułu: WP Komórkomania

Wybrane dla Ciebie

Korzystasz ze Spotify? Uważaj na te wiadomości
Korzystasz ze Spotify? Uważaj na te wiadomości
Zapomniałeś hasła do mObywatela? Oto prosty sposób, aby odzyskać dostęp do aplikacji
Zapomniałeś hasła do mObywatela? Oto prosty sposób, aby odzyskać dostęp do aplikacji
Jak będzie działało AI w iOS 18? Wyciekły plany Apple
Jak będzie działało AI w iOS 18? Wyciekły plany Apple
Edytowanie wysłanych SMS-ów? Testy nowej funkcji na Androidzie
Edytowanie wysłanych SMS-ów? Testy nowej funkcji na Androidzie
Czy można używać telefonu podczas burzy? Wyjaśniamy
Czy można używać telefonu podczas burzy? Wyjaśniamy
Jak ukryć swój numer? Prosty poradnik jak ustawić numer prywatny
Jak ukryć swój numer? Prosty poradnik jak ustawić numer prywatny
Premiera Sony Xperia 1 VI już wkrótce. Smartfon zaskoczy aparatem?
Premiera Sony Xperia 1 VI już wkrótce. Smartfon zaskoczy aparatem?
iPhone ze wsparciem AI? Apple blisko zawarcia umowy z OpenAI
iPhone ze wsparciem AI? Apple blisko zawarcia umowy z OpenAI
Tinder ma kłopoty? Młodsi użytkownicy wybierają inną aplikację
Tinder ma kłopoty? Młodsi użytkownicy wybierają inną aplikację
Microsoft uruchomi sklep z grami mobilnymi. Zagrozi Google Play i App Store?
Microsoft uruchomi sklep z grami mobilnymi. Zagrozi Google Play i App Store?
Przetestowali nowy procesor Apple. Oto wyniki wydajności Silicon M4
Przetestowali nowy procesor Apple. Oto wyniki wydajności Silicon M4
Nadchodzi oficjalna premiera serii Realme 12 5G. Ceny poznaliśmy już dziś
Nadchodzi oficjalna premiera serii Realme 12 5G. Ceny poznaliśmy już dziś