Smartfon szyty na miarę

Jakiego telefonu tak naprawdę potrzebuję? Czy wybór najbardziej zaawansowanej konstrukcji zawsze jest wyborem słusznym? Czy warto dołożyć i kupić coś lepszego, a jeśli tak to jak dużo?

Wybór nowego telefonu bywa trudną decyzją
Wybór nowego telefonu bywa trudną decyzją
Źródło zdjęć: © bbc.co.uk
Paweł Kosno

31.01.2014 | aktual.: 01.02.2014 10:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

To i pewnie wiele podobnych pytań kumuluje się nam w głowie gdy decydujemy się na wymianę dotychczasowego urządzenia na jakieś nowsze lub z niewyjaśnionych przyczyn nasz aktualny ukochany telefon odmówił posłuszeństwa, bądź zniknął w niewyjaśnionych okolicznościach.

Bez względu na powód zmiany stajemy przed trudną decyzją – musimy dokonać wyboru. Wybór ten jest o tyle istotną kwestią , że w przypadku nierozsądnej decyzji będziemy skazani na męczenie się z telefonem niedopasowanym do naszych potrzeb, bądź będziemy zmuszeni sprzedać go z oczywistą stratą dla nas samych.

Użytkownicy, którzy mają upatrzony już wcześniej telefon maja sprawę bardzo ułatwioną – wiedzą co chcą kupić i to po prostu kupują. Jedni są wierni marce, inni ponad wnętrze cenią wygląd zewnętrzny, a jeszcze inni potrzebują wytrzymałego potworka który będzie wstanie wytrzymać upadek z 2 pietra na ziemię. Niestety nie każdy ma tak łatwo, szczególnie ciężko jest osobom które nie śledzą rynku mobilnego na bieżąco. Raczej każdy człowiek chce posiadać urządzenie z górnej półki, cechujące się wydajnymi podzespołami oraz ciekawym wyglądem. Niestety jak zapewne wiecie sprzęt tego typu kosztuje nie mało, a jak się okaże nie każdy potrzebuje tak wydajnego urządzenia. A co z osobami które chcą mieć jednak dobrej jakości smartfona, a budżet domowy bądź partnerka nie pozwala na zakup tego najlepszego ? Czy trzeba wtedy rezygnować z wydajności i godzić się na kompromisy?

Rynek oferuje wiele dobrej jakości urządzeń, jednak dobór tego które zaspokoi nasze potrzeby nie jest tak oczywistą sprawą. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu osoby niezaznajomione do końca z realiami światka mobilnego chociaż trochę poszerzą swoją wiedzę na ten temat. Wiedza ta może się przydać na co dzień chociażby w sytuacji gdy zadzwoni do nas konsultant w sprawie przedłużenia umowy. Powinniśmy mieć pojęcie czego tak naprawdę potrzebujemy i nie gódźmy się od razu na przysłowiowego„ zetafona ”, a chociaż zapytamy o ofertę jaką nam oferują.

Przechodząc przez stoiska z telefonami często spotykamy wiele cyferek, dziwnych nazw oraz innych danych, które często nam nic nie mówią. Dla nas słowo RAM jest słowem oczywistym i nie muszę tłumaczyć co ono oznacza. Co się dzieje gdy statystyczny kochający rodzic postanawia na 18 urodziny kupić swojej córce smartfona? Idzie do sklepu, przegląda oferty napotyka taką oto część specyfikacji w której widnieje informacja, że dane urządzenie posiada 512MB RAM. Mało prawda ? - ale dla osoby która nie ma styczności z tego typu określeniami może to być dużo. Idąc dalej widzi urządzanie z 1GB RAM-u. Jak sądzicie co wybierze? Niestety czasem się zdarza, że wybierze cudo z 512 MB pamięci RAM ponieważ nie zawsze w sklepie pisze 1024MB RAM, na matematyce uczono że 512 > 1, a nie każdy dobrze wspomina lekcje z fizyki z czasów szkolnych. To jest tylko przykładowa scenka z życia. Innym, lepszym przykładem mogą być procesory znajdujące się we wnętrzu smartfonów. Samo taktowanie procesora nie jest wyznacznikiem jego potencjalnej wydajności. Może się okazać bowiem że procesor o taktowaniu 1,4 GHz będzie wydajniejszy od procesora taktowanego zegarem 1,6 GHz, choć z pozoru zaprzecza to logice. Ten wpis ma na celu pokazać na co tak naprawdę należy zwracać uwagę, oraz czym się kierować przy dobieraniu telefonu dla siebie.

Podstawowy wybór jaki stoi przed nami to stwierdzenie czy potrzebujemy smartfona, czy wystarczy nam przysłowiowy „ zetafon ”. Zakładamy jednak, że wybór trafia na smartfona. Właśnie w tym momencie w pewien sposób komplikujemy sobie życie. Rynek oferuje bowiem szeroki wybór modeli, a co za tym idzie decyzja o wyborze tego jedynego zostaje mocno utrudniona. Jednak jak się okaże, wybór ten można sobie w pewien sposób ułatwić działając systematycznie i określając nasze wymagania krok po kroku.

Obraz

System

Smartfony w ostatnich latach bardzo ewoluowały - tak bardzo, że aktualnie przypominają bardziej miniaturowe komputerki niż urządzenia do dzwonienia, bądź pisania SMS. Jednak nawet najbardziej wydajny i zaawansowany sprzętowo smartfon byłby niczym, gdyby nie system, który kontroluje pracą urządzenia. Z racji ograniczeń czasowych nie jestem w stanie przedstawić każdego systemu dostępnego na rynku. Uznajmy zatem, że nie chcemy być testerami Firefox OS, a BlackBerry OS jest dla nas zbyt poważny (biznesowy). Pozostałe systemy natomiast są mało popularne i nie chcemy wydawać ciężko zarobionych pieniędzy na coś nieznanego. Skupiamy się na trzech najbardziej popularnych systemach jakimi są bez wątpienia: iOS, Windows Phone oraz Android.

iOS

System operacyjny należący do Apple Inc. Przeznaczony jest dla dla urządzeń mobilnych iPhone, iPod touch oraz iPad. Obecna nazwa funkcjonuje od 7 czerwca 2010, wcześniej system był znany jako iPhone OS. Cechą charakterystyczną dla urządzeń opartych o ten system jest mityczna wręcz płynność działania interfejsu oraz bardzo duża kompatybilność z aplikacjami. Należy jednak iz ta płynność zachowana jest do pewnego czasu. Coraz nowsze wersje systemu dla starszych urządzeń są zbyt wymagające, czego rezultatem jest gorsza praca urządzenia. W najnowszych urządzeniach ( iPhone 5, 5S, 5C) pomimo zastosowania 1GB pamięci RAM oraz dwurdzeniowych jednostek centralnych system nie wykazuje cech ociężałości bądź lagowania ( gubienie klatek podczas pracy systemu) Niestety w przypadku intensywnego korzystania z zasobów sieciowych, bądź uruchamianiu wielu aplikacji jednocześnie 1 GB pamięci RAM okazuje się niewystarczający czego skutkiem jest zamykanie się programów jak np. przeglądarka, bądź aplikacje działające w tle. . System ten oferuje bardzo bogaty wybór aplikacji. Użytkownik ma bowiem dostęp do około miliona aplikacji dostępnych w AppStore. Jest zatem w czym wybierać, niestety możliwości personalizacji systemu pod siebie ogranicza się w zasadzie do ustawienia na jednym z kilku pulpitów swoich skrótów do aplikacji. iOS jest systemem zamkniętym, a więc jego źródła nie zostały udostępnione, a aplikacje możemy oficjalnie pobierać jedynie ze sklepu AppStore. Dodatkowym utrudnieniem jest konieczność korzystania z iTunes, jeśli cokolwiek chcemy wgrać na naszego iPhone’a/iPada z komputera. Pomimo swoich ograniczeń system zachwyca swoją prostotą oraz intuicyjnością. Nawet początkujący użytkownik iPhone szybko nauczy się obsługi tego urządzenia, pod warunkiem że opanuje proces wgrywania piosenek, bądź filmów poprzez iTunes a brak zaawansowanej personalizacji i możliwości zmian w dłuższej mierze nie zniechęcą do korzystania z tego systemu.

  • szybka i stabilna praca systemu

+duża kompatybilność gier i aplikacji

  • bardzo prosta obsługa
  • bogata baza aplikacji
  • konieczność korzystania z iTunes po podłączeniu do PC
  • w niektórych sytuacjach 1GB RAM okazuje się niewystarczający
  • ograniczone możliwości personalizacji
Obraz
© developer.android.com

Android

Historia tego systemu operacyjnego rozpoczyna się w 2005 roku, kiedy to Google zakupiło niewielką firmę z Kalifornii – Android Inc. Google ostatecznie dopiero pod koniec 2007 roku zaprezentowano Androida oficjalnie. W momencie swojego debiutu Android był czymś nowatorskim co jak się później okazało pozwoliło mu odnieś olbrzymi sukces. Android podobnie jak iOS cechuje prostota i intuicyjność. Mniej zaawansowani użytkownicy mają większość opcji i aplikacji podanych „ na talerzu ” w celu szybkiej i intuicyjnej pracy. Bardziej zaawansowani użytkownicy docenią z pewnością rozbudowane możliwości personalizacyjne. Android umożliwia przeprowadzanie modyfikacji wyglądu lauchera, zmiany standardowych aplikacji na inne (np. programu do pisania sms, bądź klawiatury) a najbardziej doświadczeni użytkownicy mogą nawet podkręcać podzespoły smartfona bądź wgrywać inne oprogramowania niż oprogramowanie producenta. Android w przeciwieństwie do iOS nie wymaga instalacji dodatkowych programów po podłączeniu do PC. Ułatwia to w znaczny sposób proces przerzucania treści multimedialnych pomiędzy PC a telefonem.

Wielozadaniowość w Androidzie stoi na bardzo dobrym poziomie. Można pracować na wielu aplikacjach jednocześnie, przynajmniej do momentu w którym nie zabraknie pamięci operacyjnej. W przypadku jej braku system automatycznie będzie zamykał najdawniej uruchomione programy. Niestety pomimo wielu plusów Android ma również i minusy. Spowolnienie działania systemu, bądź tzw lagi niegdyś były cechą charakterystyczną Androida. Przypadki takich sytuacji są coraz rzadsze i dotyczą obecnie w zasadzie słabszych urządzeń, bądź urządzeń z " bogata nakładka". Obecne urządzenia z najwyższej, bądź nawet średniej półki charakteryzują się płynna pracą interfejsu, więc nie powinniśmy się obawiać, że coś nam nagle zacznie lgować. Kolejnym minusem jest duża fragmentacja samego systemu jak i układów SoC z którymi Android współpracuje. Skutkuje to problemami z działaniem oraz płynnością aplikacji, które często nie są odpowiednio optymalizowane. Jest to duży problem, tym bardziej że w sklepi Google Play na użytkowników czeka ponad milion aplikacji ( nie oszukujmy się – część z tych aplikacji jest raczej wątpliwej jakości). Ze względu na swoją otwartość system jest podatny na różnego rodzaju zagrożenia płynące z sieci, jednak rozważny użytkownik nie powinien mieć z tego tytułu większych problemów.

  • intuicyjny i funkcjonalny
  • duża baza oprogramowania
  • rozbudowane możliwości personalizacji
  • system na słabszych urządzeniach potrafi złapać lagi
  • brak kontroli jakości dla udostępnianych aplikacji
  • duże rozwarstwienie

Windows Phone

System operacyjny dla platform mobilnych będący następcą Windows Mobile. Został opracowany przez firmę Microsoft. Podczas Mobile World Congress 2010 w Barcelonie, Microsoft ujawnił szczegóły Windows Phone, między innymi: integrację z Xbox Live, Zune i wyszukiwarką Bing. Pierwotnie projekt nosił nazwę "Windows Phone 7 Series", jednak 2 kwietnia 2010 Microsoft ogłosił, że słowo "Series" zostanie usunięte z oficjalnej nazwy, tym samym system przyjął nazwę "Windows Phone 7". Przypuszcza się, że Skype, Xbox i Windows Phone były źródłem strat rzędu 2,5 mld \(rocznie (stan na 2013) dla właściciela, a firma próbuje je zakryć poprzez umieszczenie w tym samym dziale zysków z umów licencyjnych dotyczących Androida (ponad 2 miliardy\) rocznie). Interfejs użytkownika różni się zdecydowanie od tego co oferują konkurenci. Ekran główny stanowią tu bowiem „ kafelki ” będące odnośnikami do aplikacji, hubów, stron internetowych, kontaktów bądź panele wyświetlające informacje systemowe. System pozwala na pewną personalizację. Użytkownik może bowiem dodawać, przesuwać i kasować elementy według własnego pomysłu. Można również w pewnym stopniu modyfikować wygląd systemu poprzez zmianę koloru tła (jasny/ciemny) jak i wybranie jednego z pośród kilkunastu stylów (akcentów) kolorystycznych. Zmiana koloru wpływa nie tylko na aplikacje systemowe, ale również wpływa na wygląd zainstalowanych aplikacji dostarczonych przez innych producentów. Niestety tu możliwości personalizacyjne właściwie się kończą. Nie jest to zbyt wiele biorąc pod uwagę, że w Androidzie można zmienić nawet czcionki systemowe, ale jest to i tak trochę więcej niż oferuje iOS. Sam system nie ma dużych wymagań i potrafi działać płynnie nawet na 512MB RAM, jednak do pełni szczęścia 1GB jest zalecany. System działa bardzo płynnie, a poprzez ciekawe animacje przejścia/uruchamiania aplikacji użytkownik ma wrażenie że wszystkie aplikacje uruchamiają się momentalnie. Samo wgrywanie nowych treści multimedialnych w tym systemie wymaga programu Zune. Pomimo plusów do których bez wątpienia można zaliczyć płynność działania, ciekawe odmienne podejście do wyglądu interfejsu system ten ma wiele chorób wieku dziecięcego. Wątpliwy multitasking, brak menadżera plików , Internet Explorer nie ma możliwości pobierania plików czy przeglądania stron w trybie offline, Wifi rozłącza nas z internetem kiedy ekran się wyłącza, po wyłączeniu ekranu twój telefon zaczyna korzystać z 3G (można wyłączyć 3G chociaż, a w najnowszej wersji systemu poprawiono ten problem), brak możliwości wyświetlania długich nazw w nazwach piosenek lub filmów, system nie zmniejsza głośności powiadomień przy słuchaniu muzyki na słuchawkach ( niekiedy przychodzący SMS może przyprawić nas o ból głowy), brak obsługi klawiatury/ myszki po Bluetooth, brak możliwości przesyłania plików przy pomocy bluetooth… oraz inne. To jest tylko część problemów na jakie skarżą się użytkownicy na forach. Jest co prawda nadzieja, że wiele z nich zostanie rozwiązana wraz z aktualizacjami, jednak powinniśmy być gotowi na tego typu ograniczenia. Dodatkowo interfejs nie jest tak prosty i intuicyjny jak mogłoby się wydawać, więc wymaga on pewnego przyzwyczajenia. Sklep z aplikacjami zwany Windows Phone Store posiada najmniejszy asortyment aplikacji z pośród prezentowanych systemów. Skutkuje to przykładowo mała możliwością doboru chociażby programu do przeglądania internetu bądź odtwarzania muzyki. Gracze również mogą czuć się zawiedzeni, ponieważ wybór gier nie jest zbyt spektakularny, a same ceny aplikacji często są wyższe niż u konkurencji.

  • płynna i stabilna praca systemu
  • oryginalny interfejs
  • mobilny pakiet Office
  • braki w funkcjonalności
  • ograniczona baza oprogramowania
  • Zune potrafi zirytować

Przedstawiłem w ten sposób krótką charakterystykę najpopularniejszych systemów. Oczywiste jest to że każdy z nich umożliwia przeglądanie sieci, korzystanie z multimediów bądź odpalenie gry. Jednak to co odróżnia te systemy od siebie to przede wszystkim to co one pozwalają użytkownikowi w nich zmienić. Jeśli lubimy dostosować telefon typowo pod siebie powinniśmy szukać urządzeń opartych na Androidzie, jeśli jednak chcemy po prostu korzystać ze smartfona bez większego zagłębiania się w system każdy z tych systemów nam to zaoferuje. Pod uwagę powinniśmy brać również dostępność aplikacji, oraz to z jakich programów chcemy korzystać. Może się bowiem okazać, że pod tym względem Windows Phone może nas rozczarować. Sam wygląd systemu jest kwestią indywidualnych upodobań, dla tego w tej kwestii każda osoba musi sama podjąć decyzję.

Szybkie porównanie systemów mobilnych
Szybkie porównanie systemów mobilnych
  • płynność działania interfejsu w urządzeniach opartych o dobre 2 rdzeniowe jednostki oraz 1 GB pamięci RAM w Androidzie można ocenić na mocną 2

Pamięć RAM

Jest to podstawowy rodzaj pamięci o dostępie swobodnym, dzięki której urządzenia takie jak komputery czy nawet smartfony przechowują część lub całość bieżąco wykonywanego progamu. Pamięć ta pozostaje w stałym kontakcie z procesorem, dla którego przedstawia uporządkowany ciąg komórek zaadresowanych od 0 do 2n, gdzie n oznacza liczbę bitów rejestru adresowanego procesora. Dane przechowywane w pamięci RAM w momencie zaniku napięcia zasilania w temperaturze pokojowej zostają utracone w mniej niż sekundę. Tyle na ten temat z naukowego punktu widzenia. W bardziej przystępnym języku pamięć RAM można porównać do kartki papieru na której notujemy jakieś ważne dane. W momencie gdy chcemy coś sobie przypomnieć szukamy na tej kartce interesujących nas informacji i z nich korzystamy. Niestety kartka ma swoje ograniczenia i w momencie gdy chcemy dopisać kolejne informacje a miejsca brak, musimy zetrzeć poprzednio napisane dane co niestety wymaga czasu a sam komfort pracy spada ponieważ musimy się ograniczać by znów nie trzeba było ścierać danych. Tak samo jest z pamięcią RAM w smartfonach. Przechowywane są tam dane aplikacji z której korzystamy, bądź z której skorzystaliśmy. Od rozmiarów pamięci RAM zależeć będzie jak wiele aplikacji może działać w tle. Przekłada się to na ich szybsze uruchamianie, komfort pracy na samych aplikacjach jak i możliwość uruchamiania bardziej skomplikowanych programów, które muszą zapisać na tej pamięci różne ilości danych. W przypadku pamięci RAM należy stosować się do zasady - im więcej tym lepiej.

Ile pamięci RAM potrzebuje ?

Zależne to jest głównie od tego jakim typem użytkownika jesteśmy. Dla tego wprowadziłem na wstępie profile potencjalnych użytkowników by łatwiej było mi na to pytanie odpowiedzieć.

Gracz – Aktualnie gry nie potrzebują więcej niż 1 GB pamięci RAM. Dla tego też wartość 1GB – 1,5GB powinna być rozsądnym minimum dla gracza, poniżej którego nie warto z schodzić. W urządzeniach z mniejszą ilością pamięci może dojść do sytuacji w której uruchamiając grę po chwili wyjdzie ona do menu głównego – jest to zazwyczaj objaw niewystarczającej ilości pamięci RAM. Oczywiście im więcej pamięci RAM tym lepiej ponieważ podczas uruchamiania bardzo zaawansowanej aplikacji system nie będzie musiał „ zabijać ” wielu aplikacji działających w tle, czego plusem może być np. brak zjawiska ponownego uruchamiania lauchera po zakończonej zabawie. W przypadku systemu iOS nie ma możliwości na chwilę obecną zakupu urządzenia z pamięcią większą niż 1GB. Gracze jednak nie powinni się martwić – z pomocą przychodzą programiści tworzący gry optymalizując tak kod gry, że 1GB do gier aktualnie jest wystarczający.

Wymagający użytkownik – Tu można spodziewać się zaskoczenia ponieważ za chwilę okaże się, że wymagający użytkownicy potrzebują więcej RAM-u niż gracze. W przypadku tej grupy osób zalecane minimum to tak naprawdę 1,5 GB - 2 GB RAM. Już tłumaczę czemu. Wymagający użytkownik który nawet nie gra w gry potrafi zapełnić pamięć stosunkowo szybko. Każdy człowiek ma pewne oczekiwania wobec telefonu, dla tego stara się dostosować go pod siebie w taki sposób by praca na nim była jak najbardziej intuicyjna i efektywna. Widgety przekazujące na bieżąco potrzebne informacje, aplikacje działające w tle, z których co chwilę się korzysta i inne tego typu operacje zajmują zasoby systemowe, które jak wiadomo nie są z gumy. Dodatkowo użytkownicy Ci lubią się wyróżniać, mieć swój niepowtarzalny styl który mogą osiągnąć poprzez pieczołowicie dobrane tapety, motywy bądź efektowne widgty. Często tak ulepszają system, że wyglądem oraz funkcjonalnością w niczym nie przypomina telefonu jaki został wyjęty z pudełka. Tego typu modyfikacje czynią ze smartfona narzędzie pracy, które oszczędza czas oraz pozwoli się wyróżnić – niestety pamięć RAM topnieje w oczach, a jeszcze trzeba mieć jakiś zapas chociażby na uruchomienie przeglądarki, która nie wysypie się po otworzeniu kilku kart bądź odpaleniu bardzo rozbudowanej witryny.

Standardowy użytkownik – Zazwyczaj dla tego typu użytkownika 1 GB pamięci RAM jest ilością w zupełności wystarczającą, jednakże 512 MB pamięci RAM może okazać się ilością zbyt małą, dla tego powinien skłaniać się bardziej ku urządzeniom powyżej tej wartości. Pomimo standardowych wymagań należy wziąć pod uwagę fakt, że system do prawidłowej pracy również potrzebuje RAM-u, a raczej nikt nie lubi gdy po otwarciu kilku kart w przeglądarce aplikacja zostaje wyłączona a laucher ulega przeładowaniu. Niezależnie od tego jaki system wybierzemy powinniśmy szukać czegoś co ma powyżej 512 MB RAM, chociażby dla płynnej pracy systemu oraz aplikacji.

Mało wymagający użytkownik – Pomimo, że 512 MB pamięci RAM nie jest ilością zbyt dużą dla tego typu użytkowników jest ona ilością wystarczającą. Pozwala ona zazwyczaj na płynną pracę systemu, a wymagania jakie stawia od urządzenia użytkownik nie spowodują syndromu rwania włosów z głowy.

Procesor

Obraz
© newmobilelife.com

Zwany również CPU jest urządzeniem cyfrowo sekwencyjnym, które pobiera dane z pamięci, interpretuje je i wykonuje jako rozkazy. Wykonuje on ciąg prostych operacji (rozkazów) wybranych ze zbioru operacji podstawowych określonych zazwyczaj przez producenta procesora jako lista rozkazów procesora. Utarło się, że głównym wyznacznikiem mocy procesora jest jego taktowanie.

Taktowanie oznacza to, że procesory wykonują jedną podstawową, jednostkową operację za każdym razem kiedy dotrze do nich impuls taktujący. Tak więc np. procesor taktowany częstotliwością 1 GHz wykonuje 1 miliard podstawowych operacji w ciągu jednej sekundy (uwaga - taka pojedyncza operacja nie powinna być mylona z wykonaniem pojedynczego rozkazu, gdyż zwykle w celu wykonania jednego rozkazu procesor musi wykonać kilka operacji/taktów ) Jednak jak się okaże częstotliwość taktowania procesora nie powinna być podstawowym wyznacznikiem mocy procesora. Cała wydajność procesora zależna jest od kilku-kilkunastu parametrów.. Dla tego też porównując dwa identyczne procesory, z tym, że jeden z nich został np. podkręcony do wyższej częstotliwości taktowania, to będzie on wydajniejszy od tego z niższą częstotliwością. Nie należy jednak kierować się ta zasadą porównując zupełnie różne procesory, bowiem ten parametr będzie po prostu mylący. Warto w takim wypadku znać podstawowe typu procesorów jakie można spotkać na rynku, po to by uniknąć nieporozumień.

Procesory ARM – procesory oparte o tą architekturę są jednymi z najczęściej stosowanych procesorów na świecie. Znajdują one zastosowanie między innymi w kalkulatorach, dyskach twardych, telewizorach, routerach czy też telefonach komórkowych. Moc obliczeniowa architektury ARM umożliwia instalacje na procesorze wykorzystującym tę technologię m.in. systemu operacyjnego, z zaimplementowanymi mechanizmami wielowątkowości.

Modele ARM

Obraz
© arm.com

CORTEX A5 - Procesor ARM Cortex-A5 jest najmniejszym oraz najbardziej energooszczędnym procesorem firmy. Znajduje on zastosowanie w tanich smartfonach, inteligientnych urządzeniach przenośnych oraz w urządzeniach przemysłowych. Niestety wydajność tego układu jest bardzo niska. Urządzenia oparte o ten procesor w zasadzie nie pozwalają na nic więcej niż przeglądanie internetu, bądź korzystanie z multimediów.

arm.com
arm.com

CORTEX A7 - Procesor ARM Cortex -A7 jest jednym z najbardziej wydajnych procesorów ARM przy bardzo niskim zapotrzebowaniu na energię. Architektura i zestaw funkcji procesora Cortex-A7 są identyczne do procesora Cortex-A15 z różnicami mikroarchitektury procesora Cortex-A7 ukierunkowanych na zapewnienie optymalnej sprawności energetycznej. Procesory te są często wykorzystywane w układzie big.LITTLE, ponieważ mają wystarczający zapas mocy do większości operacji przeprowadzanych podczas standardowego użytkowania urządzenia. W przypadku większego zapotrzebowania na moc obliczeniową uruchamiane są bardziej wydajne rdzenie . Rdzenie oparte o Cortex-A7 są rdzeniami o ultra niskim poborze energii.

Obraz
© arm.com

CORTEX A9 Procesor ARM Cortex - A9 jest układem charakteryzującym się wysokiej klasy wydajnością oraz dużą energooszczędnością. Pomimo wysokiej wydajności jakie osiągają te procesory nie wydzielają dużo ciepła. Jest to jeden z najbardziej popularnych modeli procesorów ARM na rynku. Wydajność jaką oferuje pozwala na komfortowe używanie smartfona w większości zadań z jakimi można się spotkać w czasie używania tego typu urządzeń. Współczesne gry mobilne również nie stanowią dla niego większego wyzwania, pod warunkiem, że ma do współpracy odpowiednio wydajny układ GPU.

Obraz
© arm.com

CORTEX A15 - Procesor ARM Cortex - A15 jest w chwili obecnej najbardziej zaawansowanym oraz najbardziej wydajnym procesorem dostępnym na rynku mobilnym. Posiadając ten procesor w naszym urządzeniu możemy być pewni, że przez długi czas żadna aplikacja nie będzie dla niego wyzwaniem. Niestety wysoka wydajność wymaga pojemnych baterii, a ilość wydzielanego ciepła w niektórych sytuacjach może być odczuwalna. Pomimo wszystko procesor ten zapewnia wyjątkową elastyczność, tym bardziej jeśli jest on sparowany ze rdzeniami Cortex – A7 w układzie big.LITTLE.

Na rynku są dostępne również bardzo popularne układy SoC od Qualcomm. Procesory w nich zawarte są oparte na architekturze ARM, jednak posiadają pewne różnice, które wprowadziła amerykańska firma. Aktualnie produkowane procesory Krait znajdujące się w takich układach jak Qualcomm Snapdragon S4 oraz Snapdragon 400/600/800 (Krait 200, Krait 300 and Krait 400). Zostały one wprowadzone w roku 2012 i wykazują podobieństwo do Cortex- A15.

W najbliższej aktualizacji dołączę informację na temat procesorów x86 produkowanych przez firmę Intel.

Liczba rdzeni

Wybierając idealny procesor dla siebie trzeba również uwzględnić ilość rdzeni jaki dany układ SoC oferuje. Na rynku możemy spotkać się z modelami opartymi o 1, 2, 4 , 4+4, bądź 8 rdzeniami. Tym razem zasada jaką mogliśmy stosować w przypadku RAM nie do końca znajdzie tu zastosowanie. W przypadku procesorów zasada im więcej tym lepiej wcale nie musi się sprawdzać. Przykładowo 4 rdzenie Cortex – A5 będą słabsze niż dwa rdzenie Cortex – A9.

Przybliżoną wydajność poszczególnych modeli procesorów możemy poznać na podstawie zamieszczonych poniżej wykresów Są to wartości przybliżone, ponieważ poszczególne procesory musiały zmagać się z różnymi rozdzielczościami, co miało bez wątpienia wpływ na przebieg testu

Charakterystyka urządzeń
Charakterystyka urządzeń
Test wydajności procesorów w benchmarku
Test wydajności procesorów w benchmarku

Jak widać na wykresie jednordzeniowe jednostki (MP) w obecnych czasach mają ciężkie życie. Dorzucenie jednego rdzenie powoduje drastyczny wzrost wydajności. Potwierdzi to pewnie każdy użytkownik, który posiadał w przeszłości smartfona procującego w oparciu o jednordzeniowy układ. Układ taki faktycznie ledwo daje radę w podstawowych zastosowaniach, dla tego dla bardziej zaawansowanych działań lepiej wyposażyć się w procesor przynajmniej dwurdzeniowy. Pewnym zaskoczeniem może być bardzo dobry wynik procesorów opartych o Cortex A7. Energooszczędny czterordzeniowy układ okazuje się bowiem równie wydajny co droższy dwurdzeniowy Cortex - A9. 8 rdzeniowy Cortex A7 osiągając świetny wynik pokazał, że w tych procesorach tkwi potencjał, jednak na oficjalne testy związane z ich użytkowaniem jeszcze musimy poczekać. Cortex - A15 pokazuje pazurki udowadniając tym samym, że nie bez powodu jest to prawdziwy top wśród mobilnych procesorów.

JavaScript benchmark
JavaScript benchmark

Dla lepszego zobrazowania wynik osiągnięty przez mój PC wynosi 37 ms.

Jaki w takim razie procesor wybrać?

Gracz – Każdy gracz powinien szukać urządzenia wyposażonego w dobry procesor, ale współpracujący z równie dobrym GPU. Niestety w tym wypadku nie ma kompromisów. Wydajność procesora jak i GPU przekłada się na ilość uzyskiwanych FPS w grach, a to ostatecznie rzutuje się na jakość zabawy. Gracze z mniej zasobnymi portfelami mogą szukać konstrukcji opartych o dobre 2 rdzenie Cortex A9. 8 rdzeniowy Cortex A7 pokazał się z bardzo dobrej strony osiągając w benchmarkach świetne wyniki, niestety do tanga trzeba dwojga – oprócz wydajnego CPU potrzebne jest równie wydajne GPU. System Apple pomimo stosowania 2 rdzeni jak najbardziej nadaje się do grania, ponieważ jak już wcześniej było wspomniane urządzenia z iOS cechują się wysoką optymalizacją aplikacji, a zastosowanie niskiej rozdzielczości wyświetlacza ułatwia życie CPU.

Wymagający użytkownik – Mogłoby się wydawać, że dobry dwurdzeniowy procesor zadowoli użytkownika tej grupy. Jak się okazuje jest to osiągalne pod warunkiem, że jest to mocny dwurdzeniowy procesor. Przeglądanie internetu, wykonywanie wielu operacji na raz oraz dodatkowo działające aplikacje w tle potrafią skutecznie zdusić dwa rdzenie dla tego 4 rdzeniowy procesor jest mile widziany. Oczywiście standardowo już użytkownicy iOS mogą cieszyć się z wysokiej optymalizacji systemu ponieważ w ich przypadku dwa rdzenie nadal są wystarczające. Użytkownik Androida powinien jednak rozglądać się za czymś z większa liczbą rdzeni. Zaskoczeniem może być 8 rdzeniowy procesor oparty o Cortex – A7, który osiągnął bardzo przyjemne dla oka wyniki. Dorzucając do tego niski pobór energii niejeden wymagający użytkownik może się zastanowić nad tym procesorem. Zalecam jednak poczytać opinie użytkowników posiadających urządzenia oparte o te procesory ponieważ oprócz wydajności potrzebna jest odpowiednia optymalizacja programów.

Standardowy użytkownik – czterordzeniowy A7 bądź dwurdzeniowy A9 powinny być wystarczające. Wydajność jaką oferują te procesory spokojnie wystarcza do standardowych zadań jakimi jest przeglądanie sieci, praca systemu bądź korzystanie z multimediów. Nawet bardziej wymagające gry powinny działać bez większych problemów pod warunkiem, że dobierzemy odpowiedni układ GPU.

Mało wymagający użytkownik – w tym wypadku w zasadzie każdy procesor

wydaje się być odpowiedni. Pomimo wszystko jednordzeniowy Cortex – A5 o taktowaniu poniżej 1 GHz powinniśmy uznawać dla sprzęt dla osób najmniej wymagających, dla których możliwość pisania, dzwonienia i sprawdzenia czasem czegoś w sieci jest wystarczającym zadaniem. Dla osób które jednak wymagają czegoś więcej odpowiednie okażą się właściwie wszystkie pozostałe jednostki

GPU

Temat GPU został dosyć obszernie zgłębiony we wpisie znajdującym się pod tym adresem [u]XXXX KLIK KLIK XXXX![/u] Zachęcam do jego przeczytania, ponieważ w sposób dosyć obrazowy przedstawia wydajność mobilnych układów GPU. Szczególnie zadowoleni powinni być gracze oraz wymagający użytkownicy. Należy pamiętać o tym, że o ile standardowy bądź mało wymagający użytkownik zadowoli się w zasadzie każdym nowszym GPU tak gracze, bądź wymagający użytkownicy powinni szukać układów z górnej półki - współczesne gry mobilne są bowiem bardzo zależne od GPU. Oznacza to, że nawet najmocniejszy procesor ze słabą grafiką będzie łapał spadki FPS, podczas gdy średni procesor z wydajną grafiką będzie generował płynny obraz.

Rozdzielczość ekranu

Rozdzielczość ekranu jest jednym z parametrów trybu wyświetlania. Parametr ten określa liczbę pikseli obrazu wyświetlanych na wyświetlaczu, którego obraz budowany jest z pikseli. Rozdzielczość wyraża się w postaci liczby pikseli w poziomie i w pionie. Rozdzielczość w poziomie składa się z pionowych linii, natomiast w pionie z poziomych linii. Zasadniczo im wyższa rozdzielczość tym obraz jest bardziej szczegółowy a czcionki mniej poszarpane, nawet przy dużym zbliżeniu.

Należy jednak pamiętać o tym, że im wyższa rozdzielczość tym podzespoły smartfonu mają cięższe zadanie. Zwiększone zapotrzebowanie na obliczenia skutkuje zwiększonym wydzielaniem ciepła, szybszym drenażem baterii oraz zmniejszeniem ilości FPS w grach. Prosty schemat zamieszczony poniżej objaśnia skróty większości rozdzielczości jakie możemy spotkać na rynku. Wśród smartfonów najbardziej popularne rozdzielczości to WVGA, qHD ( 960x540) HD oraz Full HD. Rozdzielczości poniżej WVGA całe szczęście zaczynają odchodzić do przeszłości. Niepokojącym faktem może być natomiast stosowanie w smartfonach rozdzielczości powyżej Full HD.

Porównanie  popularnych rozdzielczości
Porównanie popularnych rozdzielczości© wikipedia.org

Obecne ekrany urządzeń z wyższej półki zachwycają obrazem o niespotykanej ostrości. Dzieje się tak dlatego, że na małej powierzchni producenci umieszczają ogromną liczbę pikseli - na tyle dużą, że ludzkie oko nie jest w stanie dostrzec poszczególnych punktów obrazu.

Jednostką określającą „ gęstość” upakowania pikseli na ekranie jest tzw. PPI. Ogólnie można przyjąć, że im większe PPI tym obraz jest bardziej ostry, a dostrzeżenie pikseli nawet z bliskiej odległości staje się coraz trudniejsze. Jednak wszystko powinno mieś swoje granice. Granicą dla ludzkiego oka jest wartość 300-320 PPI. Powyżej tej wartości nasz wzrok nie jest stanie zauważyć pojedynczych pikseli na wyświetlaczu, dla tego stosowanie ekranów o gęstości pikseli powyżej tej wartości jest zastanawiające. Różnicę pomiędzy PPI przedstawia poniższe zdjęcie.

162 PPI vs 326 PPI
162 PPI vs 326 PPI© anandtech.com

Różnica jest znaczna. Dla tego przyjmuje się, że do komfortowego korzystania z urządzenia mobilnego zaleca się przynajmniej 230 PPI. Gracze oraz wymagający użytkownicy do pełni szczęścia mogą rozglądać się za urządzeniami z wysokim PPI, które zapewni wysokie doznania estetyczne, pod warunkiem, że ekran zapewni dostatecznie dobre kąty widzenia oraz naturalne kolory.

Inną kwestią jaką należny poruszyć jest sama przekątna ekranu. Im większy ekran tym bardziej komfortowo korzysta się z takiego urządzenia. Strony internetowe można przeglądać nawet bez stosowania przybliżenia, a gry bądź filmy prezentują się rewelacyjnie. Niestety pewnym problemem może być samo przenoszenie urządzenia z dużym, wyświetlaczem, a wiązanie butów bądź chodzenie po schodach będzie wymagało od nas więcej wysiłku niż zazwyczaj . Jednak nie każdy potrzebuje dużego wyświetlacza do szczęścia. Dla tego też ciężko stwierdzić jaki wyświetlacz będzie odpowiedni dla danej grupy osób. Przyjmuje się, że gracze potrzebują dużych wyświetlaczy, by można było komfortowo grać w gry na dotykowym ekranie. Jednak użytkownicy iPhone pokazują, że na 4' również da się grać, dla tego rozmiar wyświetlacza pozostawiam do oceny potencjalnemu kupującemu. Jako wskazówkę mogę polecić jedynie porównanie wymiarów urządzenia a zamontowanego w nim wyświetlacza. Przykładem może być np. Xperia Z1, która pomimo zastosowania 5' wyświetlacza rozmiarami zbliża się do 5,5' phabletów.

Pamięć ROM – pod tą nazwą skrywa się nic innego jak ilość miejsca dostępnego na nasze dane. Kupując nowe urządzenie często jest to dosyć pomijany parametr, a od niego właściwie zależy jak wiele danych będziemy mogli przenosić bądź jak wiele aplikacji będziemy mogli zainstalować. Szczególnie powinniśmy brać ten parametr pod uwagę, gdy nasz nowy nabytek nie będzie posiadał obsługi karty micro SD. Kolejną istotną wiadomością powinien być dla nas fakt mówiący ile tak naprawdę mamy do dyspozycji pamięci. Zainstalowany system oraz aplikacje standardowo dorzucane przez producenta muszą gdzieś się znaleźć, przez co faktyczna ilość wolnego miejsca ulega zmniejszeniu. Ile producent potrafi zabrać nam miejsca? Jak się za chwilę okaże całkiem sporo. Przyjmijmy, że chcemy kupić urządzenie ze standardową obecnie ilością pamięci ROM, czyli 16 GB.

Obraz
© androidcommunity.com

Zdjęcie to nie wymaga chyba komentarza. Przy okazji wiadomo już czemu Samsung Galaxy S4 potrafi czasem złapać kilka lagów.

Każdy potencjalny kupiec sam musi określić ile tak naprawdę miejsca jest mu potrzebne. Dla jednej osoby 16 GB jest ilością wystarczająca na wszelkie dane, a dla kogoś innego tyle miejsca zajmują same piosenki.

To jest pierwsza część wpisu. W niedalekiej przyszłości (już prawie koniec morderczej sesji) planuje między innymi rozbudować go o wytłumaczenie pojęć związanych z aparatami mobilnymi jak i ich porównanie. Zamierzam również porównać wyświetlacze na jakie możemy się natknąć kupując smartfon, oraz spróbować ukazać podstawowe różnice pomiędzy nimi. Tymczasem mam nadzieję, że wpis ten komuś się przyda i będzie sens pisania jego drugiej części.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Komentarze (0)