Kilka pytań do rzecznika, cz.I: PLUS

Kilka pytań do rzecznika, cz.I: PLUS

Kilka pytań do rzecznika, cz.I: PLUS
Źródło zdjęć: © portalmedialny.pl
Leo Getz
22.01.2014 06:52, aktualizacja: 23.01.2014 13:53

Zapraszam na część I wywiadów z W4, czyli największymi operatorami komórkowymi w Polsce. Dziś rozmowa z Plusem. Dowiecie się między innymi jakie według Plusa jest najlepsze rozwiązanie udostępniania nowych częstotliwości, albo czy Plus jest zainteresowany Spotify i nie tylko.

Cykl zawiera pytania do przedstawicieli wszystkich czterech operatorów komórkowych. To pytania w części powtarzające się, w części specyficzne dla danego operatora.

Będąc szczegółowym nie są to pytania do rzecznika, a bardziej do całego działu. Tak jak w przypadku Plusa, który nie ma takiego stanowiska jak rzecznik prasowy, ma natomiast Dział Komunikacji Korporacyjnej.

Oto rozmowa z przedstawicielką Plusa, Aleksandrą Gieros-Brzezińską, Kierownikiem Działu Komunikacji Korporacyjnej:

  • W biurze prasowym najpopularniejszym telefonem jest?

W naszym biurze prasowym nie ma jednego ulubionego telefonu używamy różnych marek i modeli.

  • Jakie są proporcje pre i postpaid i jaka jest tendencja?

Spośród wszystkich operatorów komórkowych w Polsce Plus jest od lat liderem całego segmentu kontraktowego, posiadając aktualnie o ponad 300 tys. więcej klientów kontraktowych aniżeli kolejny operator.

Całkowita baza naszych klientów składa się w ponad połowie z klientów kontraktowych. Podane dane to wyniki na zakończenie III kwartału br., ale obie te tendencje są dosyć stabilne na przestrzeni ostatnich kilku lat.

  • Ile klientów bierze abonament bez telefonu, a ilu z telefonem i jaka jest tendencja?

Klienci wybierający ofertę bez telefonu stanowią kilkanaście procent wszystkich kupujących, przy czym ten udział stale i powoli rośnie. Wynika to m.in. z faktu dużego nasycenia rynku telefonami. Wiele osób posiada w domu kilka działających telefonów i nie widzą oni potrzeby zakupu kolejnego przy zawieraniu umowy. Natomiast wśród osób wybierających ofertę z telefonem dużym powodzeniem cieszy się oferta zakupu telefonu na raty bezpośrednio w Plusie.

  • Dlaczego tak drogie są telefony w Plusie, pomimo większych możliwości negocjacji ceny niż zwykły sklep i dodatkowo znajdują się triale firm trzecich?

Telefony w Plusie nie są drogie. Regularnie porównujemy nasze ceny do cen konkurencji oraz obowiązujących na wolnym rynku i tak je dostosowujemy, by były jak najbardziej rynkowe i atrakcyjne dla Klienta.

Jeżeli porównuje Pan cenę telefonu w sklepie z sumą opłat za telefon i abonament w okresie trwania całej umowy u operatora to zwykle suma opłat u operatora będzie wyższa. Wynika to z faktu, że operator zarabia na świadczeniu usług telekomunikacyjnych. W ramach opłaty abonamentowej zapewniamy dostęp do sieci komórkowej, internetu, oferujemy pakiety smsów, coraz częściej nielimitowanych połączeń głosowych itd. Kupując telefon w zwykłym sklepie otrzymuje Pan tylko urządzenie bez usług.

Aplikacje wgrane do telefonu przez operatora dają klientom możliwość skorzystania z niektórych usług promowanych przez operatora. Czasem są one wyróżnikiem podnoszącym wartość urządzenia (np. darmowy audiobook), czasem zachęcają do korzystania z określonych usług (np. darmowa nawigacja samochodowa, dostęp do Muzodajni itp.). Na samym umieszczeniu tych aplikacji w urządzeniu operator nie zarabia, a ich obecność nie ma żadnego przełożenia na cenę urządzenia.

  • Jaki w tym roku był najpopularniejszy telefon w Państwa ofercie?

Najpopularniejszym modelem w roku 2013 w Plusie jest klasyczna i tania Nokia 206, a na drugim miejscu znajduje się smartfon LG Swift L5 z bardzo zbliżonym wynikiem sprzedażowym.

Numer 1 w sprzedaży Plusa, Nokia 206
Numer 1 w sprzedaży Plusa, Nokia 206© nokia.pl
Tuż za Nokią, na drugim miejscu znalazł się LG Swift L5
Tuż za Nokią, na drugim miejscu znalazł się LG Swift L5© lg.com
  • Dlaczego smartfony są brandowane? Czy nie stwarza to więcej problemów użytkownikowi niż korzyści operatorowi?

Jedynymi telefonami w naszej ofercie na których umieszczamy logo są smartfony Kazam. Marka ta jest nowa, a co za tym idzie słabo rozpoznawalna na polskim rynku. Umieszczając logo Plusa zwiększamy jej rozpoznawalność i prestiż, a jednocześnie pokazujemy, że jest to dobry, dokładnie sprawdzony i polecany przez operatora produkt.

  • A co z brandowanymi ROM-ami?

ROMy oryginalne od dostawców (bez obrandowania) w większości zawierają niestety błędne konfiguracje APN dla konkretnych operatorów więc ich modyfikacje są nieuniknione, natomiast dłuższe oczekiwanie na nowe wersje oprogramowania wynika nie tyle z faktu, że ROM został zmodyfikowany przez operatora, ale z faktu kolejności testów i wdrożeń nowych wersji przez dostawców sprzętu i Google.

  • Czy Plus korzysta z usług Carrier IQ lub podobnej?

Nie.

  • Jak duża jest sprzedaż Plus Kazam 3? Czy już niedługo w ofercie pozostaną tylko smartfony, skoro już tak obniżyły się ich ceny?

Jesteśmy bardzo zadowoleni z poziomu sprzedaży Kazama 3. Widać wyraźnie, że jest duży popyt na tanie smartfony, które wybierane są coraz częściej zamiast klasycznych telefonów. Czy w ofercie pozostaną tylko smartfony? Polska jest rynkiem, gdzie wiele osób wciąż wybiera klasyczne telefony z klawiaturą. Jako operator staramy się zapewnić szeroki i zróżnicowany wybór, jednak oferta producentów telefonów „tradycyjnych” jest coraz uboższa. Obserwujemy wyraźny trend odwrotu od telefonów klasycznych na rzecz smartfonów oferowanych w coraz niższych cenach. Także w przyszłości ich udział będzie zwiększał się, a telefonów „tradycyjnych” malał.

Plus Kazam 3
Plus Kazam 3© plus.pl
  • Czy Plus planuje całą linię telefonów Plusa, także z wyższej półki, czy ograniczy się do oferty Kazam?

Niedawno do oferty wprowadziliśmy trzy nowe urządzenia Kazam i obserwujemy wyniki ich sprzedaży. Jeżeli w dłuższej perspektywie czasu okażą się one zadowalające rozważymy rozszerzenie oferty na droższe smartfony.

  • Jak oceniają Państwo polski rynek telekomunikacyjny, przetargi na częstotliwości, walkę o klienta, itd.?

Polski rynek jat bardzo konkurencyjny i jest to widoczne zarówno w liczbie operatorów świadczących usługi, jak i w cenach detalicznych oferowanych klientom, które o czym warto pamiętać są sporo niższe niż ma to miejsce w krajach Europy zachodniej, mimo, że koszty infrastruktury oraz jej budowy są porównywalne.

  • Czy Plus ma uprzywilejowaną pozycję na rynku? Zwłaszcza jeśli chodzi o LTE?

Nie mamy uprzywilejowanej pozycji na rynku. Uważamy natomiast, że zbadania wymaga pozycja na rynku Networks, spółki Orange i T-Mobile. Złożyliśmy nawet w związku z tym jakiś czas temu zawiadomienie do UOKiK.

Jeśli zaś chodzi o LTE, Plus nie jest jedynym dostarczycielem tej usługi na polskim rynku – równolegle przez cały czas oferował ją Cyfrowy Polsat.

  • Jakie byłoby Państwa zdaniem najskuteczniejsze wdrażanie kolejnych technologii i likwidowanie plam na mapie zasięgu? Połączenie sił czy wręcz przeciwnie, przetargi czy aukcje?

Jak rozumiem dotyczy to głównie mobilnego internetu, gdyż usługi głosowe są już praktycznie dostępne na terenie całego kraju i oferowane przez kilku operatorów. W przypadku mobilnego internetu, szczególnie LTE, czy jego następcy LTE Advanced, naszym zdaniem konieczne są dwa elementy. Pierwszym jest uwolnienie przez państwo kolejnych częstotliwości umożliwiających rozbudowanie tych technologii i udostępnienie ich operatorom oraz, o czym kilkukrotnie mówiliśmy, wspólna budowa przez operatorów sieci świadczącej usługę, co pozwoli zarówno obniżyć koszty budowy, a przez to świadczyć usługi za ceny akceptowalne przez miliony klientów, jak i szybciej pokryć jak największy obszar kraju, a przez to udostępnić usługi jak największej liczbie mieszkańców Polski.

  • Czy planują Państwo współpracę ze Spotify lub podobnym podmiotem? Jeśli tak, to z kim i czy można podać szczegóły? Jeśli nie, to czy jest planowane wprowadzenie streamingu do muzodajni?

Mamy największe w Polsce doświadczenie w sprzedaży legalnej, cyfrowej muzyki zdobyte po pięciu latach istnienia Muzodajni. Nie zmienia to faktu, że Plus jest zainteresowany rozszerzeniem swojej oferty muzycznej o streaming. Bardzo uważnie przyglądamy się usługom streamingowym dostępnym na naszym rynku i analizujemy potencjalne efekty wdrożenia. Patrzymy również na doświadczenia innych telekomów, zarówno w Polsce jak i za granicą. Warunki, które musi spełnić usługa streamingu muzyki są proste: rentowność dla spółki, a dla klienta atrakcyjne ceny i oferta (np. zarządzanie polskim katalogiem muzyki). W chwili obecnej krajowe serwisy streamingowe oferują zbliżony (o ile nie identyczny) poziom cenowy i ofertowy. Jeżeli w trakcie naszych rozmów i analiz pojawi się oferta spełniająca nasze założenia, poważnie ją rozważymy.

  • Czy Aero2 uczciwie wywiązuje się z warunków otrzymania częstotliwości z których korzysta Plus? Chodzi oczywiście o trudności z dostępem do karty, wprowadzenie captcha, pula IP itd., przez co część pasma trafia do Plusa zamiast do użytkowników BDI.

Pytania dotyczące usług świadczonych przez Aero2 powinny być skierowane bezpośrednio do Aero2.

  • Jak Państwa zdaniem będzie się kształtował rynek telekomunikacyjny w 2014 roku, co będzie najistotniejszym elementem?

Rynek będzie coraz bardziej konkurencyjny, co zmusi operatorów do oferowania coraz nowszych usług lub ich łączenia we wspólnej sprzedaży, jak to ma miejsce np. w Plusie w ofertach ObaMa czy wspólnej sprzedaży usług głosowych i internetu.

Dziękuję za odpowiedzi.

Jeśli uważacie, że zabrakło innych istotnych pytań do Plusa, wpisujcie w komentarzach propozycje. Jeśli nie mi, to być może innym "ciekawskim" uda się uzyskać na nie odpowiedzi:) Zachęcam również do dyskusji.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)