Sekrety mobilnej fotografii: minimalizm
Mamy weekend, więc zapraszamy was do zapoznania się z kolejnym poradnikiem z cyklu Sekrety fotografii mobilnej. Tym razem przybliżymy wam chyba najbardziej popularny trend w fotografii mobilnej, jaki można znaleźć na Instagramie - minimalizm. Opowie o nim po raz kolejny Mateusz Jaszak - członek Grupy Mobilni, influencer i animator działań internetowych Sony Mobile, hard user social media próbujący zrozumieć dynamikę konkurencji.
06.08.2016 | aktual.: 20.08.2016 12:02
Słowem wstępu
Minimalizm, dążenie do jak najoszczędniejszego przekazywania treści zaistniał w latach 60., a dopiero teraz jest powszechnym trendem w architekturze, grafice, designie i w fotografii. Tak naprawdę minimalizm powstał jednak już u zarania buddyzmu w Japonii, który opierał swoją naukę na czystości duszy i umysłu.
To co określamy zwyczajowo minimalizmem w fotografii, różni się od minimalizmu w sztuce współczesnej.
Minimalizm określa tendencję w sztuce współczesnej zmierzającą do stosowania wyłącznie elementarnych form geometrycznych, w której dzieło staje się prostą, rygorystyczną strukturą. Jest formalistyczny, antyiluzyjny, literalny, precyzyjny w wykonaniu, maksymalnie prosty.
“Fotograficzny minimalizm” to nie tylko elementarne formy geometryczne, lecz zestaw obrazów opartych na małej dynamice danych obszarów tła (pod względem zmian jasności, kontrastu, barw) i wyeksponowaniu jednego tematu fotografii. Jak na przykład tutaj:
Przyjemnie ogląda się takie zdjęcia na ekranach smartfonów, nieprawdaż? Zbyt bogate, szczegółowe zdjęcia wprowadzają dużo chaosu na tak niewielkich ekranach, czego konsekwencją jest potężna liczba zdjęć utrzymana w tym stylu w serwisach poświęconych udostępnianiu fotografii ze smartfonów.
Kwestie techniczne
Pierwszą kwestią, którą omówię, jest kompozycja. Kompozycja jest definiowana przez linie i główny temat zdjęcia (detal, kontur, konstrukcję architektoniczną) przy współudziale danego sposobu komponowania obrazu, jak na przykład trójpodziału. Szybka powtórka z kompozycji: w punktach przecięcia linii trójpodziału umieszczamy element fotografii, który jest najważniejszą częścią zdjęcia. W poniższym przykładzie są to stopy.
Jak wkomponować linie wiodące? Jeśli są wszechobecne macie wolną rękę, stańcie się kompozycyjnymi heretykami. Najciekawiej wyglądają, gdy zostaną ułożone pod kątem ostrym tak jak na powyższym zdjęciu. Jeśli jest ich mniej widoczne linie wiodące należy wkomponować tak, aby zbiegały się z liniami siatki.
Co do wyboru proporcji zdjęcia macie pełną dowolność, jednakże najlepiej prezentują się w kwadracie.
Zauważcie, że umieszczenie tematu fotografii w dolnej części na jednolitym tle zmienia “optycznie” proporcje zdjęcia.
Drugim ważnym elementem minimalistycznego kadru jest tło zdjęcia
Są to tła jednolite, jednakże nie muszą zajmować całej powierzchni fotografii, lecz pewne części obrazu. Tak jak tutaj:
Tematem jest ptak, a tłem zdjęcia niebo i element architektoniczny pozostający w cieniu.
Na innym zdjęciu miłe, estetyczne wrażenia wzbudzają bogate faktury, tak jak chociażby powierzchnia jeziora w wietrzny dzień i drewno:
Kolejnym krokiem do wykreowania efektownego minimala jest kolor i kontrast
Soczyste i kontrastowe barwy od razu wskazują co jest tematem zdjęcia.
Kontrast pomiędzy tłem a motywem zdjęcia powinien być bardzo wyraźny. Dlaczego? Jak wskazałem na początku, minimalizm jest oparty na prostocie, na jak najłatwiejszym przekazaniu treści. Zaakcentowanie tematu fotografii poprzez podbicie kontrastu upraszcza ten proces. Obiekt jest po prostu lepiej widoczny.
Edycja zdjęć
W poprzednim poradniku dotyczącym techniki silhouette wspomniałem, że napiszę więcej o edycji kontrastu i kolorów. Najpierw zajmiemy się kontrastem.
Duże możliwości daje edycja krzywej kontrastu, którą możecie modyfikować w aplikacji A Color Story (dostępna na Androida i iOS).
Modyfikacja zakresu tonalnego fotografii daje o wiele większe możliwości niż suwak kontrastu. Jesteście w stanie rozjaśnić jasne elementy zdjęcia, podbić zarys kontur, pogłębić cienie, a przede wszystkim sprawić, aby obraz nie był już płaski.
W A Color Story cała zabawa z krzywymi rozpoczyna się od kadrowania zdjęcia, wybrania ikony klucza, następnie ikony suwaków (“ADJUST”) i ikony krzywej (“CURVES”). Za pomocą czterech punktów możecie operować jasnością jasnych i ciemnych partii zdjęcia. Na poniższym przykładzie zmniejszyłem jasność cieni i jasność nieba oraz podbiłem jasność tafli wody.
Teraz czas na kolor: całą obróbkę koloru wykonuję w Adobe Lightroom Mobile (Android i iOS). Pierwszym krokiem jest zaimportowanie fotografii do aplikacji, wybraniu zdjęcia i ikony suwaka. Następnie kliknijcie na ikonę migawki, a tam rozwinie się szereg opcji. Wybieramy opcję COLOR/B&W.
Mamy do wyboru trzy sposoby modyfikacji ośmiu barw:
- zmiana odcienia danego koloru (HUE),
- zmiana nasycenia koloru (SATURATION),
- luminancja (LUMINANCE), czyli zmiana jasności danego koloru.
Nie przesadzajcie ze zmianą nasycenia i luminancji koloru przy jpegach. Zbyt duża zmiana może wyeksponować wady kompresji.
Najlepszą nauką w używaniu tych narzędzi jest eksperymentowanie, więc… eksperymentujcie.
Inspiracje
Teraz czas na przykłady zdjęć, które pobudzą Waszą wyobraźnię i przekonają Was do działania.
Faktycznie jestem kojarzony ze zdjęciami minimalistycznymi. Przyszło to zupełnie naturalnie kompletnie się nad tym nie zastanawiałem. Zwyczajnie od jakiegoś czasu mam taka zajawkę. Cały czas szukam inspiracji i eksperymentuje.
Rok temu przeprowadziłem wywiad z Pawłem Magnusem i widać, że nadal eksperymentuje, jednak minimalizm pojawia się u niego często.
Minimalistyczne fotografie w chłodnych kolorach Alka Małachowskiego prezentują się perfekcyjnie, czyż nie?
Adrian Werner łączy architekturę z ludzkimi postaciami i wychodzi mu to kapitalnie.
Kreowanie owych obrazów wyrabia w fotografującym poczucie estetyki i uczy podstaw fotografowania, jaką jest tworzenie kadru, gdyż świetnie wyedytowane i źle skomponowany kadr nie jest dobrym zdjęciem.
Jeśli macie pytania dot. minimalizmu zadawajcie je w komentarzach.