Mozilla Firefox OS w ofensywie. Pierwszy cel: Polska!

Na tegorocznych targach MWC w Barcelonie Mozilla wraz z partnerami zaprezentowała pierwszą komercyjną wersję swojego systemu operacyjnego - Firefox OS. Warto zwrócić na niego uwagę, szczególnie że jednym z pierwszych krajów, w których się pojawi, będzie Polska.

Standowisko Mozilla FirefoxOS MWC 2013 (fot. Mozilla)
Standowisko Mozilla FirefoxOS MWC 2013 (fot. Mozilla)
Paweł Żołyniak

25.02.2013 | aktual.: 25.02.2013 21:00

Prawie rok temu w Barcelonie mieliśmy okazję zobaczyć pierwsze prototypowe wersje systemu Mozilli - jeszcze pod nazwę Boot to Gecko. Przez ten czas system przeszedł długą drogę. Wczoraj pokazano produkt gotowy, z jasno określonym planem na przyszłość i misją. To wraz ze wsparciem 17 światowych operatorów i 4 producentów telefonów dobrze mu wróży.

Firefox OS

System jest przeznaczony przede wszystkim dla telefonów budżetowych, które mają rywalizować z featurefonami. Za około 100 dolarów mamy otrzymać urządzenie o specyfikacji co najmniej porównywalnej do modeli konkurencji, ale wyposażone w system o znacznie większym potencjale.

Firefox OS skupia się na zapewnieniu wszystkich najważniejszych funkcji telefonu bez potrzeby instalacji dodatkowych aplikacji. Oprócz standardowych programów pozwalających na obsługę połączeń głosowych, wiadomości SMS, e-mail, kamery system ma wbudowany system kontroli kosztów, przeglądarkę Firefox, sklep Mozilla Markteplace i genialny system wyszukiwania treści.

Mozilla obaliła mur pomiędzy aplikacjami natywnymi a sieciowymi. Świetnym przykładem jest opcja wyszukiwania oparta na Everything.me, która pozwala przeszukiwać jednocześnie zawartość Sieci, sklepów oraz aplikacje. Można bez instalacji na telefonie uruchomić wybrany program prosto z wyników wyszukiwania.

Poza wbudowanym systemem kontroli środków platforma daje możliwość płacenia za aplikację bezpośrednio z rachunku operatora. Ta opcja powinna spodobać się użytkownikom, którzy nie lubią korzystać z kart kredytowych.

Mnie najbardziej przypadły do gustu globalne ustawienia prywatności. Ponieważ cały system wraz z aplikacjami jest zbudowany z wykorzystaniem technologi sieciowych, można bezpośrednio z opcji zdefiniować ustawienia Do Not Track dla wszystkich programów.

Interfejs Firefox OS jest wzorowany na innych systemach mobilnych, co wbrew pozorom jest jego plusem. Jako telefon dla wszystkich FFOS nie wprowadza żadnych udziwnień i jest łatwy do opanowania. Postawiono przede wszystkim na prostotę i intuicyjność. Mnie jednak bardziej przypadł do gustu kafelkowy styl prototypu B2G.

W Barcelonie Mozilla zaprezentowała również sklep Firefox Marketplace oraz dwa nowe telefony z Firefox OS.

Ekosystem

Podejście Mozilli różni się od modelu przyjętego przez pozostałych graczy na rynku mobilnym. Wszystko sprowadza się do wykorzystania technologi HTML. Zamiast tworzyć nowy zamknięty "świat", Firefox OS jest częścią Internetu, a co za tym idzie - wszyscy deweloperzy aplikacji sieciowych już teraz tworzą dla nowego systemu Mozilli. Według Vision Mobile 50% twórców aplikacji mobilnych wykorzystuje HTML.

Największym wyzwaniem stojącym przed Mozillą jest uświadomienie deweloperom łatwości publikacji aplikacji na Firefox OS. W tym celu powstał sklep Firefox Marketplace. Ma być to pierwszy sklep oferujący programy sieciowe do pobrania niezależnie od platformy - obecnie można przetestować Firefox Marketplace na urządzeniach z Androidem i PC.

Mozilla przyjęła całkowicie inny model biznesowy niż Google czy Apple, co świetnie widać właśnie na przykładzie ich sklepu. Twórcy Firefoxa nie będą pobierać 30 zysku od deweloperów i nie wymagają przechowywania aplikacji na ich serwerach. Dzięki temu twórcy będą mogli sami prowadzić dystrybucję swoich tytułów.

Obraz

Co więcej, Firefox Marketplace nie będzie jedynym sklepem dla systemu. Mozilla nie będzie blokowała dostępu do innych źródeł, wśród których najczęściej wymienia się sklepy operatorów.

Obecnie wśród tytułów dostępnych dla Firefox OS są: AccuWeather, Box, gry Disney Mobile oraz EA, ebay, Facebook, mapy Nokia Here, MTV, Pulse News, SoundCloud, Time Out czy Twitter. Warto wspomnieć, że zakupiona aplikacja będzie przypisana do osoby, a nie do urządzenia. Dzięki temu kupiony program będzie można zainstalować na dowolnym urządzeniu.

Smartfony z Firefox OS - hands-on Komorkomania.pl

Oprócz modeli low-endowych można się spodziewać również urządzeń ze średniej póki. Niedawno mieliśmy okazję poznać dwa telefony hiszpańskiej firmy Geeksphone powstałe w współpracy z Telefonica. Deweloperski model Peak z dwurdzeniowym procesorem Qualcomm Snapdragon S4 1,2 Ghz i 4,3-calowym ekranem qHD IPS wskazuje, jakich urządzeń możemy oczekiwać.

Targi MWC przyniosły odpowiedź na jeszcze jedno pytanie - na które rynki wejdą telefony z Firefox OS. Dość zaskakującą informacją jest europejski debiut systemu Mozilli w Polsce. Ma się to stać za sprawą T-Mobile (Deutsche Telekom), który w lecie wprowadzi do oferty Alcatel One Touch Fire. Wśród pozostałych krajów, do których ma trafić Firefox OS, są Brazylia, Czarnogóra, Hiszpania, Kolumbia, Meksyk, Serbia, Wenezuela i Węgry.

Lista rynków, na których zagości Firefox OS, będzie stopniowo rozszerzana. Wiemy, że smartfony z liskiem zostaną wprowadzone do Japonii w ciągu roku, może dwóch lat. Prawdopodobnie system Mozilli wejdzie na rynek amerykański w 2014 za sprawą AT&T.

Featurefone killer?

Rynek chce platformy, która wypełni lukę między "zwykłymi telefonami" a droższymi smartfonami. Oprócz Mozilli również Nokia nowymi Lumiami będzie chciała zawalczyć o ten segment rynku.

Zaangażowanie operatorów oraz rozsądne propozycje producentów Firefox-fonów mogą utorować drogę do sukcesu nowemu systemowi. Myślę, że punktem przełomowym będzie "Firefox OS 2.0". Jeśli Mozilli uda się wykorzystać potencjał swojego systemu, a producenci nie zawiodą z urządzeniami, to Firefox OS na stałe zagości na rynku.

Źródło: mozilla.orgmozilla.orgengadget.comvision mobilegartner • własne

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)