Nokia właśnie straciła ważną lokomotywę marketingową. Zdaje się tym jednak nie przejmować
Sony właśnie wkroczyło na teren okupowany dotychczas przez Nokię.
25.02.2020 | aktual.: 25.02.2020 18:16
Wiele lat temu Nokia nawiązała współpracę, której efekty widać po dziś dzień. Mowa oczywiście o partnerstwie z gigantem znanym z produkcji układów optycznych - firmą Zeiss.
Braterstwo Nokii i Zeissa ma kilkunastoletnią historię. Już w 2007 roku logo niemieckiej legendy zdobiło obudowę kultowej Nokii N95.
Owocna współpraca była kontynuowana w kolejnych latach i przetrwała aż do epoki Windows Phone'a. Nic więc dziwnego, że gdy HMD Global przejęło prawa do marki Nokia, zaczęło zabiegać o podpisanie nowego kontraktu z Niemcami. I tak w 2017 roku szerokim echem obiła się informacja, że fińskie smartfony ponownie będą wykorzystywać optykę Zeissa. Co z perspektywy czasu istotne, mowa była wówczas o "eksluzywnym partnerstwie".
Nietrudno zauważyć, że Nokia po tych kilkunastu latach wciąż bardzo sobie ceni współpracę z Zeissem. Pierwszy slogan promocyjny widoczny po wejściu na witrynę promocyjną Nokii 9 PureView poświęcony jest właśnie optyce niemieckiego giganta.
"Ekskluzywne partnerstwo" właśnie się kończy. Po optykę Zeissa sięga Sony
Xperia 1 II to pierwszy smartfon Sony uzbrojony w obiektywy zaprojektowane we współpracy z Zeissem. Japończycy - podobnie jak Nokia - nie omieszkali pochwalić się tym nie tylko w materiałach promocyjnych, ale i na samej obudowie telefonu.
Mogłoby się wydawać, że utrata wyłącznego partnerstwa z tak ważnym z marketingowego punktu widzenia partnerem będzie dla Nokii poważnym ciosem. Jedną z głównych lokomotyw marketingowych fińskich smartfonów jest coś, co teraz ma także ktoś inny. Ba - śmiem twierdzić, że Zeiss zaistniał w świadomości wielu niezainteresowanych fotografią osób właśnie za sprawą Nokii, a Sony dzięki temu spije śmietankę.
Tymczasem Nokia wita Sony w "rodzinie Zeissa"
Po premierze Xperii 1 II, Juho Sarvikas - dyrektor ds. produktu w HMD Global - wyraził na Twitterze radość, że Sony nawiązało współpracę z Zeissem.
Co ciekawe, Sarvikas dodał, że Nokia będzie kontynuować z Zeissem "rozwijanie ekskluzywnych doświadczeń". Możliwe więc, że Finowie ugrali dla siebie część technologicznych, choć nie jestem przekonany, czy to wystarczy, by na optyce Zeissa wciąż stał cały marketing. Pytanie, czy dla Nokii faktycznie technologie były ważniejsze niż logo na wyłączność.