Nowa rola wiadomości SMS. Ten rynek nadal się rozwija

Wiadomości SMS tracą na popularności na rzecz komunikatorów internetowych. Okazuje się jednak, że ciągle odgrywają one istotną rolę, a w przyszłości mają stać się jeszcze ważniejsze.

Wiadomość SMS. Telefon służy cyberprzestępcom do zdobywania danych
Wiadomość SMS. Telefon służy cyberprzestępcom do zdobywania danych
Źródło zdjęć: © Unsplash

26.09.2022 12:11

Coraz rzadziej korzystamy z wiadomości SMS do komunikacji z innymi. Zamiast tego wykorzystujemy komunikatory internetowe. SMS-y zyskały jednak nową rolę i w ciągu najbliższych lat mają się znacząco rozwinąć w tym kierunku.

Pierwszy SMS w historii został wysłany w grudniu 1992 r. Złożono przy jego użyciu życzenia bożonarodzeniowe. Na przestrzeni lat wierszyki i życzenia z okazji Bożego Narodzenia i Nowego Roku były przesyłane w wiadomościach regularnie, zwiększając przy tym ruch u operatorów sieci komórkowych, nierzadko powodując przy tym zapychanie łączy.

Teraz rola SMS-ów ulega zmianie. Coraz częściej wysyłają je firmy, wybierając odbiorców wiadomości masowo. Firma SMSAPI zauważa, że górka, jeśli chodzi o liczbę wysyłanych wiadomości przesunęła się. W tej chwili najczęściej wysyłane są podczas sezonu przedświątecznych zakupów. Sprzedawcy chcą w ten sposób zachęcać klientów do skorzystania za swoich usług.

- Zjawisko przedświątecznej fali SMS-ów nasila się. W 2021 r. podczas Black Week pod koniec listopada nasi klienci wysłali niemal 40 proc. więcej wiadomości niż w tym samym okresie rok wcześniej. To zasługa przede wszystkim sklepów internetowych i stacjonarnych, które SMS-ami przypominają o nadchodzących promocjach, a także wykorzystują je do wsparcia sprzedaży, by informować kupujących o statusie zamówienia - zauważa Maja Wiśniewska, Marketing Manager SMSAPI.

W przeszłości wiadomości SMS cieszyły się dużą popularnością w dużej mierze dzięki słabej jakości sieci komórkowych. Tam, gdzie zasięg nie był najlepszy, rozmowy przez komórkę były utrudnione. Wiadomości SMS docierały jednak do adresata bez większych problemów. Obecnie są one popularne wśród firm, ponieważ pozwalają w łatwy sposób docierać do klientów.

- Jeśli 20 lat temu ktoś dostał SMS nie od innej osoby, a od firmy, to zazwyczaj tą firmą był operator telefonii komórkowej. Innym biznesom zwyczajnie brakowało narzędzi, by efektywnie komunikować się tym kanałem. Dzisiaj SMS-y są nieodłączną częścią komunikacji, stosowane bardzo szeroko, do kampanii marketingowych, przez wysyłki powiadomień, po kody jednorazowe do logowania - zauważa Maja Wiśniewska.

Zgodnie z raportem Urzędu Komunikacji Elektronicznej "Rynek usług SMS A2P w Polsce" liczba wysyłanych masowo SMS-ów wzrosłą z 3,2 mld w 2016 r. do 7,5 mld w 2020 r., a ich udział w ogólnej liczbie wiadomości SMS wzrósł z 6,4 proc. do 19,7 proc.

Agencja badawcza Insight Partners sporządziła raport zatytułowany "A2P SMS and CPaaS Market Forecast 2028". Wynika z niego, że do 2028 r. wartość segmentu rynku związanego z wiadomościami SMS wysyłanymi masowo do klientów wzrośnie z obecnych 71 mld do 101 mld dolarów w 2028, co oznacza roczne tempo wzrostu na poziomie średnio 6,2 proc.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)