Nowy smartfon i wyzwania w sklepie. Bądź uważny podczas zakupów
Kupujesz nowy smartfon? Poza szeregiem dylematów odnośnie jego funkcji i wyglądu, warto rozsądnie podejść do kwestii formalnych. Poświęcenie kilkunastu dodatkowych minut na etapie składania zamówienia może pomóc uniknąć problemów w przyszłości.
13.11.2019 | aktual.: 04.12.2019 15:36
Chociaż dzisiejsze zakupy w internecie mogą się sprowadzać w zasadzie do jednego kliknięcia i potwierdzenia płatności, lepiej poświęcić na nie nieco więcej czasu, aby upewnić się, że sprzęt kupowany jest w miejscu godnym zaufania.
Kupując smartfon w sieci warto zwrócić szczególną uwagę przede wszystkim na kwestię gwarancji i regulaminy.
Gwarancja i jej warunki
Trudno wyobrazić sobie dzisiaj zakup nowego urządzenia, które nie jest objęte gwarancją. Może się jednak okazać, że okres gwarancyjny liczony jest od pierwszej aktywacji urządzenia – jeśli stało ono wcześniej na ekspozycji (i siłą rzeczy zostało już aktywowane), wówczas nabywca w praktyce otrzyma produkt z skróconym czasem, w którym od momentu zakupu będzie mógł uzyskać darmową naprawę usterek.
Sama informacja o udzielanej gwarancji producenta może więc być niewystarczająca. Przed zakupem dopytajmy sprzedawcę jaki jest jej okres i czy urządzenie nie było wcześniej na ekspozycji w sklepie. W razie wątpliwości, po rozmowie ze sprzedawcą można także zdecydować się na bezpośredni kontakt z producentem kupowanego urządzenia – to w końcu on udziela gwarancji.
Warto także dopytać, jakie dokumenty będą niezbędne w przypadku chęci zgłoszenia usterki zakupionego sprzętu
Nie ignoruj regulaminów – czytaj je
Druga ważna kwestia dotyczy regulaminów . Sprzedawcy internetowi są zobowiązani do zamieszczania na swoich stronach informacji takich jak regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną czy regulamin sklepu internetowego.
Jest to wymagane przepisami, toteż brak takich dokumentów powinien szczególnie zwrócić uwagę kupującego. Jeśli sprzedawca nie dba o prawa klienta już na tym etapie, istnieje szansa, że nie będzie ich szanować również po sprzedaży.
Przed zakupem w danym sklepie internetowym warto zatem poświęcić chwilę czasu na odnalezienie wspomnianych dokumentów, a następnie ich lekturę i weryfikację, czy nie zawierają punktów niezgodnych z przepisami o prawach konsumenta.
Szczególną uwagę wypada poświęcić terminowi ewentualnego zwrotu sprzętu po zakupie – nawet w profesjonalnie wyglądających regulaminach zdarzają się bowiem w tej kwestii niezgodności z obowiązującym prawem. Wszystkie prawa kupującego można poznać na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Kupuj „z głową”!
Pamiętaj, że kupno nowego smartfona to przede wszystkim przyjemność i nierzadko spełnienie marzeń. Aby zapewnić sobie dodatkowe bezpieczeństwo i spokój ducha, warto przestrzegać powyższych zasad. Analiza regulaminu i warunków gwarancji nie zajmie więcej niż kilkanaście minut, a może uchronić przed ewentualnymi problemami.