Operator może zablokować twój telefon, jeśli nie spłacasz rat
Kupiłeś telefon na abonament? Jeśli nie spłacisz rat w wyznaczonym terminie, nie zdziw się, gdy zostanie zdalnie zablokowany.
09.01.2018 | aktual.: 09.01.2018 19:39
Smartfony Samsunga zintegrowane są z platformą Samsung KNOX. W zastosowaniach konsumenckich odpowiada ona m.in. za zabezpieczanie urządzeń przed cyfrowymi zagrożeniami, ale w zastosowaniach biznesowych jej możliwości są znacznie szersze.
Samsung umożliwia właścicielom firm m.in. zdalnie kontrolować służbowe telefony pracowników. Możliwe jest m.in. zabezpieczenie dostępu do poufnych danych, wyłączenie zbędnych funkcji czy zablokowanie całego urządzenia np. na wypadek kradzieży.
Okazuje się, że KNOX może być w sprytny sposób wykorzystany także przez operatorów.
Plus może zablokować twój telefon, jeśli nie spłacasz rat
Zaufana Trzecia Strona przytacza historię jednego z czytelników, który w ramach przedłużenia umowy skorzystał z oferty Plusa i zakupił model Galaxy S7 w systemie ratalnym.
Wspomniany czytelnik zauważył, że telefon po włączeniu instaluje oprogramowanie Samsung KNOX Mobile Enrollment. Procesu nie dało się przerwać, a po zakończeniu instalacji w zakładce "administratorzy urządzenia" pojawiły się usługi Knox Customization Configurator oraz Knox Enrollment Service dysponujące nieograniczonymi uprawnieniami.
Bohater tej historii bezskutecznie próbował wyjaśnić tę sprawę z przedstawicielami Plusa. Ostatecznie Samsung udzielił mu informacji, że jego telefon jest "nadzorowany przez program KNOX Customization Agent do czasu spłacenia ostatniej raty bądź jego wykupu". Okazało się również, że zostało to uwzględnione w umowie.
Ostatecznie czytelnik zrezygnował z przedłużenia umowy z operatorem i odesłał telefon z niepożądanym oprogramowaniem. W jego opinii jest to działanie nielegalne, choć - jak twierdzi cytowany przez Zaufaną Trzecią Stronę radca prawny - w świetle prawa do momentu spłacenia rat najpewniej jest on "posiadaczem telefonu, ale nie jego właścicielem". Na podjęte środki wyraził ponadto zgodę podpisując umowę zawierającą wspomniany wcześniej zapis.
Samsung potwierdza, że z rozwiązania tego korzysta tylko Plus
Głos w tej sprawie zabrał cytowany przez Zaufaną Trzecią Stronę Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsunga.
Na razie nie wiadomo, czy w przyszłości możliwością zdalnej blokady telefonu zainteresują się też inni operatorzy.
Czy jest się czego obawiać?
Fakt, iż operator dysponuje przyciskiem mogącym w dowolnym momencie zablokować telefon, może budzić obawy. Pamiętajmy jednak, że mówimy o sytuacji, gdy klient nie spłaca rat, do czego jest przecież zobowiązany. W takim wypadku i tak spotkałby się z problemami; włącznie z możliwą koniecznością zwrócenia urządzenia.
Osobiście nie sądzę, by Plus był w tej kwestii wyjątkowo nadgorliwy i blokował telefon, gdy klientowi zdarzy się spóźnić ze spłatą raty kilka dni. Raczej mówimy o naprawdę skrajnych sytuacjach. Poza tym jedna z funkcji tej platformy to wysyłanie przypomnień o zaległych płatnościach, z czego Plus będzie zapewne korzystał w pierwszej kolejności.
Gorzej wygląda to w przypadku osób, które kupują telefony z drugiej ręki
Sprzedawanie za gotówkę telefonu z abonamentu to powszechna praktyka; m.in. stąd biorą się konkurencyjne ceny na aukcjach internetowych. Tylko tu pojawia się problem.
Jeśli kupisz telefon od kogoś, kto w pewnym momencie przestanie spłacać raty, urządzenie może zostać zablokowane. Warto więc upewnić się, z jakiego źródła pochodzi smartfon, aby uniknąć niemiłych niespodzianek.