Polskie banki łączą siły i przygotowują wspólny system płatności mobilnych
04.07.2013 15:10, aktual.: 21.06.2016 15:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kilkanaście milionów klientów sześciu największych banków w Polsce już wkrótce będzie mogło korzystać z jednolitego standardu płatności mobilnych. To jedno z największych tego typu przedsięwzięć w Europie.
Porozumienie dotyczące budowy wspólnego standardu mobilnych płatności zostało zawarte przez Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, BRE Bank (mBank, MultiBank), ING Bank Śląski i PKO Bank Polski. Z usług tych banków korzysta 16 milionów osób, czyli aż 70% klientów banków w Polsce.
Podobne projekty funkcjonują już m.in. w Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii, jednak do ich powstania przyczyniły się głównie niezależne firmy spoza sektora finansowego, takie jak sieci handlowe czy operatorzy telekomunikacyjni. W naszym kraju za projektem stoją olbrzymie instytucje finansowe, co niesie ze sobą dodatkowe korzyści.
Klienci banków biorących udział w przedsięwzięciu będą mogli bowiem realizować płatności mobilne w wielu sklepach w całym kraju (zarówno tradycyjnych, jak i internetowych), korzystać z bankomatów, a także przelewać pieniądze bezpośrednio na numer telefonu odbiorcy. A wszystko to za pośrednictwem smartfona.
[solr id="komorkomania-pl-172452" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3440,dziura-w-androidzie-99-urzadzen-narazonych-na-dzialanie-bardzo-niebezpiecznego-oprogramowania" _mphoto="android-bug-172452-226x1-6a62c33.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4000[/block]
Płatności zbliżeniowe telefonem są możliwe na naszym rynku już od dłuższego czasu, jednak dopiero teraz pojawiła się nadzieja na wypromowanie ich na szerszą skalę. Do tej pory wszystkie banki realizowały podobne projekty w pojedynkę, więc oferowane przez nie usługi miały niewielki zasięg.
Kiedy możemy oczekiwać pierwszych efektów współpracy? Z pewnością nie stanie się to z dnia na dzień, ponieważ budowa odpowiedniej infrastruktury potrwa wiele miesięcy. Jak mówi Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego:
Stworzenie wspólnej infrastruktury dla płatności mobilnych w Polsce jest jednym z elementów naszej strategii na lata 2013-2015. Standard będzie elastyczny i otwarty na innych uczestników rynku, tak by klienci płacący telefonem mogli z tej opcji korzystać w jak największej liczbie miejsc, bez względu na to, z którym bankiem są związani.
W marcu PKO Bank Polski wzbogacił swoją ofertę o system płatności mobilnych, czyli IKO. To właśnie ta usługa zostanie rozbudowana o możliwość przyłączenia się kolejnych partnerów. Z IKO obecnie korzysta ponad 40 tys. klientów, którzy za pośrednictwem swoich telefonów dokonali niemal 70 000 transakcji i wydali łącznie ponad 16 milionów złotych. Liczby te pokazują, że zapotrzebowanie na płatności mobilne w naszym kraju istnieje, więc projekt ma spore szanse na powodzenie. Pozostaje nam trzymać za niego kciuki.
Źródło: Informacja prasowa