Przedawnienie należności za usługi telekomunikacyjne
Zapewne zainteresują się tematem głównie wszelkiej maści kanciarze, nie płacący za wykupione usługi - ale być może ta informacja przyda się również innym osobom. Uczciwym, ale od miesięcy toczącym spory ze swoim usługodawcą...
Sąd Najwyższy wydał niedawno uchwałę, w której zajął się, spornym bardzo do tej pory, tematem terminu przedawnienia należności za usługi telekomunikacyjne.
Sąd Najwyższy wydał niedawno uchwałę, w której zajął się, spornym bardzo do tej pory, tematem terminu przedawnienia należności za usługi telekomunikacyjne.
Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 2009 r. (sygn. akt III CZP 20/09):
Termin przedawnienia roszczenia o opłatę abonamentową i wynagrodzenie za połączenia telefoniczne z umowy o świadczenie usług telefonicznych, zawartej na podstawie ustawy z dnia 16.VII.2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 r., Nr 171, poz. 1800, ze zm.), określa art. 118 k.c.
Przechodząc zaś od teorii do praktyki - wiadomo już wobec powyższego, że okres przedawnienia wynosi 3 lata od terminu płatności danej należności za usługi telekomunikacyjne.
Uwaga jednak...
Należność istnieje nadal! i telekom ma prawo jej dochodzić; tyle, że jeśli podniesiemy po tym terminie zarzut przedawnienia - sąd ma obowiązek odrzucić pozew dotyczący tej należności.
Sąd z własnej inicjatywy NIE sprawdza terminów przedawnienia. Jeśli więc odbyło się postępowanie nakazowe (bez naszego udziału) i dostaliśmy nakaz spłaty należności, musimy sami podnieść zarzut przedawnienia pisząc, koniecznie w oznaczonym terminie, odwołanie od orzeczenia sądu, ze wskazaniem na przedawnienie.