Roaming w UE: można ustalać maksymalne wydatki za transmisję danych

Unia każe - operatorzy muszą. Od 1 marca w sieciach komórkowych można ustawiać limit na połączenia transmisji danych w ramach roamingu. Po jego przekroczeniu sieć ma obowiązek zablokowania usługi i poinformowania użytkownika, co musi zrobić żeby ją ponownie aktywować.

Roaming w UE: można ustalać maksymalne wydatki za transmisję danych
Kira Czarczyńska

04.03.2010 | aktual.: 04.03.2010 17:30

O wprowadzeniu limitów poinformowali już Play, PTC oraz Polkomtel. Na stronie Orange brak takiej informacji, ale zgodnie z tym, czego dowiedziałam się na infolinii - usługa jest dostępna w zasadzie od początku wprowadzenia oferty Orange Free.

O wprowadzeniu limitów poinformowali już Play, PTC oraz Polkomtel. Na stronie Orange brak takiej informacji, ale zgodnie z tym, czego dowiedziałam się na infolinii - usługa jest dostępna w zasadzie od początku wprowadzenia oferty Orange Free.

Jak poinformowała Komisja Europejska, rozporządzenie ma chronić konsumenta przed przypadkowym "nabiciem" wysokiego rachunku za korzystanie z transmisji danych poza granicami macierzystego kraju:

Nowe przepisy będą chronić konsumentów przed przyprawiającymi o ból głowy rachunkami za telefon dzięki wprowadzeniu mechanizmu odcinającego w momencie, gdy rachunek osiągnie kwotę 50 euro, chyba że konsument wybierze wyższy limit.

Przypadki drastycznego przekroczenia założonych przez klienta kwot są coraz powszechniejsze. Gazeta Prawna wymienia dwa takie przypadki:

  • obywatel Niemiec pobrał, będąc we Francji, program telewizyjny - rachunek opiewał na 46 tys. euro
  • student z Wielkiej Brytanii korzystając z Internetu podczas wymiany studentów - dostał fakturę na 9 tys. euro

Sądząc po wpisach z for internetowych, w naszym kraju tego typu przypadki też są dość częste. Kwoty może i nie są aż tak zawrotne, ale zdarzają się takie przekraczające 2000 pln. Zwykle wynikają z tego, że klient korzystając z Internetu mobilnego niedokładnie sprawdza koszty połączeń.

Teraz można ustawić limit, po przekroczeniu którego dostęp do usługi zostanie odcięty. Ostrzeżenie o wysokich kosztach przyjdzie już w momencie przekroczenia 80% założonej kwoty. Jeżeli użytkownik nie wykona kroków podanych przez operatora, po prostu z Internetu już nie skorzysta aż do kolejnego okresu rozliczeniowego.

Limity u naszych operatorów

  • Plus - limit dla każdego klienta wynosi 200 zł z VAT. Po wykorzystaniu 40% oraz 80% limitu, klienci otrzymają wiadomość SMS informującą o przekroczeniu tych progów. Włączenie lub wyłączenie usługi: SMS o treści odpowiednio \TAK\ lub \NIE\ pod numer 8801
  • Era, Heyah - limit w kwocie 265 złotych brutto na korzystanie z transmisji danych w roamingu na terenie UE, SMS z informacją o przekroczeniu 80% tej kwoty. Włączenie / wyłączenie usługi: SMS, przez WWW, obsługa klienta.
  • Play - limit finansowy zbliżony do kwoty 265 (brutto) w odniesieniu do każdego okresu rozliczeniowego. Włączenie i wyłączenie usługi: SMS na numer 120 – o analogicznej treści: \wlacz\ lub \wylacz.
  • Orange - limit można ustalić z konsultantem.

Źródło: Informacje operatorów

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)